• Thatonegirl

Det här med koppeltvång och stora hundar

Hej hej,

Jag har länge gått och tänkt på det här med koppeltvång. I min kommun så råder "koppeltvång" som hänvisar till jaktlagen. Den där det står att hunden skall vara kopplad eller upp föra sig som om den vore kopplad där lagen råder. 

Jag har en stor blandras på 10 månader, han väger just nu 50kg. Jag tränar honom hårt just för att han är så stor, och jag vill aldrig befinna mig i en situation där jag ej känner att jag har kontroll över honom. 

Jag har honom lös så ofta jag kan, vi bor i ett bostadsområde där det finns många grönområden, fält och skog. Han är kopplad i tätbebyggelsen, men vi kan möta människor och andra hundar när han är okopplad, då kallar jag honom till mig och platsar honom, jag kopplar honom också om det är så att personen vi möter känns osäker, eller att jag känner att min hund inte har 100% fokus.

Till problemet:

Jag har möts av kritik av andra människor, som ber mig att inte ha min hund lös, någon gång, aldrig. Då min hund är "stor och farlig". De går omvägar kring min hund som inte ens tittar upp på dem. Men de mindre hundarna som spänner kopplet de sitter i och står på bakbenen, visar tänder och skäller och blir bortsläpade av sina ägare får ingen kritik. För ägaren "kämpar" ju inte med hunden. Alltså, det märks inte fysiskt eftersom hunden är så liten.

Om min hund bara är bångstyrig, valpig eller bara vill dyka ner i ett dike för att lukta på något gott, ja då syns det. Hela jag kan dras med beroende på hur kort koppel jag har på honom. Där av hård träning, han får be om lov för att bryta kommandot "fot" till exempel. 

Jag vill respektera andra, speciellt barn och dem som är hundrädda. Men hur mycket kan det krävas av mig? Har inte de som är hundrädda ett eget ansvar för sin rädsla? 

Jag har upplevt övergrepp i mitt liv, och jag kan känna obehag om jag blir följd en sen kväll av män. Skall jag då kräva att han skall förstå detta från ingenstans och gå en annan väg? Har inte jag ett ansvar då att förklara att jag känner obehag för honom? eller på ett annat sätt försöka bli av med min rädsla?

Vi lever i ett samhälle där vi har accepterat hunden som ett husdjur som lever nära oss människor. Då måste man väl med hjälp av kommunikation kunna leva sida vid sida?

Jag är också medveten om argumenten "Alla hundägare säger att deras hund är så snäll och bara vill hälsa". Dra oss inte alla över en kam, alla hundägare och hundar är olika. Jag skulle aldrig acceptera att min hund "hälsade" på någon utan att jag har godkänt det. Vilket betyder att jag måste be om lov för min hunds vägnar till personen innan jag kan låta min hund hälsa. 

Min hund är också fortfarande valp, en stor valp, så han är väldigt energisk, glad och "slafsig", han hälsar med munnen med andra ord, och tungan. Vilket kan vara otroligt obehagligt då han är så stor. Vilket är något jag informerar om innan han får hälsa.

Slutligen då, hur mycket ansvar skall hundägaren ha när det gäller att respektera sin omgivning, hur mycket ansvar har hundrädda för sin egen rädsla? 

Dra inte alla hundägare och hundar över en kam. det handlar om okunskap. Det finns dem som tränar sina hundar och dem som inte gör det. 

(Sorry, det blev ett långt inlägg)

• Svar på tråden Det här med koppeltvång och stora hundar
  • Dr Nail

Jag förstår inte. Varför är det så svårt att alltid använda koppel när man rastar hunden där det finns människor och andra hundar?

Jag ogillar starkt när hundar springer utan koppel. Iaf när det gäller stora hundar; en liten hund som är aggressiv kan man ju bara sparka undan. Lite svårare med en 60 kilo tung rottweiler som "bara vill leka".

• Thatonegirl

Känns inte som du har läst mitt inlägg, vet att det är mycket text, men du kan ju alltid välja att inte skriva om du ej tagit del av materialet.

• Fläderblomster
    Thatonegirl skrev 2015-04-14 23:36:55 följande:

Känns inte som du har läst mitt inlägg, vet att det är mycket text, men du kan ju alltid välja att inte skriva om du ej tagit del av materialet.

Fast jag tror visst att användaren har läst. Det handlar helt enkelt om hundens storlek, en chihuahua kan vara hur ettrig den vill, den kan ändå inte skada mig. Med en hund som vägen 50kg så tar man det säkra före det osäkra. Förstår du?
  • Thatonegirl

Jo men som jag skrev, vilket ansvar har en hundrädd?

Ska jag kräva att människor går kopplade för att de kan skada mig? Jag känner obehag kring stora, kraftiga män, ska jag be dem gå hem? ska jag be deras vänner koppla dem?.. eller.. va?

Argumentet handlar om "mutual respect", kommunikation och ansvar från båda hållen, det är det jag undrar över. Var ligger ansvaret hos den som är hundrädd?

• Aniiee
    Dr Nail skrev 2015-04-14 23:34:58 följande:

Jag förstår inte. Varför är det så svårt att alltid använda koppel när man rastar hunden där det finns människor och andra hundar?

