• Emmeliina

CSN återkrav

Har alldeles precis kommit på att jag kommer få ett återkrav från CSN. Försöker räkna ut hur mycket det kommer bli på men blir inte riktigt klok på det. Anledningen till återkravet är en husförsäljning som gick med vinst förra året och jag hade inte en tanke på att det självklart räknas som inkomst. Men det tänkte jag ju på nu när jag såg deklarationen.

Husförsäljningen skedde under första halvåret förra året och min vinstdel blev då 200K INNAN skatt. Totalt annars under året tjänade jag 100K och mitt totala fribelopp för året var 170K så där höll jag ju mig inom ramarna trodde jag...

Vet någon hur de räknar när man får återkrav?
    Ska självklart ta kontakt med CSN snarast möjligt men tänkte se om någon visste lite mer. Har varit inne på CSN:s hemsida och läst allt jag kan se ang det men kan bara se att man får betala allt eller en del av beloppet, men hur vet man vad?

Nicole 110322
  • Svar på tråden CSN återkrav
  • plastkotte

Jag har ingen aning om hur det där räknas ut eller vad du kommer få betala tillbaks. Men min klasskompis satt i samma sits förra året, hade sålt ett hus och inte tänkt på att det räknades som en inkomst, hon fick betala tillbaks 50 000 till csn.. Dvs både bidrag och lån. Det bästa du kan göra är att kontakta csn imorgon så kan de räkna ut vad du kommer behöva betala.

• Griseknoen35

Skulle gissa på att du åker på att betala tillbaka hela terminens CSN (den termin som du sålde huset) jag skulle iallafall räknat med det och sen blivit glad om det blev mindre.

• Emmeliina

Ja jag har också tänkt att det kan ju inte bli mer än för det halvåret, eller kan de ta för hela året? Räknar med 70 tusen så kan det bara bli bättre. Usch ja...

• plastkotte
    Emmeliina skrev 2015-04-13 19:40:35 följande:

Ja jag har också tänkt att det kan ju inte bli mer än för det halvåret, eller kan de ta för hela året? Räknar med 70 tusen så kan det bara bli bättre. Usch ja...

Nej det blir max en termin inte hela året! :)
  • Griseknoen35
    plastkotte skrev 2015-04-13 20:20:08 följande:
  • Emmeliina
    plastkotte skrev 2015-04-13 20:20:08 följande:
    Alltid nåt!

Tack för era svar ????
Svar på tråden CSN återkrav