• Anonym (P)

    Vad är kapitalism?

    Kan någon förklara för mig vad kapitalism är? I lätta ord, som om jag vore fem år (är nog inte äldre än så i skallen).

  • Svar på tråden Vad är kapitalism?
  • KäntBärtil

    Kapitalism är när man kan välja om man vill bli rik eller fattig.

  • Anonym (P)
    KäntBärtil skrev 2015-04-12 13:27:06 följande:
    Kapitalism är när man kan välja om man vill bli rik eller fattig.
    Ahaa. Säger mig inte så mycket tyvärr.
  • Anonym (pengar, pengar)

    Från NE: kapitalism (av kapital)ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.Det är således varken stat eller kooperativ som i ett sådant system är de främsta ägarna av jord eller industrier, och produktionen inriktas på det som visar sig finna köpare. Samhällen och tidsåldrar i vilka kapitalism dominerar kallaskapitalistiska.


    Beteckningen kapitalism blev allmän först på 1860-talet, men kapitalismens historia går betydligt längre tillbaka i tiden. Förelöpare till en ren marknadsekonomi återfinns.

    I korta ordalag. Pengar, mark, fabriker, företag mm ägs i huvudsak av privatpersoner. Dessa säljer och köper varor och tjänster till högstbjudande. Det är alltså enbart ekonomin som styr och de som har pengar (kapital) köper och de som inga pengar har blir utan.

  • Anonym (pengar, pengar)

    Från NE: kapitalism (av kapital)ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.Det är således varken stat eller kooperativ som i ett sådant system är de främsta ägarna av jord eller industrier, och produktionen inriktas på det som visar sig finna köpare. Samhällen och tidsåldrar i vilka kapitalism dominerar kallaskapitalistiska.


    Beteckningen kapitalism blev allmän först på 1860-talet, men kapitalismens historia går betydligt längre tillbaka i tiden. Förelöpare till en ren marknadsekonomi återfinns.

    I korta ordalag. Pengar, mark, fabriker, företag mm ägs i huvudsak av privatpersoner. Dessa säljer och köper varor och tjänster till högstbjudande. Det är alltså enbart ekonomin som styr och de som har pengar (kapital) köper och de som inga pengar har blir utan.

  • Anonym (P)
    Anonym (pengar, pengar) skrev 2015-04-12 14:07:51 följande:
    Från NE: kapitalism (av kapital), ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.Det är således varken stat eller kooperativ som i ett sådant system är de främsta ägarna av jord eller industrier, och produktionen inriktas på det som visar sig finna köpare. Samhällen och tidsåldrar i vilka kapitalism dominerar kallaskapitalistiska.

    Beteckningen kapitalism blev allmän först på 1860-talet, men kapitalismens historia går betydligt längre tillbaka i tiden. Förelöpare till en ren marknadsekonomi återfinns.

    I korta ordalag. Pengar, mark, fabriker, företag mm ägs i huvudsak av privatpersoner. Dessa säljer och köper varor och tjänster till högstbjudande. Det är alltså enbart ekonomin som styr och de som har pengar (kapital) köper och de som inga pengar har blir utan.


    Tack, fast skulle du förklara det så för en femåring? 
  • Anonym (P)

    Jag tror jag förstår någorlunda iaf, tack. =)

  • KäntBärtil

    Kapitalism är när de rika styr och de fattiga krälar.

Svar på tråden Vad är kapitalism?