• Jätteförvirrad

Köpa resväska - Dragkedja eller "klaffar"??

Hej!

Jag ska köpa en stor resväska för en charterresa. Jag har kollat mycket på Samsonite, då jag vill han en kvalitativ. Dock vet jag inte om jag ska ha en resväska med dragkedja eller klaffar. Jag har hört att experter avråder dragkedja då det är väldigt lätt att öppna en stängd väska med en penna eller liknande.

Dock vet jag inte om Samsonite's dragkedja är mer kvalitativ och att det inte går att öppna med en penna.

Har ni några tips??

• Svar på tråden Köpa resväska - Dragkedja eller "klaffar"??
  • SVejsan

Jag tror att dragkedjan som Samsonite använder inte är skyddad mot öppning med kulspetspenna.
    Men även sådana med klaffar och kodlås är inte helt oöppningsbara, även om det kanske blir mer tydligt att man tagit sig in.
    Det jag kan tänka mig främst är ifall man lämnar in en resväska i ett förvaringsrum tex efter utcheckning innan man skall åka till flygplatsen) att folk kan genomsöka den  väskan med dragkedja ganska rappt , ifall inte rummet är övervakat. Jag tror dock risken är minimal... Och risken att den öppnas manuellt på flyget är nog extremt liten, med den hetsen packarna har. Vi har dock oavsett "klaffväska" eller dragkedjeväska en extra bagagerem runt , för säkerhetsskull. Om man är orolig för "inbrott i väskan finns det sådana med lås, där man i alla fall kan synligt se ifall man varit inne i väskan.
    Vi har både hård resväska med klaffar och "hård" med dragkedja.
    Den hårda med klaffar är lättare att packa proppfull utan att vara orolig att en kedja krånglar, är dock tyngre i sig, är troligen mer "vätsketät" .
    Den sista väskan vi köpte var dock en med dragkedja den har den fördelen att den i sig är mycket lättare i sig än en som har klaffar dvs bättre packningskapacitet, nackdelen är väl att man inte vet hur den tål ett rejält regn unde lastning osv.

Tyvärr fanns den varianten vi ville ha enbart med fyra små utstickande jul under. Vi föredrar hellre två större hjul som är delvis skyddade... Två större hjul funkar bättre att dra om man kommer utanför de fina släta gatorna och flygplatshallarna... Ibland går det inte att ta transfer till "dörren".

Det enda jag inte överväger för incheckat bagage är helt mjuka väskor med dragkedja... lite för tunga för så lite skydd (vatten och oöm behandling)

Vi köpte senast en Chronolite (samsonite) som verkar bra (inhandlad på outlet)...Vi får se hur hjulen funkar ... de har ju ganska bra garantier ändå.

Hoppas att mitt inlägg tillför något i din "beslutsprocess"

• Jätteförvirrad
    SVejsan skrev 2015-04-16 08:01:02 följande:

Jag tror att dragkedjan som Samsonite använder inte är skyddad mot öppning med kulspetspenna.
    Men även sådana med klaffar och kodlås är inte helt oöppningsbara, även om det kanske blir mer tydligt att man tagit sig in.
    Det jag kan tänka mig främst är ifall man lämnar in en resväska i ett förvaringsrum tex efter utcheckning innan man skall åka till flygplatsen) att folk kan genomsöka den  väskan med dragkedja ganska rappt , ifall inte rummet är övervakat. Jag tror dock risken är minimal... Och risken att den öppnas manuellt på flyget är nog extremt liten, med den hetsen packarna har. Vi har dock oavsett "klaffväska" eller dragkedjeväska en extra bagagerem runt , för säkerhetsskull. Om man är orolig för "inbrott i väskan finns det sådana med lås, där man i alla fall kan synligt se ifall man varit inne i väskan.
    Vi har både hård resväska med klaffar och "hård" med dragkedja.
    Den hårda med klaffar är lättare att packa proppfull utan att vara orolig att en kedja krånglar, är dock tyngre i sig, är troligen mer "vätsketät" .
    Den sista väskan vi köpte var dock en med dragkedja den har den fördelen att den i sig är mycket lättare i sig än en som har klaffar dvs bättre packningskapacitet, nackdelen är väl att man inte vet hur den tål ett rejält regn unde lastning osv.

