• Mithi

Går laxen att äta eller är den dålig?

Köpte kallrökt lax i slutet av december. Stoppade ner den i frysen direkt och där har den legat tills nu. Bäst före på förpackningen är 4 januari (i år). Läste på internet att vakumförpackad lax som legat i frysen bör konsumeras inom 3 månader. Varför? Blir smaken/konsistensen försämrad eller är det rent av så att laxen blir dålig/bakteriefylld? Är laxen okej att äta eller inte? Den har varit i frysen ca 4 månader alltså.

• Svar på tråden Går laxen att äta eller är den dålig?
  • BuoBä

Fet fisk kan härskna trots att den ligger i frysen, men det känner du på lukten (och smaken) när den tinat. Luktar den OK kan du äta. 

• Mithi
    BuoBä skrev 2015-04-15 23:46:21 följande:

Fet fisk kan härskna trots att den ligger i frysen, men det känner du på lukten (och smaken) när den tinat. Luktar den OK kan du äta. 

OK, Så det finns ingen risk för smitta/sjukdomar om den luktar (och smakar) okej?
  • Aniiee

Fråga: Hur kallt har du i frysen?

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • ursula
    Bakterierna sover i frysen

I all mat finns lite bakterier. Det är de som gör att maten blir dålig efter ett tag. Om det är riktigt varmt växer bakterierna snabbt och maten blir fort förstörd. I kylskåpet går det långsammare och i frysen kan man spara mat väldigt länge. Det beror på att bakterierna, precis som björnar och igelkottar, somnar när det blir kallt.

När man sedan tinar maten så vaknar bakterierna och börjar föröka sig igen. Det är därför man inte skall frysa om maten för många gånger. Varje gång man tinar maten så blir det mer bakterier. Lite bakterier är bra, men om de blir för många kan man bli sjuk.

• Mithi
    Aniiee skrev 2015-04-16 00:01:11 följande:

Fråga: Hur kallt har du i frysen?

Ingen aning tyvärr.
  • Mithi
    ursula skrev 2015-04-16 00:03:39 följande:

Bakterierna sover i frysenI all mat finns lite bakterier. Det är de som gör att maten blir dålig efter ett tag. Om det är riktigt varmt växer bakterierna snabbt och maten blir fort förstörd. I kylskåpet går det långsammare och i frysen kan man spara mat väldigt länge. Det beror på att bakterierna, precis som björnar och igelkottar, somnar när det blir kallt.

När man sedan tinar maten så vaknar bakterierna och börjar föröka sig igen. Det är därför man inte skall frysa om maten för många gånger. Varje gång man tinar maten så blir det mer bakterier. Lite bakterier är bra, men om de blir för många kan man bli sjuk.

Jag vet, men det besvarar ju inte min fråga tyvärr :-/
  • Aniiee
    Mithi skrev 2015-04-16 00:40:07 följande:
    Ingen aning tyvärr.
    Ta gärna reda på det. Det är bra att veta =)

Men jag tippar på att du kan äta laxen, om du lägger den att tina i kylen och äter "direkt" /samma dag. Jag hade gjort det utan att fundera.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Mithi
    Aniiee skrev 2015-04-16 01:02:46 följande:
    Ta gärna reda på det. Det är bra att veta =)

Men jag tippar på att du kan äta laxen, om du lägger den att tina i kylen och äter "direkt" /samma dag. Jag hade gjort det utan att fundera.
    Jag la in den i kylen för tining igår kväll innan jag startade tråden och det är idag till lunch jag hade tänkt äta den. Jag är så feg när det gäller mat
Svar på tråden Går laxen att äta eller är den dålig?