blodtrycksfall?
hur känns de å vad gör man mot de?
hur känns de å vad gör man mot de?
puff
man blir yr det kan komma helt plötsligt när du är ute och går eller bockar dig ner efter nått,som ung gör man inget åt det rent medicinskt jag lider själv av det har i normala fall ett blodtryck på 105/60 och har alltid haft det,det enda är att motionera ut och gå så man får upp blodtrycket.när jag får mina blodtrycksfall sitter det i ett par timmar man kan bli jätteyr eller bara känna lite grann.
men om man får de när man är gravid, har svårt att gå så ut å gå är ganska begränsat...
man gör alltså inget åt de utan de e bara å stå ut...
sist hos bm, för 6 veckor sen, va blodtrycket 126/70 nånting tror ja...
jag fick också blodtrycksfall under min graviditet,yrseln satt i 1½ dygn.man gör inget åt det,ta det bara försiktigt när du reser dig från liggande till stående gör det successivt sitt en stund innan du reser dig osv...
Puffar..
undrar också. Kan man bli illamående av blodtrycksfall? Har också fått något som jag tror kan vara blodtrycksfall, men jag blev också vääääldigt illamående. Har i normala fall ett blodtryck på 80/50 och har aldrig kännt av något fall tidigare vad jag vet.
jo, jag blir också illamående av blodtrycksfall ibland, speciellt om det är riktigt illa så jag kommer svimma.
det finns inget att göra åt utom att se till att inte stå helt stilla (vicka på tår och fingrar eller t o m trampa lite med fötterna) när man t ex står i kö, och så kan man äta lite lakrits för att få upp trycket en smula. ta det lugnt, res dej eller rör dej inte hastigt, om du känner att du blir lite yr sätt dej ner och blir det riktigt illa ner med huvudet mellan benen så slipper du svimma. ta det lugnt efter maten då mycket blod far ner i magsäcken, sitt en stund vid bordet.
det är mina små trick iallafall, det brukar gå ganska bra. de dagar jag känner att trycket är nere i skorna tar jag det extra lugnt och ser till att inte åka o handla t ex. man lär sej leva med det.
Jag har aldrig svimmat någongång. Hoppas jag slipper det i allafall.
ja det är mindre trevligt, särskilt när det händer ute på stan eller så när man är ensam... en av de gångerna landade jag på ansiktet och någon ringde ambulans eftersom jag inte kunde resa mej utan att det hände igen och igen. det var innan jag visste vad det berodde på och vad man kunde göra åt det, så det är många år sen. men känslan och rädslan för det är densamma...