• Anonym (En mamma)

Eriksberg i Uppsala

Är det någon som här som bor eller har bott i Eriksberg.
    Min dotter har fått erbjudande om lägenhet där, närmare bestämt på Granitvägen.
    Vi vet ingenting om området, men vill veta allt.
    Så om du har någon åsikt eller erfarenhet att berätta om därifrån så lyssnar vi tacksamt på det. 

Tack på förhand

• Svar på tråden Eriksberg i Uppsala
  • Anonym (En mamma)

Finns det verkligen ingen som har något att säga om Eriksberg i Uppsala?

• Anonym (Me)

Nu var det många år sen jag bodde där men det är ett fint och lugnt område. Är det i höghusen hon ska bo? Där var det blandat med barnfamiljer och pensionärer.

• Anonym (Njae)

Vet inte så mycket. Men de ska snart renovera massor.. Så hyrorna ska höjas mycket. Det är hyresrätt hon ska ha?

• Anonym (En mamma)
    Anonym (Me) skrev 2015-04-14 21:53:48 följande:

Nu var det många år sen jag bodde där men det är ett fint och lugnt område. Är det i höghusen hon ska bo? Där var det blandat med barnfamiljer och pensionärer.

Ärligt talat så vet jag faktiskt inte, jag har inte varit där.
    Men jag tror det.
    Blandat låter bra, det låter som en miljö hon skulle trivas i, hon är ingen partypingla, mer den lugna sorten. 

Tack för din input.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Njae) skrev 2015-04-14 21:56:51 följande:

Vet inte så mycket. Men de ska snart renovera massor.. Så hyrorna ska höjas mycket. Det är hyresrätt hon ska ha?

Ja, det är en hyresrätt.
    Vad bra att du berättade det, för hög hyra är definitivt inget hon har räd med som fattig student.
    Jag ska kolla upp det. 

Tack. 
  • Anonym (Njae)

Annars är det ett mysigt område . Osäker när förnyelsen ska ske. Detta gäller UppsalaHem af. Ifall hon är student, får hon ju mer bostadsbidrag och kanske har råd . Men var rädd om kötiden :)

• Anonym (Uppsalabo)

Vi har haft en del bekanta som bott i området som kallas Sommarro som egentligen tillhör Eriksberg. Det ligger lite närmare stan än höghusen. Av det jag har hört så är höghusområdet lite mer "ghetto". Men det är nog inga större problem. Det är inte som Stenhagen eller Gottsunda. 

Eriksberg ligger fint annars. Nära Stadsskogen och inom cykelavstånd ner på stan. Dessutom rätt sida om man pluggar. Hyfsat nära Ekonomikum t ex. 

• Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Me) skrev 2015-04-14 21:53:48 följande:

Stämmer nog inte riktigt. Tror inte det står instruktioner i tvättstugan på enbart svenska längre om man säger så...
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-04-15 11:19:56 följande:
    Stämmer nog inte riktigt. Tror inte det står instruktioner i tvättstugan på enbart svenska längre om man säger så...
    Hehe,jo,det lär bara stå på svenska..iaf i Uppsala Hems lägenheter. Eftersom de bara får skriva på svenska :P
  • Anonym (Me)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-04-15 11:19:56 följande:
    Så för att räknas som bra område så ska bara etnisk svenskar bo där menar du? Det finns bra ställen i Gottsunda och Stenhagen mé. Vad är det för problem som Eriksberg har haft? Även om det skulle flyttat in mer utländska personer där? När jag bodde där så var det dels pensionärer överallt. Sen barnfamiljer. Men även fullt med rasister på vissa håll som trakasserade invandrarfamiljer. Är det bättre menar du?
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Me) skrev 2015-04-15 14:22:10 följande:
    Så för att räknas som bra område så ska bara etnisk svenskar bo där menar du? Det finns bra ställen i Gottsunda och Stenhagen mé. Vad är det för problem som Eriksberg har haft? Även om det skulle flyttat in mer utländska personer där? När jag bodde där så var det dels pensionärer överallt. Sen barnfamiljer. Men även fullt med rasister på vissa håll som trakasserade invandrarfamiljer. Är det bättre menar du?
    Men sluta. Alla vet att ju högre andel invandrare desto stökigare är det. Har inte nödvändigtvis med "ras" eller kultur att göra. Kanske mer med fattigdom och utanförskap. 
  • Anonym (helt ok)

Ja jag skulle säga att det är ett helt ok område. Det är en bit till centrala Uppsala Uppsala, men inte alltför långt bort. Om hon flyttar dit för att plugga så är det ju betydligt roligare att bo i studentområdena. Om hon flyttar dit tillsammans med någon och ska leva mer ett lugnt parliv så är det alldeles utmärkt område att bo i.

Svar på tråden Eriksberg i Uppsala