• Anonym (Semester)

Får barnet vara på förskolan om föräldrarna är utomlands?

Detta skiljer sig kanske från kommun och olika förskolor kanske. Det vet jag inte, men det kanske ni gör.

Jag och pappan ska åka till Grekland 1 vecka i Maj och har fixat så min syster ska bo hemma hos oss och passa sonen. Att ta med honom var inte riktigt ett alternativ av olika anledningar.

Men för att så mycket rutin som möjligt ska vara kvar för sonen så undrar jag om han iaf kan gå på dagis 3 timmar om dagen? Då hinner min syster också gå till arbetsförmedlingen och söka jobb dem timmarna, annars får hon helt enkelt göra det på kvällstid när han sover.

Är det ett big NO NO, eller kan man prata med förskolan om det?

Det är första gången vi kommer vara ifrån sonen längre än 2 dagar så det kommer ju kännas både for honom och oss. Har lite ågren över detta, men han får i alla fall vara hemma och ha sina saker, säng och rutiner, då hade förskolan var skönt för honom att ha då han älskar sin kompisar och personalen där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-17 13:23
    Jag vill antyda att vi inte lämnar bort han hux flux hela tiden såklart! Han har en god relation till min sida av familjen eftersom dem bor 20 min ifrån oss, på sambons sida bor de 1,5-2 timmar bort så han träffar inte dem lika ofta.

Oftast är det min mamma, pappa och syster som passat sonen. Allt från ett par timmar bara till 2 dagar som högst. I snitt 1 gång varannan månad. Men vi hälsar på mycket oftare såklart:)

Vi har haft det ganska kämpigt senaste året med allt möjligt. Båda jobbar 100% (från och med i år) med ganska tunga jobb som kräver mycket av en. Det händer också mycket jobbiga saker i vår omgivning som sliter på en mentalt. samtidigt har vår underbara son vart väldigt krävande redan från dag 1. Mycket vilja, smart och nyfiken. Sover fortfarande inte hela nätter.
    Vi är slitna och glömmer av varandra emellanåt.

Vi ser jätte mycket fram åt denna semestern för att ladda våra batterier, men såklart tycker vi att det är jobbigt att vara ifrån vår son. Vi kommer sakna honom jätte mycket. Men förhoppningsvis kommer vi hem laddade och harmoniska vilket sonen tjänar på såklart i slutänden:)

Nästa år funderar vi på att åka hela familjen.

Ni andra som åkt iväg utan era små barn, har ni några tips som kan hjälpa oss och sonen när saknaden gör sig påmind? Eller annat praktiskt?

• Svar på tråden Får barnet vara på förskolan om föräldrarna är utomlands?
  • vi och pyret

Hej, rent generellt så får barnen inte vara i förskolan när föräldrarna har semester. Men det finns vissa kommuner som har andra regler.

Prata med förskolan och se vad de säger.

• Natulcien

Du får ju prata med förskolan om det.
    Det är olika i olika kommuner, men generellt gäller att barnet ska vara ledigt och någon förälder är ledig, och då får man ordna barnomsorg privat. Förskolan är ju till för barn vars föräldrar arbetar, studerar eller söker jobb.
    Men om barnet är +3 år han hen ju rätt till Allmän förskola, 15 tim per vecka oavsett föräldrarnas sysselsättning.
    Men prata med förskolan, som sagt, för även om det är okej med dem så är det ju viktigt att ni lämnar era kontaktuppgifter så att de vet var ni är och kan nå er om något skulle hända.

• Anonym (Förskollärare)

Det är inte olika i olika kommuner. Reglerna är densamma överallt. Har man semester har man inte rätt till förskola. Däremot kan olika förskolor vara mer givmilda. Det är upp till varje förskolechef hur givmild man vill vara. Hos oss hade det gått bra. Tre timmar per dag känns helt ok.

• Natulcien
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-04-15 18:17:35 följande:

Det är inte olika i olika kommuner.

Jo, rätten att lämna barn på förskolan om man själv är ledig finns i vissa kommuner, men inte i andra.
  • Anonym (Stackars)

Stanna hemma eller ta med ungen!

• Anonym (Förskollärare)
    Natulcien skrev 2015-04-15 18:33:19 följande:
    Jo, rätten att lämna barn på förskolan om man själv är ledig finns i vissa kommuner, men inte i andra.
    Så du menar att det står på vissa kommuners hemsida att man har rätt till barnomsorg vid semester. Skulle jag vilja se.
  • Anonym (..)

Är han över 3 år så har han ju rätt till allmän förskola vilket brukar vara 15h/vecka

• sextiotalist
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-04-15 18:17:35 följande:

Det är inte olika i olika kommuner. Reglerna är densamma överallt. Har man semester har man inte rätt till förskola. Däremot kan olika förskolor vara mer givmilda. Det är upp till varje förskolechef hur givmild man vill vara. Hos oss hade det gått bra. Tre timmar per dag känns helt ok.

Oj, det finns inga regler om när man inte får ha sina barn på dagis, däremot finns det lagar som säger när barnen har rätt till dagis. Inget i lagen säger att barnen inte får gå på dagis när föräldrarna är lediga.
    Jag vill att du visar dig den där rikstäckande regeln som säger att barnen inte får gå på dagis när föräldrarna är lediga
  • BeanBag
    Anonym (..) skrev 2015-04-15 18:47:31 följande:

Är han över 3 år så har han ju rätt till allmän förskola vilket brukar vara 15h/vecka

Det är från och med höstterminen det år barnet fyller tre.
  • sextiotalist
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-04-15 18:45:40 följande:
    Så du menar att det står på vissa kommuners hemsida att man har rätt till barnomsorg vid semester. Skulle jag vilja se.
    Jag tror det är så i Stockholm stad, men det stod inget om det på deras hemsida. Men allt står inte på hemsidorna
Svar på tråden Får barnet vara på förskolan om föräldrarna är utomlands?