• Anonym (Anna)

hur mycket kostade era nya kök?

Vilket kök är mest prisvärt? Billigast?

Är det fortfarande vit inredning som är mest populärt?

Vad valde ni för bänkskivor och golv?

Visa gärna bilder på era fina kök

• Svar på tråden hur mycket kostade era nya kök?
  • Anonym (Herz)

740000:- inkl arbete.

• Anonym (Anna)

Skulle gärna vilja se ett foto,även om det ligger högt över vår budget

• Anonym (Ikea)

Vi köpte ikeas, hur nöjda som helst! Ser ingen anledning att köpa dyrare vårt gick sammanlagt på 120 000:- med färg, tapeter och annat småpill inräknat. Vitvarorna inräknade i priset också, köpte alltihop på ikea. Vi hade rörmokare, annars gjorde vi allt själva.

Bara diskmaskinen som vi inte är helt nöjda med, men i övrigt har vi inte haft några bekymmer alls

• Anonym (Ikea)
    Anonym (Ikea) skrev 2015-04-12 13:49:48 följande:

Vi köpte ikeas, hur nöjda som helst! Ser ingen anledning att köpa dyrare smile1.gif vårt gick sammanlagt på 120 000:- med färg, tapeter och annat småpill inräknat. Vitvarorna inräknade i priset också, köpte alltihop på ikea. Vi hade rörmokare, annars gjorde vi allt själva.

Bara diskmaskinen som vi inte är helt nöjda med, men i övrigt har vi inte haft några bekymmer alls smile1.gif

Kakel ingick också, det satte en kompis dock för en billig peng så vi sprang inte iväg så mycket gällande hantverkare.
  • Anonym (Volt)
    Anonym (Herz) skrev 2015-04-12 13:30:26 följande:

740000:- inkl arbete.

Fick ni huset med på köpet då?
  • Anonym (H)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-12 13:24:31 följande:

Vilket kök är mest prisvärt? Billigast?

Är det fortfarande vit inredning som är mest populärt?

Vad valde ni för bänkskivor och golv?

Visa gärna bilder på era fina kök

Vad spelar det för roll vad som är populärt?
  • Anonym (T)
    Anonym (H) skrev 2015-04-12 15:08:55 följande:
    Vad spelar det för roll vad som är populärt?
    Inspiration?
  • Anonym (Anne)

Ca 85,000 gick vårt på inklusive allt arbete fast utan vitvaror. Vi valde att göra allt lättillgängligt så vi har så få skåp som möjligt och lådor överallt (väl värt det), vi har en sk breakfast bar med barstolar, valde en stor diskbänk med tre hoar (två stora och en lite mindre i mitten) med skärbräda och avrinningsbräda man kan ta bort eller sätta dit. Vi valde vita högglansiga fronter med liten rundad kant och sedan svart granitbänk och samma som stänkskydd (istället för kakel).

Älskar vårt nya kök, det är fortfarande litet men helt underbart. Skulle utan tvekan valt granit igen, det ger en sådan underbar helhetskänsla. Diskhon är också underbar, så enkelt med tre olika hoar, speciellt när man har mycket grejor runt sig.

• Anonym (Fia)

Ca 60.000 inkl vitvaror, laminatgolv, tapeter, kakel, belysning och dragning av el. Valde laminatbänksskivor och ångrade lite i efterhand att jag inte kostade på mig stenskivor. Det ger verkligen en helt annan känsla på köket.

• Erizajo

Vi gjorde allt själva utom rörmokarens arbete. Köpte allt på Ikea inkl nya vitvaror, gick på 150 000

• MallaL

Gjorde inget själv förutom valde Vita luckor, mosaik, nya vitvaror (rostfria), kostade 200 000.

• MallaL

Forts. Kök från Electrolux Home, mycket nöjd med service och kvalitet.

• Lattemamman

Vi gjorde allt själva, det tog en arbetsvecka. Komplett kök med vitvaror (köptes separat) kostade oss 50 000 kr.

Sen så hade vi ju såklart även andra små och lite större kostnader såsom ny el och vvs (själva arbetet utfördes gratis "tjänster och gentjänster"), nytt golv, innertak, lister, tapeter... Har inte full koll på den prislappen (vi renoverade hela huset) men gissar på ca 10 000 kr.

• Anonym (:-))

Inser att vårt kök kanske inte var helt uppåt väggarna snordyrt ändå... Ca 100 000 för skåpen (luckor i massiv ek från ballingslöv) sedan tillkom bänkskivor i granit för ca 20 000, en diskbänk för några tusenlappar samt elektronisk utrustning för drygt 50 000 (i rostfritt stål, kyl. Frys, ugn med ångfunktion, induktionshäll, diskmaskin, köksfläkt, inbyggd mikro). Inte räknat golv och kakel, det var inga enorma kostnader, Max 10 000 ihop. Inget för jobbet, vi har snickare i familjen som gjorde det gratis.

Vad gäller kök och kvalitet så vägrade ovan nämnda snickare att sätta upp kök från kvik, ikea och hth. Pga dåliga erfarenheter. Ikea pga dålig kvalitet på grejerna, de sparar enligt uppgift in på idiotgrejer vilket gör att det tappar kvalitetsmässigt. För övrigt så bör man räkna med stt skruva ihop skåpstommarna själv om man köper ikea. Att anlita en snickare till det, då blir det lika dyrt som att köpa andra stommar som levereras färdigmonterad. Hth och kvik kan ju ha bättrat sig, var mycket problem med passform och att få ordern rätt. Inte kul att stå mitt i köksbygget och inse att ett av skåpen är för brett, för smalt, saknas, är felaktigt eller liknande.

Jag själv skulle nog valt Marbodal i nuläget, tycker kvaliteten i förhållandet till priset är bra. men har hört att Electrolux home har bra också

• Gosmos

Vi renoverade mycket annat samtidigt men jag tror vi har fått det till 65000 för själva köket.

Ikea på inredningen - ser ingen anledning att inte köpa därifrån, att kvalitén skulle vara sämre stämmer ej. Min far jobbar med att renovera kök framförallt och kan inte se någon direkt skillnad nu för tiden.

K-rauta på bänkskivor, de hade virrvarr och kunde leverera till vår extrabreda köksö. Vi sparade in på de alliminiumlister vi ville ha runt och tog plast som ser ut som aluminium. Sjukt mycket billigare och det ser verkligen äkta ut.

Vitvarorna var hyfsade när vi köpte huset förutom diskmaskin som vi köpte på typ elgiganten, den var bäst i test och det var kampanj just då.

Kakel ville vi inte ha så vi tapetserade och satte härdat glas över. Kul att kunna välja färg och mönster helt. Lätt att byta ut med! Har redan bytt faktiskt.

Vi och min pappa monterade köket, vi betalade för el och bytte tjänster med rörmokare.

Är nöjd även 3,5 år senare.

• LauraPalmer

Jag valde ikea, priserna är rimliga och mer slitstarkt än så behöver det inte vara när man bara är två vuxna. Köksskåp och vitvaror betalade vi 45.000 för har jag för mig. Vi renoverade resten av lägenheten samtidigt, totalt landande kostnaden på ca 100.000.

Vitt är fortfarande populärt. Är köket litet så skulle jag rekommendera vit inredning. Annas så finns det ett skitsnyggt kök i svart och mässing på ikea nu.

Vi valde en laminerad bänkskiva som ser ut som marmor. Till golvet valde vi ett klickgolv som vi la in i hela lägenheten.

Jag har inga bilder på köket. Men det är vitt och med en tapet i jugendstil.

Svar på tråden hur mycket kostade era nya kök?