• JennieN

Bilreparation

Har en Peugeot 307, sw kombi, 2005. Tydligen behöver jag byta bromsbelägg bak plus sprucken bromsskiva och bromsservice fram då det tjuter helvete om dem. Vad är okej pris på detta?? Var vänder jag mig? Märkesverkstad? Värdelöst när man är okunnig och inte vet vad som är rimligt.

Hjälp!

• Svar på tråden Bilreparation
  • Rabarbapuppa

Du kan i princip välja vilken Mekonomen (eller liknande) verkstad som helst. Finns ingen som helst anledning att välja Peugeot. Bromsar kan vem som helst. Du spar lite eftersom Peugeot garanterat tar ganska bra betalt för skivor och belägg (bromsdetaljer brukar märkesverkstäder ofta vara rätt dyra på, men är delar som inte måste vara dyra).

Jag brukar byta sånt själv och köper delarna på Internet där det finns många bra grejjer i samma eller liknande kvalité som Bosch och Brembo etc. 

Svårt att säga om kostnad. Du får nog räkna med kanske 500 per skiva, sen rimligen ca 500 i belägg, per axel. (det går åt 4 belägg per fram- resp bakaxel)
    Sen nån hundring för slitagevarningskabeln och så arbetskostnaden, kanske två timmar är rimligt att anta.

/Puppa

• xSpinell

Du har en Peugeot av mindre modell Obestämd

Lämna nu inte den till nån annan tafflare bara för att han kanske är billig .
    Jag har för mig att den där bilen behöver ett specialverktyg för att kunna
    få in kolvarna i dom bakre oken som sköter handbromsen .

Jag hjälpte en tjej med en sån där bil runt din årsmodell en gång i
    tiden och då fick vi göra ett verktyg så man kunde skruva in kolven
    samtidigt som man måste trycka .
    Kolven åker ut jättelätt , men är omöjlig att trycka tillbaka .
    Då får ni inte i bromsklotsarna och då får ni bogsera den till verkstaden
    utan bromsar eller anlita en bärgningsfirma

Så lyssna till talare nr#1 , ta mekonomen eller nån annan eller
    nån annan som verkar kunna .

Svar på tråden Bilreparation