• UlrikaLagunoff

clearblue digitalt - falskt positivt?

Hej! Igår tog jag ett gravtest då min mens är några dagar sen, använde mig av ett clearblue digitalt där det antingen ploppar upp ett minus eller ett plus, i mitt fall kom det upp ett plus. Jag blev väldigt chockad och bestämde mig för att pröva andra tester & köpte därför clearblues ej digitala tester, som visade negativt. Tog ett nu på morgonen som även det visade negativt!
    Kan det vara så att det digitala testet är opålitligt? Med tanke på att mina andra två blev negativa.. Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden clearblue digitalt - falskt positivt?
  • Det vackraste

Det är väldigt sällsynt så i princip beror det alltid på graviditet. Men du kan ju ha fått missfall så att hormonet är på väg ner.

• UlrikaLagunoff

När jag tog det digitala testet gjorde jag dock fel.. Jag doppade stickan i urinen i 5 sekunder men läste sedan att man ska doppa den i 20 sek.. Kan det ha varit därför det blev ett plus? Att det blev fel på testet.. 

• SandraP81

Tror inte det är ett falskt plus. Clearblues brukar vara ett av de säkraste. Plussade själv först med det medans de billigare (typ RFSU) inte visade något.

• UlrikaLagunoff

Okej! Konstigt är det iallafall med tanke på att det blev tydligt negativt imorse när jag använde ett annat clearblue.. och då brukar väl hormonet vara som starkast. Får väl helt enkelt vänta och se om mensen kommer..

• Yonndax

Vänta och se tyvärr inte så mycket att göra åt det. Kan vara så att det digitala är känsligare än de som inte är det. Men att du doppade för kort tid borde inte ge fel åt det hållet. Då brukar det vara tvärt om, att man för negativt fast det är positivt. Är om man doppar för längre som det brukar bli falskt positivt då man tillför för mycket urin och det blir för koncentrerat. 

• UlrikaLagunoff
    Yonndax skrev 2015-04-13 13:47:38 följande:

Vänta och se tyvärr inte så mycket att göra åt det. Kan vara så att det digitala är känsligare än de som inte är det. Men att du doppade för kort tid borde inte ge fel åt det hållet. Då brukar det vara tvärt om, att man för negativt fast det är positivt. Är om man doppar för längre som det brukar bli falskt positivt då man tillför för mycket urin och det blir för koncentrerat. 

Tog ännu ett test idag, ett digitalt clearblue och då ploppade det upp "Inte gravid". Så nu har jag alltså haft 1 positivt test, och 3 negativa vilket gör att det känns som att jag mest troligt ej är gravid! 
Svar på tråden clearblue digitalt - falskt positivt?