Det här med koppeltvång och stora hundar
Hej hej,
Jag har länge gått och tänkt på det här med koppeltvång. I min kommun så råder "koppeltvång" som hänvisar till jaktlagen. Den där det står att hunden skall vara kopplad eller upp föra sig som om den vore kopplad där lagen råder.
Jag har en stor blandras på 10 månader, han väger just nu 50kg. Jag tränar honom hårt just för att han är så stor, och jag vill aldrig befinna mig i en situation där jag ej känner att jag har kontroll över honom.
Jag har honom lös så ofta jag kan, vi bor i ett bostadsområde där det finns många grönområden, fält och skog. Han är kopplad i tätbebyggelsen, men vi kan möta människor och andra hundar när han är okopplad, då kallar jag honom till mig och platsar honom, jag kopplar honom också om det är så att personen vi möter känns osäker, eller att jag känner att min hund inte har 100% fokus.
Till problemet:
Jag har möts av kritik av andra människor, som ber mig att inte ha min hund lös, någon gång, aldrig. Då min hund är "stor och farlig". De går omvägar kring min hund som inte ens tittar upp på dem. Men de mindre hundarna som spänner kopplet de sitter i och står på bakbenen, visar tänder och skäller och blir bortsläpade av sina ägare får ingen kritik. För ägaren "kämpar" ju inte med hunden. Alltså, det märks inte fysiskt eftersom hunden är så liten.
Om min hund bara är bångstyrig, valpig eller bara vill dyka ner i ett dike för att lukta på något gott, ja då syns det. Hela jag kan dras med beroende på hur kort koppel jag har på honom. Där av hård träning, han får be om lov för att bryta kommandot "fot" till exempel.
Jag vill respektera andra, speciellt barn och dem som är hundrädda. Men hur mycket kan det krävas av mig? Har inte de som är hundrädda ett eget ansvar för sin rädsla?
Jag har upplevt övergrepp i mitt liv, och jag kan känna obehag om jag blir följd en sen kväll av män. Skall jag då kräva att han skall förstå detta från ingenstans och gå en annan väg? Har inte jag ett ansvar då att förklara att jag känner obehag för honom? eller på ett annat sätt försöka bli av med min rädsla?
Vi lever i ett samhälle där vi har accepterat hunden som ett husdjur som lever nära oss människor. Då måste man väl med hjälp av kommunikation kunna leva sida vid sida?
Jag är också medveten om argumenten "Alla hundägare säger att deras hund är så snäll och bara vill hälsa". Dra oss inte alla över en kam, alla hundägare och hundar är olika. Jag skulle aldrig acceptera att min hund "hälsade" på någon utan att jag har godkänt det. Vilket betyder att jag måste be om lov för min hunds vägnar till personen innan jag kan låta min hund hälsa.
Min hund är också fortfarande valp, en stor valp, så han är väldigt energisk, glad och "slafsig", han hälsar med munnen med andra ord, och tungan. Vilket kan vara otroligt obehagligt då han är så stor. Vilket är något jag informerar om innan han får hälsa.
Slutligen då, hur mycket ansvar skall hundägaren ha när det gäller att respektera sin omgivning, hur mycket ansvar har hundrädda för sin egen rädsla?
Dra inte alla hundägare och hundar över en kam. det handlar om okunskap. Det finns dem som tränar sina hundar och dem som inte gör det.
(Sorry, det blev ett långt inlägg)