• tulip79

Potträning på dagis

Sonen (snart 3,5 år) har börjat gå utan blöja hemma. Men på dagis vägrar han släppa blöjan. Han har tidigare (i vintras) varit utan blöja där men sa då inte till när han behövde kissa, han kissar hellre i kalsongerna än på deras barntoa/potta. Hur ska man göra för att komma förbi rädslan (?) att använda barntoan på dagis? Någon som varit i samma sits o har några tips? Det enda jag kommer på är att jag tar ledigt från jobbet en dag för att följa med honom på dagis för att få honom att testa barntoa o inse att den funkar lika bra som toan hemma. Personalen hjälper honom gärna med toabesök, så det är inget problem.

• Svar på tråden Potträning på dagis
  • pigglet

Jag uppfattar det som att han ganska just har slutat med blöja hemma? Ge det några månader hemma först. Efter sommarledigheten har han glömt det där med blöja och kan börja förskolan utan.

• Annelie 76

Muta? Hemma mutade vi med att sonen fick spela på pappas telefon om han bajsade i toaletten. På dagis ville han inte förrän han fick sitta med paddan på toa. Räckte med en gång sen släppte spärren. Prata med dagis och se om de har nåt förslag. De har ju varit med om trilskande barn förut...

• Natulcien
    pigglet skrev 2015-04-16 21:28:57 följande:

Jag uppfattar det som att han ganska just har slutat med blöja hemma? Ge det några månader hemma först. Efter sommarledigheten har han glömt det där med blöja och kan börja förskolan utan.

Jag tänker likadant. Det är ju bara ca 2 månader kvar innan sommarledigheten, så låt honom ha sin blöja på förskolan. Sen går hela sommaren och sannolikt är blöjan borta ur hans medvetande när han återvänder till förskolan efter sommaren, och då går det (förhoppningsvis) per automatik.
  • nozpa

På dotterns förskola var det en kille som hade problem med att kissa. Han fick använda vuxentoan under tiden han vande sig vid att kissa på förskolan. Lugn och ro och mer lik en vanlig toa än den med skötbord, pottor osv.

Kolla om det finns den möjligheten.

• tulip79

Jag kom tidigare igår o satt med honom över en halvtimme på lilla pallen (med honom i knät) framför ena barntoan. Total vägran att sitta på den. Sen gick vi till andra barntoan o tittade på den. Lillasyster (15 mån) provsatt den o klättrade på den. Han tyckte fortfarande den var läskig. Försökte muta honom med allt möjligt o till slut gick han med på att testa lite. Fick av honom byxor o blöja o han lyckades faktiskt klämma fram några små droppar! Han satt stilla ca 1 min så det var väldigt bra! Vi gör samma sak i em o hoppas att det går lite smidigare. Han var inte speciellt glad när jag sa att han skulle testa att sitta på barntoan idag igen. Men sen kom han på att det är fredag o snart lördagsgodis . Antar det är roligare att tänka på nåt gott att se fram emot istället!

Svar på tråden Potträning på dagis