• Mariina

Ligamentsmärtor, nåt man kan göra åt smärtan?

Har ligamentsmärtor och det är sååå otroligt jobbigt. Känner av det nästan hela tiden fast inte lika mycket, det kommer och går liksom. Men är det någon som har nåt bra tips på vad man kan göra för att lindra smärtan lite? Jag har testat alvedon men tycker inte att det hjälper. Några förslag?

• Svar på tråden Ligamentsmärtor, nåt man kan göra åt smärtan?
  • Smurflovve

Hade också ligamentsmärtor när jag gick med min son...
    Jag tog varma bad och försökte vila så gott jag kunde. Det lindrade faktiskt :)

kram

• Tant T

Hur känns dina ligamentssmärtor, Mariina? Jag var själv hos läkaren igår och fick bara en massa luddiga svar på vad det är för smärta och värk jag har så jag är nyfiken på om det är ligamenten även för min del!

• Mariina

Det är som en ilande värk på höger sida som mest känns när jag går eller står. När jag sitter och ligger känner jag knappt av det. Det är mycket besvärligt ibland, smärtan kommer och går i vågor liksom.

• Kajak

Tant T

Ligamenten är senor som "håller livmoder på plats", så när livmoder växer så hänger ligamneten inte med så det gör ont eller känns obekvämt.

Så man kan inget att göra åt det. Det är bara att stå ut med smärtan.

Man kan ta en varm bad eller en dusch runt magen.
    Det känns skönt!

Om du inte förstår när du är hos läkaren så säg till, för dom vill ju berätta saker för dig för att du ska förstår o veta olika saker så du får säg till när du inte hänger med det han/hon berättar om.

• Tant T

Det är väl ungefär så jag känner det oxå, fast jag kan känna av mitt även när jag sitter men det är värst när jag går och står. Det strålar ut i höfterna, ut i bäckenbenet ovanför skinkorna och ibland ner i höger ben, kan det vara ligamentsmärtor?

• Tant T

Kajak, jag tror inte alls det handlade om att jag inte förstod utan att han var otydlig och själv inte visste vad det egentligen var! Han pratade om ev. fel- och snedbelastning som lika gärna skulle ha kunnat uppkomma även när jag inte var gravid, men han kunde inte med säkerhet säga nånting, han hade inga idéer om hur jag skulle röra mig, inte röra mig, vila, inte vila, träna, inte träna, osv.! Det var ett helt meningslöst läkarbesök för min del, och hädanefter får man väl försöka vara sin egen läkare!

• hampi77

Min vetekudde har varit till stor hjälp vid såna smärtor och
    även mycket bra mot sammandragningar/förvärkar. Det
    rekomenderar jag iaf. Lycka till!!

• Neko

Jag tog en alvedon, duschade sedan varmt och sov när det var som värst :P

Svar på tråden Ligamentsmärtor, nåt man kan göra åt smärtan?