• Anonym (trappor)

Knepiga fobier

Dela med er nu av fobier, som kan ge lite problem i vardagen, men är så knepiga att man inte vill erkänna fobierna

Min knepiga fobi, trappor.
    Varje gång jag ska gå nerför en trappa så måste jag andas djupt och jag är säker på att jag ska trilla och bryta nacken.

• Svar på tråden Knepiga fobier
  • viseversa

Var fobi för alger/vattenväxter som slingrar sig runt mina fötter när jag badar i sjöar. Skulle ALDRIG simma där det växer näckrosor tex. Och känner jag något mot fötterna får jag nästan fnatt och ligger sen och plaskar så långt upp på ytan jag bara kan för att slippa ha alger som smeker mina fötter och ben.

• viseversa
    viseversa skrev 2015-04-16 10:56:50 följande:

Var fobi för alger/vattenväxter som slingrar sig runt mina fötter när jag badar i sjöar. Skulle ALDRIG simma där det växer näckrosor tex. Och känner jag något mot fötterna får jag nästan fnatt och ligger sen och plaskar så långt upp på ytan jag bara kan för att slippa ha alger som smeker mina fötter och ben.

HAR fobi ska det stå inte var fobi,
  • annieh897

Jag är hysteriskt rädd för harkrankar. Jag skriker och springer om jag ser en. Har de kommit in inomhus är det tio gånger värre. Jag vet att de är helt ofarliga men det hjälper inte. Det är de där fruktansvärda benen och sättet de flyger. Det kryper av obehag i kroppen bara av att tänka på dem!

• Tjohalia

Jag trodde jag var ensam om det här! Min största fobi är sjögräs *ryser*!

Och jag är uppvuxen på sjön, pappa var yrkesfiskare, vi hade både stora och små båtar. Mina farföräldrar hade gård vid älven och egen hamn där vi kusiner badade på somrarna, helt obrydda om allt sjögräs! Vet inte vad som hände, men jag började utveckla den här fobin i 14-15 års åldern.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (trappor)

Som liten avskydde jag alger, men nu ogillar jag dom bara.
    Tjohalia skrev 2015-04-16 12:47:24 följande:
    Jag trodde jag var ensam om det här! Min största fobi är sjögräs *ryser*!

Och jag är uppvuxen på sjön, pappa var yrkesfiskare, vi hade både stora och små båtar. Mina farföräldrar hade gård vid älven och egen hamn där vi kusiner badade på somrarna, helt obrydda om allt sjögräs! Vet inte vad som hände, men jag började utveckla den här fobin i 14-15 års åldern.
    Det var då jag lärde mig hantera dessa äckelväxter
    annieh897 skrev 2015-04-16 12:44:12 följande:

Jag är hysteriskt rädd för harkrankar. Jag skriker och springer om jag ser en. Har de kommit in inomhus är det tio gånger värre. Jag vet att de är helt ofarliga men det hjälper inte. Det är de där fruktansvärda benen och sättet de flyger. Det kryper av obehag i kroppen bara av att tänka på dem!

Var livrädd för harkrankar som barn så pappa fick ta hand om harkrankarna.

• ernstina

Jag har fobi för sjögräs/tång som är bruna, mysko för grönt sjögräs stör mig inte.

Polotröjor, speciellt sådana som sitter åt och går upp högt på halsen. I det fallet kan jag få andnöd av att något i närheten har en på sig.
    Kan vara mycket besvärligt i vissa fall, var på en intervju och kunde inte titta på personen ifråga för att jag höll på att kvävas

Sen, glasspinnar! Eller, tanken på att slicka på en glasspinne... huh, nu har jag gåshud redan...

Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (hål)

Vissa mönster, tex riktig torr fnasig hud, kallas hålfobi. Blä.

• Anonym (Baby)

Jag är så rädd för att kissa på mig ute på stan att jag ibland har blöja på mig, fast jag egentligen inte behöver, för det händer aldrig. Men det har alltid varit min stora skräck.

• Anonym (Sprut sprut)

Sprutor. Fick ta starka lugnande sist jag skulle ta blodprov. Får panik av att ens se en spruta. Och blod med.

• Anonym (blad)

När jag var liten var jag rädd för blad och löv. Ju större desto värre. Jag har blivit av med det värsta men kan fortfarande få rysningar av att se tex blad på bananplantor. När jag köper växter och blommor köper jag aldrig nåt med stora blad. Så jag är inte rädd längre, men det ger obehag.

Svar på tråden Knepiga fobier