• Mollan89

Vad ta mig till med hunden?

Har en hund sedan tidigare som är 3 år som är väluppfostrad och hur mysig som helst (hämtade henne när hon var 8 veckor) och för snart fyra veckor sen så valde vi att ta hand om en omplacerings hund som är 2,5 år och båda är av liten ras. Den nya är hur trevlig som helst mot min första hund men annars är hon rädd för precis allting, skriker om man lyfter henne och springer iväg och gömmer sig om man säger till henne att komma eller liknande, skäller på allt och alla både dag som natt och även när det är knäpptyst utan anledning. Till saken hör att hon har bitit mig två gånger nu (första gången när vi hämtade henne och skulle sätta in henne i bilen och andra gången idag när jag skulle mäta halsen för att kunna köpa nytt halsband) jag är dessutom gravid och ska ha barn om ca 2 månader. Hunden i fråga betedde sig inte på detta viset när vi hälsade på henne hos förra ägarna utan var hur glad och snäll som helst, jag vet inte vad jag ska ta mig till med den här hunden så undrar om ni här på fl har några tips till mig?

• Svar på tråden Vad ta mig till med hunden?
  • sisson

Låter som hon är rädd och osäker. Och inte känner sig redo att bli hanterad av människor hon inte känner så väl. Situationerna hon bitit låter som hon känt sig pressad och rädd. Kolla stressignaler så hon aldrig behöver säga ifrån genom att bita. Stresssignaler är till exempel, slickar sig runt munnen, vänder bort huvudet från dig, gäspar osv. Gör hon detta, lämna henne ifred. Du måste vinna hennes tillit, ge henne tid. Och du komer behöva mycket godis, gärna riktigt goda, som kokt kyckling och korv. Börja med att kasta godisen åt henne, be henne inte ta dem direkt från handen innan hon är redo. Lyft inte upp henne, alla hundar tycker inte om det.

Läs på om posetiva träningsmetoder. Finns en grupp på facebook, posetiv dog trainers. Där kan du få massor med tips. Att hon skäller låter som stress eller att hon är uttråkad. Belöna henne för att vara tyst, ignorera henne när hon skäller.

Lycka till!

• Dexter dot com

Låt henne landa hos er vilket kan ta flera månader och försätt henne inte i trängda situationer eftersom hon inte litar på er . Att bygga upp trygghet & tillit tar också lång tid så ha tålamod .

• Anonym (Kynolog)

Ingenting stärker flockkänslan mer än gemensamma promenader. Genom att du går ut med båda hundarna bildar ni en flock. Du är per automatik flockledaren eftersom promenaden sker på dina villkor. Hundarna får alltså inte dra i kopplet utan du bestämmer takten. Även små hundar klarar av långa promenader. Genom att du visar den nya hunden att du är ledare, den kan lita på dig, blir den trygg. Hunden är rädd och osäker för att den inte litar på dig. Om och när du behöver ta i den bestämmer du, inte hunden. Den kan verka osäker och bita ifrån men genom att backa förstärker du osäkerheten, 1-0 till hunden. Har du bestämt dig för att ta mått på halsband, ta mått på halsbandet och gå inte på att hunden nafsar. För det är väl det den gör, inte ett regelrätt hugg? Hundar bluffar genom att nafsar för att slippa undan och ta kommandot. Gör allt lugn och sansat, bli aldrig arg, utan genomför bara det du från början hade för avsikt att genomföra. Din hund kommer att känna sig trygg med dig och lita på dig att du är en sjutusan till flockledare. Lycka till!

• Anonym (Heaven)

Aldrig att jag skulle backa om min hund försökte bita mig. Han morrade en gång som valp och det var oxå den enda gången. Men så har jag en 50kg muskelhund, skulle vara en mindre katastrof om han hade tendenser att hugga framförallt eftersom vi har en 6 åring här hemma och snart bebis. Dom tänker kanske inte alltid på "stress tecken".

Jag skulle följa Kynologs råd om att göra dig till ledaren. Tror hunden kommer känna sig säkrare och få mer förtroende för dig. Men oavsett situation - aldrig nånsin tolerera hugg tendenser.

Svar på tråden Vad ta mig till med hunden?