• höstbarn

Vad är det egentligen gluten i?

Börjarde precis undra, vad hittar man egentligen gluten i? Finns det i maizena majsstärkelse t.e.x? Eller är det bara gluten i vanliga mjölsorter ...?

Kanske en dum fråga, men men ....

Lär mig!

Höstbarn

• Svar på tråden Vad är det egentligen gluten i?
  • twentyone

Gluten finns i vetemjöl. Så nej, i tex maizena mjöl och potatismjöl finns det inget gluten eftersom det är gjort på majd och potatisstärkelse.

• Amorella

Gluten finns i de fyra sädesslagen: Vete, råg, korn och havre.
    Dock är tydligen havreglutenet lite "snällare"

• Zzarah

Hej! Gluten finns i de fyra sädesslagen, alltså råg, havre, vete och korn. Nuförtiden finns det havre som är glutenfri att köpa i affären. Det är alltså ren havre som inte har kontaminerats (kommit i kontakt med råg, vete eller korn) och den havren är ok att äta, iallafall för vuxna.

I maizena majsstärkelse finns det inte gluten. Jag använder t ex maizena när jag gör våfflor och dom blir så mycket godare än vanliga våfflor, dessutom slipper man det där oset som blir av vanliga våfflor.

Om du är medlem i celiakiförbundet (www.celiaki.se) så kan du få många bra tips, råd och recept. Dom har också information om hur man ska gå tillväga för att söka vårdbidrag om det gäller ett barn.

Dessutom kan då få många baslivsmedel, som t ex glutenfri pasta och mjöl, på recept (livsmedelsanvisning) hos apoteket, det är din dietist som skriver ut det. Detta gäller för barn mellan 0-16 år.

Om du är över 16 år så får man ett kontantbidrag i vissa landsting. I t ex Stockholm får ungdomar mellan 16-18 år 300 kr i månaden.

• höstbarn

Tack snälla snälla ni för all er info!!!!!!!!! Jag är så glad att jag har er här på FL!!!

Kram

Höstbarn

Svar på tråden Vad är det egentligen gluten i?