Svensk-arabiska namn
Hej! Min man är arab och vi skulle vilja hitta namn som är arabiska och svenska. I vår familj är det lite tvärtom, jag hade gärna haft mer arabisk-klingande namn och han är tvärtom. :)
Vad tror ni? Vad finns för namn?
Hej! Min man är arab och vi skulle vilja hitta namn som är arabiska och svenska. I vår familj är det lite tvärtom, jag hade gärna haft mer arabisk-klingande namn och han är tvärtom. :)
Vad tror ni? Vad finns för namn?
Nu!
Yasmin, Maryam, Amina Leyla, Norah, Nadine, Jamila, Selma, Kamila
Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob. Amir, Adam
Norah gillar jag.
Alina, Amira, Leila, Lina, Nadia, Noor, Rania, Salma, Sarah
Ali, Gabriel, Jonas, Rami, Zakaria, Zacharias
Yasmin, Maryam, Amina Leyla, Norah, Nadine, Jamila, Selma, Kamila
Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob. Amir, Adam
Nja, flera av dom där pojknamnen är väl ändå judiska ändå. Tror knappast en arab vill bli döpt till Isak eller Josef.
Jag känner för övrigt en Josef med muslimska föräldrar från ett arabiskt land. Men det kanske är väldigt ovanligt. I vilket fall är det ju bara för ts att välja bort om det är helt fel - jag kommer ju bara med förslag.
Vill du endast ha namn som är både svenska och arabiska eller går det bra med ickesvenska namn som passar bra i Sverige?
Men om jag endast ska skriva svenskarabiska namn så:
Flicka:
Sara
Leyla
Mona
Yasmin
Selma
Nora
Jenna
Lina
Nadja/Nadia
Pojke:
Elias
Josef
Isak
Jonas/Jones
Jakob
Adam
Finns fler men jag kommer på dessa just nu som både är arabiska och svenska.
Hm..
Hani och Nora tycker jag är väldigt vackra.
Vill du endast ha namn som är både svenska och arabiska eller går det bra med ickesvenska namn som passar bra i Sverige?
Men om jag endast ska skriva svenskarabiska namn så:
Flicka:
Sara
Leyla
Mona
Yasmin
Selma
Nora
Jenna
Lina
Nadja/Nadia
Pojke:
Elias
Josef
Isak
Jonas/Jones
Jakob
Adam
Finns fler men jag kommer på dessa just nu som både är arabiska och svenska.
Minna
Sofia
Yara
Aya
Aisha
Aaliyah
Noor
Samira
Hanin
Sondos
Basma
Nesma
Nancy
Esmah
Azza
Fayrous
Karima
Latifa
Warda
Fatima
Adam, Sara, Hanna, Maria, Jacob, Abraham, David, Thomas, Noah, Simon, osv.
Dessa namn är semitiska och arabiska. Arabiska är ett semitiskt språk.
Tack för alla era förslag! <3 Var inte medveten om hur mycket det fanns.
Väntar andra barnet med en arabisk man och vi har helt kört fast mednamnet. Det blir mest tjafs när vi pratar om det. Väntar en pojke och det är så svårt med namn. Jag vill ha ett som funkar på både svenska och arabiska, men får ingen feeling för nåt av dom redan nämts. Sååå jobbigt
Väntar andra barnet med en arabisk man och vi har helt kört fast mednamnet. Det blir mest tjafs när vi pratar om det. Väntar en pojke och det är så svårt med namn. Jag vill ha ett som funkar på både svenska och arabiska, men får ingen feeling för nåt av dom redan nämts. Sååå jobbigt
Förslag:
Ranim
Yasmin
Yara
Sara
Layla
Samir
Josef
Adam
Amir
Karim
Väntar andra barnet med en arabisk kille (född i sverige) Han vill inte ha namn som e ur arabiska och jag vill bara ha ett namn jag tycker låter fint!
Hittar inga fler, var inte så svårt med första flickan som fick namnet Farah, vill ha något som passar med hennes namn!
Selma.