• Mammmi

Affektanfall

Min dotter på ett år har tre gånger fått ett anfall när hon varit övertrött och gråtit så det varit svårt att trösta henne. Två gånger ringde vi 112 och fick hit en ambulans då vi var helt ovetande vad det kan ha varit och andra gången fick vi följa med till barnakuten men väl där hittade de inget fel. Igår hände detta igen och jag blev såklart lika vettskrämd direkt, min instinkt gjorde att jag gick ut på balkongen så hon fick frisk luft och det hjälpte. Samtidigt ringde jag igen 112, men efter att ha läst om detta ett tag på Google så är jag nästan säker på att det är Affektanfall och ska gå till BVC på måndag och prata. Vore även skönt att få svart på vitt att det är det då det ska vara helt ofarligt men man blir lika rädd varje gång det händer. Hade varit skönt att få kontakt med andra föräldrar som har barn med Affektanfall med. Kanske eventuellt starta en Facebook grupp att kunna stötta varandra i? Hoppas på svar! Kram

• Svar på tråden Affektanfall
  • LillTitti

Min son på två år "lider av" affektanfall. Det innebär att han svimmar av en kort stund i samband med att han är ordentligt upprörd. Det kan också komma i samband med smärta. Han blir helt förvrängd i ansiktet under själva anfallet och faller sedan ihop och blir som en tung livlös klump i våra armar. Om vi hinner fånga honom, vill säga. Det är fruktansvärt när det händer. Det känns som att han ska försvinna från oss. Sedan när allt är över blir han lugn och otroligt trött. Detta upphör vid ca fem års ålder och har i vårt fall hållt på sedan han var ca ett år.  

• Yonndax

Sonen hade liknande men inte att han bara svimmade av när han var mindre. När han blev riktigt upprörd eller ledsen grät han tills han "tappade" andan och typ "slutade" andas. Blev blå om läpparna och var okontaktbar en kort stund innan han började andas igen. När det var över var han väldigt trött. Började när han var precis innan året och försvann av sig själv när han var runt 3½ år. Nu är han 4½ och har inte haft nått liknande på snart 1 år. 

• Mammmi

Fy. :( Jag var idag hos läkaren och fick detta bekräftat! Jag hade rätt, även om det är ofarligt så blir man ju lika rädd varje gång det händer. Hur ofta får era barn anfall? <3

• LillTitti

Det varierar kraftigt. Det kan gå i perioder. Ibland tror vi att de upphört eftersom det gått ett par månader sedan senaste gången. Och därefter händer det flera gånger på samma vecka. Men det händer aldrig på dagis och aldrig om bara jag är hemma. Utan endast när min man är hemma. Min son är väldigt "pappig" och det är egentligen bara i hans närhet som han blir så tagen av sina känslor att det händer.

Svar på tråden Affektanfall