• scrapparlotta

Kastrerad hankatt som är på konkatten?

Har två katter, en hane och en hona. Ett syskonpar som äe 1.5 år. Båda kastrerades när dom var 6 månader. Inatt har hankatten fått fnatt...han har gett sig på honan och tror han försökt para sig...hon har ju kämpat emot som en galning. Han springer efter och jagar henne. Ett jäkla liv... varför gör han så här? Hon är helt kastrerad och löper inte och han är kastrerad och skulle väl inte brytt sig om det även om hon löpt? Och han springer runt och jamar och har sig. Blir galen!! Synd om lilla Molly som är mycket mindre än han med, hon har inte en chans mot honom...

• Svar på tråden Kastrerad hankatt som är på konkatten?
  • Ful Anka

Han är dominant och bestämmer i katt familjen.

This is my life and I don't care
  • scrapparlotta
    Ful Anka skrev 2015-04-14 08:09:02 följande:

Han är dominant och bestämmer i katt familjen.

Men varför komma på det helt plötsligt inatt? Han har inte gjort så innan. Vad gör man åt det? Han kan väl inte hålla på så hela tiden...
  • Ful Anka
    scrapparlotta skrev 2015-04-14 12:40:22 följande:

Kommer hankatten alltid fortsätta med detta nu då?

Det vet man ju inte men, troligen.
    This is my life and I don't care
  • scrapparlotta
    Ful Anka skrev 2015-04-14 13:05:06 följande:

Det vet man ju inte men, troligen.

Då kommer både jag och Molly bli galna....
  • Guldbarb

Det är inte säkert att det är något han fortsätter med konstant. Hur har han varit nu, har han fortsatt på dagen? Det kan ha att göra med årstiden, vissa årstider väcker katterna till att hålla på lite mer. Jag skulle avakta lite och se om han lugnar sig men också se till att honan får lugn och ro tills dess. Är honan kelig kan du låta henne söka skydd hos er och hålla honom på lite avstånd när han är som värst.

• scrapparlotta
    Guldbarb skrev 2015-04-14 13:22:19 följande:

Det är inte säkert att det är något han fortsätter med konstant. Hur har han varit nu, har han fortsatt på dagen? Det kan ha att göra med årstiden, vissa årstider väcker katterna till att hålla på lite mer. Jag skulle avakta lite och se om han lugnar sig men också se till att honan får lugn och ro tills dess. Är honan kelig kan du låta henne söka skydd hos er och hålla honom på lite avstånd när han är som värst.

Vet inte. Jag släppte ut Zimba i morse när jag åkte till jobbet och lät Molly vara kvar inne och vila lite. Hon är dock inte det keliga katten...jag försökte inatt att ta henne till våran säng men hoppade ner igen. Hoppas han lugnar sig...annars vet jag inte vad jag gör. ..
  • Guldbarb

Skulle det fortsätta så finns det saker man kan testa men skulle det inte hända mer eller sluta inom ett kort tag så är det bättre att låta det vara. Jag skulle mest avvakta men se till att honan som sagt kan få lite lugnt när hanen blir för jobbig.

• scrapparlotta

Han har varit lite snällare mot Molly i natt...men däremot gått runt och jamat högt. Varför har han blivit så här? Varför bara på nätterna? Igår em så var han snäll mot Molly, brydde sig liksom inte om henne. Jag tog med mig Zimba till våran säng igår kväll och där somnade han gott. Men sen efter nån timme vaknar jag av att han lever rövare här. Man kan ju inte tro att han är kastrerad. Blir tokig, vi får ju inte sova heller...

• IceJossan

Han verkar understimulerad. Det har dessutom blivit varmare nu och katten kan känna av våren i luften och vilja bli mer aktiv än vad som behövts under vintern.
    Lek mer med honom, även väldigt sent på kvällen, och variera underhållningen under natten. Bygg koja, fyll en kartong med löv eller torrt gräs, lägg godis i en PET-flaska som du gjort ett hål i, ställ fram en toarulle...
    Han behöver mer stimulans!

• scrapparlotta
    IceJossan skrev 2015-04-15 09:30:13 följande:

Han verkar understimulerad. Det har dessutom blivit varmare nu och katten kan känna av våren i luften och vilja bli mer aktiv än vad som behövts under vintern.

Lek mer med honom, även väldigt sent på kvällen, och variera underhållningen under natten. Bygg koja, fyll en kartong med löv eller torrt gräs, lägg godis i en PET-flaska som du gjort ett hål i, ställ fram en toarulle...

Han behöver mer stimulans!

Han är ute i stort sett hela dagarna...kommer in och äter ibland sen ut igen. Vi bor på landet...han jagar mlss, fåglar...ödlor. Han är igång hela tiden. Vi har två barn som gör kattleksaker till dom. Dom har bollar...och andra leksaker. Han borde inte vara understimulerad. ..
  • IceJossan
    scrapparlotta skrev 2015-04-15 10:43:20 följande:
    Han är ute i stort sett hela dagarna...kommer in och äter ibland sen ut igen. Vi bor på landet...han jagar mlss, fåglar...ödlor. Han är igång hela tiden. Vi har två barn som gör kattleksaker till dom. Dom har bollar...och andra leksaker. Han borde inte vara understimulerad. ..
    Hmm, då var det en annan femma. Han kan ju ha hormoner kvar i kroppen som spökar för fullt nu. Jag vet att man kan ge p-piller (kattp-piller alltså!) till hankatter så att de ska lugna sig. Rådfråga en veterinär om det!
Svar på tråden Kastrerad hankatt som är på konkatten?