Jag ogillar starkt när hundar springer utan koppel. Iaf när det gäller stora hundar; en liten hund som är aggressiv kan man ju bara sparka undan. Lite svårare med en 60 kilo tung rottweiler som "bara vill leka".

Var mig en tung rottis, det =P

TS: Det är faktiskt så att Dr Nail "nailade" det. Även när du är ute på fält och i skogar så blir det att koppla/fejkkoppla hunden (gå fot och hålla kopplet så det ser ut att vara kopplat) om ni möter någon, även på ganska långt avstånd. Det är vad som krävs av dig som hundägare. Du får lära dig att läsa av andra på håll. Efter ett tag så kommer du lära dig vem som är ok med att möta lösa hundar, och vem som inte är det. 

Jag har tre hundar, de går alltid lösa, även i tätort/villaområdet där vi bor. De flesta här har hund faktiskt. Men möter vi någon som inte klara det där med lösa hundar så kopplas eller fejkas alla tre. (Inväntar lynchning för att jag avslöjar att jag fejkar koppling ibland)

Det finns inget antingen eller här, DU har ansvar över DIN hund och hundrädda har ansvar över sin hundrädsla. DIN kompromiss är att koppla hunden om det behövs, DERAS kompromiss är att ta omvägar, få hjälp med sin rädsla och upplysa dig om att de är rädda så att du kan hålla reda på din hund. 

Din hund är en valp, och valpar ska uppfostras, och det är ditt ansvar. Inte hundräddas, eller harars eller rådjurs eller igelkottar. Och du jobbar ju på det, så fortsätt med det! Var din hunds resurs, var ett team, jobba med positiv förstärkning. Du har något år kvar med valpighet och unghundstrots framför dig, och du kommer behöva det där kopplet länge till, men det är bara att jobba på, så kommer det. 

Sedan vill jag kanske lite ifrågasätta varför du har en hund tyngre och starkare än du orkar hålla emot och/eller lyfta. Tänk den dagen du är ute i skogen och hunden bryter benet/blir biten av en huggorm och du inte orkar bära hem honom. Vad gör du då? Side note....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Rainbow gg

Jag är själv hundägare, och visst tycker jag att det är skittråkigt att inte kunna ha min hund lös, men faktum är att oavsett hur väldresserad hunden är så kan det hända något och hunden inte lyder. Att ha koppel på är inte så jävla svårt. Det är ju du som valt att ha hund och inte människor i din omgivning så det är klart att du ska ta fullaste hänsyn till omgivningen.

• Dr Nail
    Thatonegirl skrev 2015-04-14 23:36:55 följande:

Det enda som krävs av dig och andra hundägare är att använda koppel. Det är inte svårare än att inte lukta för mycket parfym, speciellt där man vet att folk kan ha problem med det. Eller att inte gå naken bland folk.
  • Thatonegirl

Jag sitter inte här ock säger.

"alltså, jag vill ha min hund lös 24/7, ni andra kan dra åt skogen bah, lol"

Utan jag säger att jag tar mitt ansvar, jag tränar  min hund, respekterar de som vill ha respekten, kopplar min hund om så krävs. Jag undrar bara varför allt ansvar i debatten läggs på den som äger hunden. När dem redan gör allt i sin makt för att sköta sig inom rimliga gränser (de som faktiskt tränar sina hundar). 

Min poäng är att alla hundägare tycks bli dragna över en och samma kam, och blir behandlade där efter. Men det krävs av dem att ta hänsyn till alla andras individuella behov. Var är kommunikationen? var är de hundräddas ansvar i att ta tag i sin rädsla, göra något åt den? Jag gör allt i min makt för att mötas halvvägs. Och håller mig inom lagens regler. 

Det där med att ha en "för stor hund". Jag bär med mig motgift som finns att införskaffa hos veterinär om min hund skulle bli biten av en orm. Han skulle ändå inte klara sig om han blev biten i skogen, och jag skulle behöva springa med honom till bilen och köra till vet. Dessutom så tar det längre tid att avlida ju större dem är. Därför så gäller det att ha ögon överallt och alltid vara ett eller två steg före hunden. Väntar fortfarande på dagen då min hund ser något före mig. :)

• Thatonegirl

alltså, stavningen är på topp så här vid midnatt. D: Kul att ni vill diskutera btw! :3!

• kmb70

Vilket ansvar är det som du förväntar dej, att vi hundrädda ska ta? Visst, jobba på sin rädsla och om det inte hjälper, så jobba vidare osv... Och sen då? Ska man kanske ta sitt ansvar och stoppa i sej lite lugnande medel innan man går ut, ifall man råkar springa på nån stackars missförstådd hundägare med en 50kg-unghund. En unghund som den stackars ansvarstagande hundägaren kan gå ed på 150%, är helt pålitlig och aaaaldrig skulle kunna få en flipp och börja bete sej på ett oväntat sätt?

Eller man kanske ska ta sitt ansvar och helt enkelt sluta gå ut överhuvudtaget, så att alla ansvarstagande hundägare kan gå med sina hundar okopplade precis överallt?

Du har gjort ditt val att skaffa en megavovve, jag har inte valt att vara hundrädd.

Har du ingen insikt om det olämpliga i att ha stora (eller små) hundar lösa i tätbebyggt område, tycker jag faktiskt inte att du verkar speciellt ansvarsfull.

Svar på tråden Det här med koppeltvång och stora hundar