• Anonym (Ledsen tjej)

Så ont i nacken att jag vill gråta... Behöver hjälp!

Tidigare i veckan fick jag ont i nacke och rygg. Det blev bättre dagen efter,man så själv men gick till naprapat i fredags och var nog ännu lite bättre sen.

Nu har jag fått ondare i nacken och det har blivit värre under dagen. Försöker hålla igång, har städat lugnt, men blodcirkulationen har inte gjort det bättre.

Det värker HELA tiden, än om vissa ställningar är värre än andra. Inte ens när jag ligger ner slipper jag värken. Tar alvedon + Ipren men det tar inte bort värken alls.

Kan gråta när som helst för det är så utmattande att ha så ont i nacken!!

vad ska jag göra?

Har någon bra tips på var jag kan söka hjälp i Stockholm!? Någon som är duktig på sånt här?

Vet inte om jag behöver knäckas, masseras eller något annat...

• Svar på tråden Så ont i nacken att jag vill gråta... Behöver hjälp!
  • Anonym (?)

Är det första gången du drabbas av detta?  Gjorde du något särskilt som utlöste det?

• Anonym (Ledsen tjej)
    Anonym (?) skrev 2015-04-12 20:45:40 följande:

Är det första gången du drabbas av detta?  Gjorde du något särskilt som utlöste det?

Började på nytt jobb och såklart innebär det psykisk stress. Och jag hade räknat med lite spända muskler i nacken men inte SÅHÄR ONT.

Men bara spända muskler har liksom övergått till denna hemska värk.

Har haft liknande förut för ca 6mån sedan. Tvingades åka till närakuten och be om smärtstillande då för värken var outhärdlig. Gick till naprapat några gånger då och käkade citation i en vecka. Sen gick det över. Vet inte vad det var.

Är rädd att jag ska få så ont igen.
  • Anonym (Ledsen tjej)
    Tines skrev 2015-04-12 20:52:06 följande:

Gå till en läkare, kan vara en muskelinflammation eller liknande.

Vad gör man åt muskelinflammation?

Vill liksom inte lägga ner/lyfta huvudet från soffan utan att hjälpa till med handen. Vill inte röra huvudet överhuvudtaget egentligen. Men det är inte nackspärr tror jag. Jag har nästan full rörlighet, bara att det är hemsk smärta.
  • Mantrasina

Jag har problem med spänningsvärk i nacken och skuldrorna till och från. Jag brukar ta citodon och så värmer jag en värmekudde med ris eller vete att ligga på. Då brukar jag lägga den under skuldrorna först, och sen flytta den successivt uppåt. Kombinationen av det samt avslappningsövningar och/eller att lyssna på en ljudbok och blunda brukar kunna hjälpa en del.

• Anonym (Ledsen tjej)
    Mantrasina skrev 2015-04-12 21:22:12 följande:

Jag har problem med spänningsvärk i nacken och skuldrorna till och från. Jag brukar ta citodon och så värmer jag en värmekudde med ris eller vete att ligga på. Då brukar jag lägga den under skuldrorna först, och sen flytta den successivt uppåt. Kombinationen av det samt avslappningsövningar och/eller att lyssna på en ljudbok och blunda brukar kunna hjälpa en del.

Ja, citodon har jag inget tyvärr. Vetekudde har jag och använder. Dock så hjälper varken vetekudden eller att ligga ner....eller det är inte smärtlindrande iaf :(
  • Aniiee

Är det varmt i nacken? Tecken på inflammation. Hur som, testa att lägga på en kylklamp lindad i en handduk. Värme är oftast bara dumt och gör det värre.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Ledsen tjej)
    Aniiee skrev 2015-04-12 21:49:29 följande:

Är det varmt i nacken? Tecken på inflammation. Hur som, testa att lägga på en kylklamp lindad i en handduk. Värme är oftast bara dumt och gör det värre.

Ja det är väl olika....värme ibland och kyla ibland.

Jag har haft en "back on track"-halskrage på mig hela dagen, men tycker inte min nacke känns varmare än vanligt. Men ska prova med isklampen.

Är lite orolig att det kan vara en disk som buktar.... Det känns liksom inte som vanlig nackstelhet :(
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2015-04-12 22:09:27 följande:
    Ja det är väl olika....värme ibland och kyla ibland.

Jag har haft en "back on track"-halskrage på mig hela dagen, men tycker inte min nacke känns varmare än vanligt. Men ska prova med isklampen.

Är lite orolig att det kan vara en disk som buktar.... Det känns liksom inte som vanlig nackstelhet :(
    I morgon är det vardag. Gå till doktorn!  Hoppas du står ut  i natt.

• Mantrasina

Då föreslår jag att du tar paracetamol i maxdos (1 g var 6e timma alternativt 500 mg var 3e) i kombination med maxdos ibumetin (400 mg var 8e timme) för maximal smärtlindring  i väntan på möjlighet att få till på VC alternativt gå till närakuten. Det är så jag skulle gjort alltså. Och sett till att värma. Är det muskelstelhet och stressrelaterat så kanske det inte hjälper mot smärtan, men det ökar cirkulationen vilket bidrar till avslappning en i musklerna och kan hjälpa på sikt.

• Anonym (Ledsen tjej)
    Mantrasina skrev 2015-04-12 22:20:39 följande:

Då föreslår jag att du tar paracetamol i maxdos (1 g var 6e timma alternativt 500 mg var 3e) i kombination med maxdos ibumetin (400 mg var 8e timme) för maximal smärtlindring  i väntan på möjlighet att få till på VC alternativt gå till närakuten. Det är så jag skulle gjort alltså. Och sett till att värma. Är det muskelstelhet och stressrelaterat så kanske det inte hjälper mot smärtan, men det ökar cirkulationen vilket bidrar till avslappning en i musklerna och kan hjälpa på sikt.

Tack. Det är det jag gör också. Vet inte hur mycket det hjälper men kanske skulle vara ännu värre om jag inte tog det.

Jag har en liten konstig fråga. Hur ont "ska" man ha för att få receptbelagd smärtstillande, typ något morfin-liknande. Ska jag egentligen bara tåla smärtan?
  • Anonym (Ledsen tjej)
    Anonym (?) skrev 2015-04-12 22:13:06 följande:

I morgon är det vardag. Gå till doktorn!  Hoppas du står ut  i natt.

Ja jag ska nog göra det. Samtidigt vet jag inte vad de ska kunna göra...smärtstillande ja, men sen måste jag väl till någon sjukgymnast/naprapat/kiropraktor. Vet inte vad. Husläkare är ju inte experter på nacke.
  • Babysnow

Jag får akupressur för min nacke samt ryggen. Hjälper bra på mig. Kan göra ont av allt hårt tryckande men värt det. Min kropp är mycket bättre sedan jag började. Går och får det varannan vecka. Ibland tar jag Linnex liniment. Ett " deo stick " med liniment i, det är väldigt hett från början tills kroppen är van men den är bra.

Svar på tråden Så ont i nacken att jag vill gråta... Behöver hjälp!