SVejsan skrev 2015-04-16 08:01:02 följande:
Jag tror att dragkedjan som Samsonite använder inte är skyddad mot öppning med kulspetspenna.
Men även sådana med klaffar och kodlås är inte helt oöppningsbara, även om det kanske blir mer tydligt att man tagit sig in.
Det jag kan tänka mig främst är ifall man lämnar in en resväska i ett förvaringsrum tex efter utcheckning innan man skall åka till flygplatsen) att folk kan genomsöka den väskan med dragkedja ganska rappt , ifall inte rummet är övervakat. Jag tror dock risken är minimal... Och risken att den öppnas manuellt på flyget är nog extremt liten, med den hetsen packarna har. Vi har dock oavsett "klaffväska" eller dragkedjeväska en extra bagagerem runt , för säkerhetsskull. Om man är orolig för "inbrott i väskan finns det sådana med lås, där man i alla fall kan synligt se ifall man varit inne i väskan.
Vi har både hård resväska med klaffar och "hård" med dragkedja.
Den hårda med klaffar är lättare att packa proppfull utan att vara orolig att en kedja krånglar, är dock tyngre i sig, är troligen mer "vätsketät" .
Den sista väskan vi köpte var dock en med dragkedja den har den fördelen att den i sig är mycket lättare i sig än en som har klaffar dvs bättre packningskapacitet, nackdelen är väl att man inte vet hur den tål ett rejält regn unde lastning osv.
Tyvärr fanns den varianten vi ville ha enbart med fyra små utstickande jul under. Vi föredrar hellre två större hjul som är delvis skyddade... Två större hjul funkar bättre att dra om man kommer utanför de fina släta gatorna och flygplatshallarna... Ibland går det inte att ta transfer till "dörren".
Det enda jag inte överväger för incheckat bagage är helt mjuka väskor med dragkedja... lite för tunga för så lite skydd (vatten och oöm behandling)
Vi köpte senast en Chronolite (samsonite) som verkar bra (inhandlad på outlet)...Vi får se hur hjulen funkar ... de har ju ganska bra garantier ändå.
Hoppas att mitt inlägg tillför något i din "beslutsprocess" 
Tack för alla tips!!
För mig står det mellan en "Termo Young", "Spin Trunk" eller en "Engenero" (Alla 3 från Samsonite). Vilken är mest prisvärd tro? Eller har du tips om någon annan väska från Samsonite (eller annat märke)? Prisnivå är max 2 500 kr typ!