• Akirea

Svensk-arabiska namn

Hej! Min man är arab och vi skulle vilja hitta namn som är arabiska och svenska. I vår familj är det lite tvärtom, jag hade gärna haft mer arabisk-klingande namn och han är tvärtom. :)

Vad tror ni? Vad finns för namn?

• Svar på tråden Svensk-arabiska namn
  • MadHatter

Yasmin, Maryam, Amina Leyla, Norah, Nadine, Jamila, Selma, Kamila

Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob. Amir, Adam

• Abbe83

Alina, Amira, Leila, Lina, Nadia, Noor, Rania, Salma, Sarah

Ali, Gabriel, Jonas, Rami, Zakaria, Zacharias

• Ful Anka
    MadHatter skrev 2015-04-12 07:33:23 följande:

Yasmin, Maryam, Amina Leyla, Norah, Nadine, Jamila, Selma, Kamila

Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob. Amir, Adam

Nja, flera av dom där pojknamnen är väl ändå judiska ändå. Tror knappast en arab vill bli döpt till Isak eller Josef.
    This is my life and I don't care
  • MadHatter
    Ful Anka skrev 2015-04-12 11:36:25 följande:

Nja, flera av dom där pojknamnen är väl ändå judiska ändå. Tror knappast en arab vill bli döpt till Isak eller Josef.

Yusuf och ishaq är väl arabiska namn och båda profeter i Koranen? Jag valde mer svenska versioner av namnen eftersom jag trodde att det var det ts var ute efter. (Jag har blandat hej villt med stavningar i de namn jag valt).
  • MadHatter

Jag känner för övrigt en Josef med muslimska föräldrar från ett arabiskt land. Men det kanske är väldigt ovanligt. I vilket fall är det ju bara för ts att välja bort om det är helt fel - jag kommer ju bara med förslag.

• Hermess
    Ful Anka skrev 2015-04-12 11:36:25 följande:
    Isak finns med i Koranen, finns ett helt kapitel i Koranen som heter Yusuf (Josef, Yosef, olika stavningar bara). (Drar upp Islam då många arabiska namn även är muslimska med tanke på att majoriteten av araber är muslimer).
    I arabiskan uttalas Isak dock som is7aq (alltså is-haq, inget vanligt h). 

Josef t.ex är inte alls ovanligt i arabvärlden, så nej, knappast att man skulle reagera negativt över det.
  • Hermess

Vill du endast ha namn som är både svenska och arabiska eller går det bra med ickesvenska namn som passar bra i Sverige?

Men om jag endast ska skriva svenskarabiska namn så:
    Flicka:
    Sara
    Leyla
    Mona
    Yasmin 
    Selma
    Nora
    Jenna
    Lina
    Nadja/Nadia

Pojke:
    Elias
    Josef
    Isak
    Jonas/Jones
    Jakob
    Adam

Finns fler men jag kommer på dessa just nu som både är arabiska och svenska.

• Ful Anka
    Hermess skrev 2015-04-12 12:10:57 följande:
    Isak finns med i Koranen, finns ett helt kapitel i Koranen som heter Yusuf (Josef, Yosef, olika stavningar bara). (Drar upp Islam då många arabiska namn även är muslimska med tanke på att majoriteten av araber är muslimer).
    I arabiskan uttalas Isak dock som is7aq (alltså is-haq, inget vanligt h). 

Josef t.ex är inte alls ovanligt i arabvärlden, så nej, knappast att man skulle reagera negativt över det.
    OK, det var mer än vad jag visste. Jag bara frågade om de inte var judiska namn och fick svar. Tack.
    This is my life and I don't care
  • fluu

Hm..

Hani och Nora tycker jag är väldigt vackra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Akirea
    Hermess skrev 2015-04-12 12:26:17 följande:

Vill du endast ha namn som är både svenska och arabiska eller går det bra med ickesvenska namn som passar bra i Sverige?

Men om jag endast ska skriva svenskarabiska namn så:

Flicka:

Sara

Leyla

Mona

Yasmin 

Selma

Nora

Jenna

Lina

Nadja/Nadia

Pojke:

Elias

Josef

Isak

Jonas/Jones

Jakob

Adam

Finns fler men jag kommer på dessa just nu som både är arabiska och svenska.

Det går oxå bra med ickesvenska som passar bra här :)
  • pingvin88

Minna
    Sofia
    Yara
    Aya
    Aisha
    Aaliyah
    Noor
    Samira
    Hanin
    Sondos
    Basma
    Nesma
    Nancy
    Esmah
    Azza
    Fayrous
    Karima
    Latifa
    Warda
    Fatima

• Adamzz

Adam, Sara, Hanna, Maria, Jacob, Abraham, David, Thomas, Noah, Simon,  osv. 

Dessa namn är semitiska och arabiska. Arabiska är ett semitiskt språk.

• Akirea

Tack för alla era förslag! <3 Var inte medveten om hur mycket det fanns.

• Sannaslim

Väntar andra barnet med en arabisk man och vi har helt kört fast mednamnet. Det blir mest tjafs när vi pratar om det. Väntar en pojke och det är så svårt med namn. Jag vill ha ett som funkar på både svenska och arabiska, men får ingen feeling för nåt av dom redan nämts. Sååå jobbigt

• Akirea
    Sannaslim skrev 2015-04-23 21:54:44 följande:

Väntar andra barnet med en arabisk man och vi har helt kört fast mednamnet. Det blir mest tjafs när vi pratar om det. Väntar en pojke och det är så svårt med namn. Jag vill ha ett som funkar på både svenska och arabiska, men får ingen feeling för nåt av dom redan nämts. Sååå jobbigt

Pojknamn är svårare verkar det som. Vi vet inte könet än så vi bara pratar men inget förslag känns rätt.
  • Santine

Väntar andra barnet med en arabisk kille (född i sverige) Han vill inte ha namn som e ur arabiska och jag vill bara ha ett namn jag tycker låter fint! 
    Hittar inga fler, var inte så svårt med första flickan som fick namnet Farah, vill ha något som passar med hennes namn!

Svar på tråden Svensk-arabiska namn