• Anonym (Ge upp!!!)

Fjantiga allergier

Innan alla överkänsliga personer goes bananas så ska jag förklara. Jag VET att man kan vara allergisk på riktigt och att det kan vara livsfarligt. Det är inte detta min tråd kommer att handla om. Så. Nu var det sagt.

Jag stöööör mig som fan på hitte-på-allergier.

Exempel:

"Mitt barn är mjölk/laktosintolerant men kan äta choklad, glass och grädde om det är på tårta".

Nej, ditt barn är inte allergiskt. Då skulle det bli sjukt av godsaker med mjölk i också.

"Jag är glutenintolerant, men brukar fuska med lite smörgåstårta eller pizza nån gång i veckan"

Jag ställer mig tvivlande till din allergi.

"Jag har allvarlig astma/pollen/pälsdjursallergi"

Återigen tvivlar jag då du röker OCH rider.

Hitta på nåt bättre. Riktiga allergier blir förminskade och tas inte på allvar när ni håller på o fånar er. Stor lååång suck.

• Svar på tråden Fjantiga allergier
  • Anonym (Sooz)

Kan vara så att någon talar sanning men kanske oftast inte...

Ibland blir jag snorig när jag ligger i sängen och då tänkte jag:

-Aha, jag är allergisk.

Jag gick och gjorde en undersökning och det hade jag ju inte...

Dom du pratar om är nog folk som gör internetdiagnoser och som hittar på lite själva utan att göra någon undersökning.

• BeanBag
    Anonym (Ge upp!!!) skrev 2015-04-16 06:47:27 följande:

Innan alla överkänsliga personer goes bananas så ska jag förklara. Jag VET att man kan vara allergisk på riktigt och att det kan vara livsfarligt. Det är inte detta min tråd kommer att handla om. Så. Nu var det sagt.

Exempel:

"Mitt barn är mjölk/laktosintolerant men kan äta choklad, glass och grädde om det är på tårta".

Nej, ditt barn är inte allergiskt. Då skulle det bli sjukt av godsaker med mjölk i också.

"Jag är glutenintolerant, men brukar fuska med lite smörgåstårta eller pizza nån gång i veckan"

Hitta på nåt bättre. Riktiga allergier blir förminskade och tas inte på allvar när ni håller på o fånar er. Stor lååång suck.

Oj finns det folk som säger så här? Mycket märkligt.
  • hernameispekka

Jag förstår vad du menar. Men just laktosintolerans är en diagnos där man kan ha väldigt olika nivåer. Olika grejer inehåller olika. Tex ost kan de flesta äta i mindre mängder etc. Medans glutenintolerans är en smula så är det kört. När folk fånar sig och säger att de har pollenallergi för att de nyser av att sniffa i en blomma är ju irriterande. Men en hel del diagnoser kan ha sådana där saker som låter "fåniga". Vissa allergier är lite mer "flexibla" och då kan personen lärt sig vilka saker som fungerar i små doser. Inte grädde på tårta just då, men grädde i mat tex eftersom upphettad mjölkprodukt påverkas så att laktoshalten minskar. 

• suziz

Jag har en urfånig överkänslighet då jag är luktöverkänslig. Till för något år sedan visste jag inte ens att det fanns, det uttrycker sig så att vissa lukter "växer" hos mig och ger mig ont i huvud och ögon.

Jag tror att många blandar ihop överkänslighet och allergi? Laktosintolerant är till exempel ingen allergi utan man är överkänslig mot mjölksocker.

• Anonym (pollen inte pållen)

Fast intolerans och allergi är olika saker. Precis som nämnts så kan det variera ganska mycket när det gäller vilka mängder och vilka produkter innehållande t ex laktos som en laktosintolerant person kan äta/dricka innan h*n mår dåligt. Likaså kan man tåla vissa djur med päls men inte vissa andra o s v.

• Anonym (Ge upp!!!)
    Anonym (pollen inte pållen) skrev 2015-04-16 07:55:10 följande:

Fast intolerans och allergi är olika saker. Precis som nämnts så kan det variera ganska mycket när det gäller vilka mängder och vilka produkter innehållande t ex laktos som en laktosintolerant person kan äta/dricka innan h*n mår dåligt. Likaså kan man tåla vissa djur med päls men inte vissa andra o s v.

Fast vispgrädde i mat funkar absolut inte, men om det ligger på en tårta så går det utmärkt. Och om man röker och rider så tror jag inte man har astma. Det var så jag menade :)
  • Anonym (me)

jag har allergi mot pälsdjur men mitt barn fick ändå rida och vara i stallet. jag var med och jag visste att den sekunden jag klev in i stallet så började klockan att ticka ner. när vi kom till två timmar då vart jag dålig, oftast hann jag hem innan två timmar och duschade och då hävde jag allergin.
    har ett barn med veteallergi och en mindre mängd tål hon men inte hur mycket som helst... Nu har vi även börjat introducera mjölk igen och hon fixar allt som är uppvärmt men inte det som är kallt som glass, grädde, mjölk och yougurt.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ge upp!!!) skrev 2015-04-16 06:47:27 följande:

Exempel:

1) Mörk choklad innehåller inte laktos. En del klarar små mängder mjöLK/grädde, dvs om det är ett tunnt lager på en tårta KAN det funka.

2) Om man är glutenallergiker ska man inte ens äta en liten smula bröd. En del fuskar som du beskriver, men det gör dem jättedåliga verkligen. De som slarvar mycket får stora problem så småningom.

3) Man kan vara allergisk mot exempelvis hundar/katter men tåla vissa raser. Jag är helt emot rökning, men bara för att man är allergisk mot häst betyder det inte att man är allergisk mot tobak.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ge upp!!!) skrev 2015-04-16 08:06:42 följande:
    Fast vispgrädde i mat funkar absolut inte, men om det ligger på en tårta så går det utmärkt. Och om man röker och rider så tror jag inte man har astma. Det var så jag menade :)
    Ligger grädden på en tårta kan man skrapa bort en del så att man inte får i sig för mycket. Har du tänkt på det?
  • Anonym (Ge upp!!!)

Men vad har ni för problem i den här tråden egentligen?

De jag har skrivit om i inlägget äter grädde och glass och mjölkchoklad fast dom inte klarar av det i mat. Alltså ÄTER det, inte skrapar av det av tårtan. Fattar du?

Svar på tråden Fjantiga allergier