Tyvärr fanns den varianten vi ville ha enbart med fyra små utstickande jul under. Vi föredrar hellre två större hjul som är delvis skyddade... Två större hjul funkar bättre att dra om man kommer utanför de fina släta gatorna och flygplatshallarna... Ibland går det inte att ta transfer till "dörren".

Det enda jag inte överväger för incheckat bagage är helt mjuka väskor med dragkedja... lite för tunga för så lite skydd (vatten och oöm behandling)

Vi köpte senast en Chronolite (samsonite) som verkar bra (inhandlad på outlet)...Vi får se hur hjulen funkar ... de har ju ganska bra garantier ändå.

Hoppas att mitt inlägg tillför något i din "beslutsprocess"

Tack för alla tips!!

För mig står det mellan en "Termo Young", "Spin Trunk" eller en "Engenero" (Alla 3 från Samsonite). Vilken är mest prisvärd tro? Eller har du tips om någon annan väska från Samsonite (eller annat märke)? Prisnivå är max 2 500 kr typ!
  • SVejsan

Vet inte prisvärdheten, det beror ju vad du värdesätter

Men tom-vikten skiljer ju sig, jag skulle om jag har råd ta den lättaste!

Och en med TSA-lås bör ju den ha ifall du tänkt ta dig till USA tex (kanske senare i livet). Bor du i närhet av Stockholm så besök Barkarby quality outlet och samsonites butik , de har ´nedsättningar uppemot 1500kr på topp-sortimentet och iofs något mindre på andra segment.

Fick även hemskickat med statoilräkningen att de även fanns några rabatter om man hade statoilkort (då skall man fått en liten lapp med räkningen) , annars kan ju även fackföreningar eller företag med "personalbutiker" på nätet ha bra priser...

Jag tror att du blir nöjd oavsett...
    Lycka till!

• Pyspunkan

Jag köpte en Samsonite kabinväska för ett tag sedan och är toppennöjd. Har haft en stor Samsonite hur länge som helst som har lånats ut till kompisar också och hållet år efter år.

Har kombinationslås på båda ( bra så slipper tullen klippa upp eventuellt lås- de har ju extramycklar till alla Samsonite ).

Det jag fått rekommenderat var att Samsonite har garanti som gör att du kan hitta reservdelar ( går på garantin) på de flesta flygplatser, tex om ett hjul pajat. På kabinväska rekommenderade råd & rön ( tror jag) fyra hjul vilket jag var glad att jag tog. Kanonbra att kunna köra väskan i köer "ståendes"..

Så. Jag är iaf nöjd med mina S- väskor! Har hårda kanske jag ska tillägga. Lycka till med köpet!

• SVejsan

Appropå hjulen: det beror hur man reser - tror jag...

Ju större hjul, desto lättare är väskan att dra, särskilt på ojämna eller lite mjukare underlag. Många tycker att en väska med fyra hjul som står rakt upp är bekvämare att dra på flygplatser. Däremot är den svårare att rulla på gator och torg. De fyra hjulen sitter också mindre skyddade, eftersom den ska kunna dras åt alla håll. Det gör att hjulen är mer utsatta och lättare kan gå sönder av omild behandling.

Vi åker gärna kommunalt i vissa länder och det innebär att man får dra väskan utanför de jämna hotell lobbysarna och flygplatserna med marmorgolv i lite längr sträckor, vi får se hur den nya 4-hjulingen (som vi köpte sist)  funkar när man inte enbart går från taxin 30 m in i en byggnad och inne i hotell/flygplats).

När vi hade små barn... Vi hade samma känsla när man ibland hade en paraplysulky med små vivel-hjul och en klassisk sulky med hjul med större diameter. Man höll sig gärna på släta fina underlag med paraplysulkyn. Den andra var helt ok i lite mer terräng.

Appropå nycklar... Det är främst USA det är ett problem om man har låst väskan och de vill titta i den. För att tullen där skall kunna komma in så är det s.k. TSA lås som gäller en äldre resväska med "vanliga nyckellås" har de inte några nycklar till oavsett om det är en samsomite eller något annat.
    Och är det en kabinväska... då har du ju oftast den nära dig då behöver du ju inte TSA-lås om du inte tänkt att checka in den.

Svar på tråden Köpa resväska - Dragkedja eller "klaffar"??