• Bullen2015

Rh-negativ

Hej :)
    Ska snart på mitt första besök hos mvc... Tänkte höra vad ska man begära när man är Rh-negativ... På första mvc som jag skrev in mig på var barnmorskan så nonchalant... ja det var ingen fara... Vi kollar dig i v 28... Kändes ju så där... Då man läser om gravida som har bildat antikroppar mot barnet tidigt i graviditeten...
    Nu har jag bytt mvc som verkar vara mycket mer engagerade... Bokade in mig till läkare direkt :) Så all info är jag intresserad av :) Är det någon som har fått göra NIPT för att fastställa barnets blod?
    Tack tack :) 

• Svar på tråden Rh-negativ
  • Stinen10

När jag skrev in mig hos MVC så blev jag skickad till provtagning. Det är rutin hos min MVC. Där upptäcktes det att jag är rh negativ, men dom kunde även se vad barnets blod var vid samma prov. Som tur är så är både min dotter och son rh negativa så jag har inte behövt oroa mig:)

• Anonym (samma här)

Med första graviditeten är det ingen fara. Efter en abort, missfall eller förlossning kan det bli problem med den följande graviditeten. Man brukar få en spruta som förhindrar att man börjar bilda antikroppar.

• Bullen2015
    Stinen10 skrev 2015-04-13 09:07:50 följande:

När jag skrev in mig hos MVC så blev jag skickad till provtagning. Det är rutin hos min MVC. Där upptäcktes det att jag är rh negativ, men dom kunde även se vad barnets blod var vid samma prov. Som tur är så är både min dotter och son rh negativa så jag har inte behövt oroa mig:)

Skönt för dig :) Barnmorska som jag prata med på första mvc som jag tänkte gå till sa bara vi tar prov i vecka 28... Kändes inte tryggt... Då böt jag mvc och de verkar mer kunniga :) Har ett barn sedan innan och han ärRh-positiv och jag fick en spruta... Men nu har man ju läst att det ändå inte alltid funkar... Hur fick det fram barnets blodgrupp? Har dom börjat använda NIPD för det?
  • Annelie 76

De tar prov för att kolla om du har antikroppar eller inte. Tror de tog prover två ggr på mig för det, en gång i början och en gång i slutet.

• majja83

Jag är oxå rh-negativ mig har dom tagit blodprover flera gånger på. Ska även lämna igen nu den 16 april. Fick en spruta när dottern föddes och kommer förmodligen få en denna gången oxå.

• Bullen2015
    Anonym (samma här) skrev 2015-04-13 09:34:12 följande:

Med första graviditeten är det ingen fara. Efter en abort, missfall eller förlossning kan det bli problem med den följande graviditeten. Man brukar få en spruta som förhindrar att man börjar bilda antikroppar.

Ja jag har förstått det :( Det var inget någon sa när jag fick min son, fick också en spruta... sen skulle allt vara bra... Så man vill ju ha koll nu!!!
  • Bullen2015
    Annelie 76 skrev 2015-04-13 09:42:41 följande:

De tar prov för att kolla om du har antikroppar eller inte. Tror de tog prover två ggr på mig för det, en gång i början och en gång i slutet.

Det låter bra :) Men de kollade aldrig barnets blod?
  • Bullen2015
    majja83 skrev 2015-04-13 09:43:48 följande:

Jag är oxå rh-negativ mig har dom tagit blodprover flera gånger på. Ska även lämna igen nu den 16 april. Fick en spruta när dottern föddes och kommer förmodligen få en denna gången oxå.

Fick också spruta efter sonen... Men det verkar ju inte alltid funka :( Skönt att dom att dom har lite extra koll... Kollade dom vad barnet hade för blod?
  • miela33

Jag är oxå rh neg. Är i v 8 imorgon. Ska till mvc nästa vecka. Vad är NIPT o hur gör man det? Kan man kräva det? Tror inte dom kolla så noga me första barnet o haft ett MF i v 5 efter sonen, har inte fått ngn spruta efter de, o är lite orolig, bara hälsosammas på mvc nästa v, men skall kanske ta upp detta?

• majja83
    Bullen2015 skrev 2015-04-13 10:45:57 följande:

Fick också spruta efter sonen... Men det verkar ju inte alltid funka :( Skönt att dom att dom har lite extra koll... Kollade dom vad barnet hade för blod?

Nä de har dom inte gjort, kommer att kolla de vid fl. Sa min bm.

Men vet att vissa kan få de kollat innan fl.
Svar på tråden Rh-negativ