Stor avvikelse på tillväxtultraljud
Hej,
Jag måste bara få skriva av mig lite och kanske få lite förslag på hur jag ska hantera den här situationen.
Vi har gjort en IVF, jag är nu i vecka 37+5 och har mått bra och inte haft några problem under hela graviditeten. Men, vid standard UL i vecka 32+1 så upptäckte de att vår bebis var +39% större än "normalt" .. mitt SF mått sköt i höjden på bara två veckor och har sedan vecka 32 legat 3 cm över veckan ..
Fick ett tillväxt ultraljud i vecka 35+1 och nu var bebisen +40% så han följer sin kurva. I vecka 35+1 var han beräknad till 3660 g :O .. men de kunde inte säga beräknad födelsevikt för det var "för tidigt" ... men med min uträkning på 300 g per vecka så fick jag det till att han vid BF då borde vara 5100 g .. jag började få panik så jag bokade tid med läkare på MVC vilket var slöseri med tiden för hon ville att vi skulle avvakta till v 41 innan vi tog beslut.
Då fick vi en remiss skickad till det BB vi har valt och fick träffa en läkare där. Som har bokat ett till tillväxtultraljud i vecka 38+1 (måndag) och efter det så ska vi ta beslut på hur vi ska göra beroende på hur stor bebisen är då. Jag har velat försöka föda normalt, men han har fortfarande inte sjunkit ner och är han så stor så vet jag inte längre vad jag vill. Det börjar mer och mer luta åt att jag ber dem göra ett kejsarsnitt och vill då ha det inplanerat till nästa vecka.
Jag är inte så rädd för min skull (spricka osv) utan mest rädd för bebisen. Tänk om han fastnar på något sätt och de måste använda sugklocka? Tänk om han får syrebrist som leder till hjärnskador? Tänk om de måste "knäcka nyckelbenen" för att få ut honom .. osv osv osv .. jag målar upp den värsta bilden jag kan tänka. Jag vet också att ultraljud så sent inte är tillförlitliga men eftersom de har gjort två som har visat samma så bör det vara ganska tillförlitligt. Jag känner mig självisk som vill ha kejsarsnitt .. men det är minst av allt för själviska anledningar. Gör jag fel ? :(