• Summersoft

Bebis 1 mån gaser/magknip

Hej. Våran lilla ängel på 1 månad har sedan 2 veckor tillbaka super mycket gas. Han pruttar jätte mycket och blir störd av det i sömnen, dvs han stönar och grymtar.
    Han får ersättning och fick från början Baby semp 1 men blev förstoppad av den och vi blev rekommenderade NAN. nu sen 3 dagar tillbaka har vi börjat ge honom NAN. Vi böt även flaska till DR Browns flaska och vi får honom att rapa jätte mycket och ger honom även massage samt sempers magdroppar och miniform. Nu sen 2 dagar tillbaka har han bajsat grönt nästan liknande diarree med slem i. (ser lite ut som snor). Han går upp i vikt som han skall men blir jätte störd i sömnen av magknipen. han sover 10 min sen vaknar upp av att han har ont. Vi har slutat idag med D-vitaminen för att se om det är den som gör detta då det känns som att allt började sedan vi fick D-dropparna från BVC. Det händer att han sover helt okej kvälls tid men känns som att magknipen mest kommer på natten? Han trycker jätte ofta och man ser det då han blir röd och tar i.. kan det vara något med tarmen? allergi? känns som att man inte blir tagen på allvar när man rådfrågar på BVC eller ringer sjukvårdsupplysning då dom säger att allt låter normalt.. Det är väl inte normalt att ett barn kniper den mesta tiden av dygnet i 2 veckor och har ont..

• Svar på tråden Bebis 1 mån gaser/magknip
  • Malima

Vad som är normalt eller inte vet jag inte,men JOBBIGT är det,både för föräldrar och bebis. Har ni testat Windy pysventil? Finns på en del apotek. En del barn får mkt hjälp av dom!

• Summersoft

Vi har tänkt att prova den imorgon så får vi se om det hjälper något. tack för svar.
    Ja det är verkligen jobbigt att se sin lilla ha ont. Önskar jag kunde ta på mig alla gaser. :)

• Rosa Fluff

Prova Nan Ha som har mindre mjölkprotein i sig. Många små reagerar på proteinet.

• egalité

Hej!

Kände att jag var tvungen att svara, hade precis som du. Det slemmiga bajset tyder på att han troligen är förstoppad. Det är det lösa som "kommer förbi" proppen i tarmen. Mina råd efter att gått igenom samma helvete är:

1. Ring BVC o kollat om ni kan få hjälp att få bort proppen med klyx. De kommer troligen rekommendera laktulos som verkar efter ca två dagar med gaser som inledande biverkning, det blev helt katastrof för min son. Vi hade lite olja i ersättningen istället, har hört att messmör också ska fungera lite laxerande uppifrån.

2. Pysventil är jättebra, både för gaser o samtidigt stimulerar det tarmen

3. Byt till hipp ersättning. Alla barn jag känner och allt jag googlat på visar att alla barn bajsar bra av den, även min! Nan sensitive funkade bättre än nan (vilket gav honom dunderförstoppning)

4. Byt från d-droppar med olja till vattenbaserade. Finns i kylen på Apoteket.

5. Vid runt 4 veckor har de en fas där mag-tarmsystemet är i fokus. Denna höll på en dryg vecka för oss och var det värsta utvecklingssprånget för oss hittills. Ledsen, missnöjd och allmänt problematiskt med allt som hörde magen till, så håll ut! Det blir så mycket bättre snart!

Nu är min kille 4 månader och allt med magen har löst sig. Men jag minns med vånda precis det du beskriver!

• egalité

Kan också säga att vi till slut fick fantastisk hjälp från barnakuten som klyxade honom. Därefter bytte vi ersättning och allt blev så mycket bättre. BVC har inte hjälpt oss med detta heller, så får ni ingen hjälp hade jag åkt in. Han lider ju uppenbarligen av sin förstoppning och har rejält ont.

Svar på tråden Bebis 1 mån gaser/magknip