• Anonym (Hjälp snälla)

Rädd-kan klåda inuti bröst vara ofarligt?

Har haft klåda till och från inne i höger bröst och idag känns det mer. När jag googlar hittar jag bara att det är cancer. Nån som varit med om detta och att det var ofarligt?

Jag är inte gravid och det syns inget utsnpå. Värmekänsla, klåda, ingen svullnad eller rodnad.

• Svar på tråden Rädd-kan klåda inuti bröst vara ofarligt?
  • Anonym (Hjälp snälla)

Jag är JÄTTERÄDD och ska givetvis boka tid nu men letar efter hopp....

• Anonym (undrar)

Undrar om nån vet detta svaret...

• Anonym (Anonym)

Hur har det gått för dig? Jag har liknande upplevelser i vänster bröst och får också panik när jag googlar. Hör av dig.

• Anonym (Ibland)

Herregud. Nu har jag missat något...jag som är hypokondriker och allt! Jag har då och då under måbga år känt klåda inuti bröstet. Främst vänster. Har implantat så har tänkt att det är därför och helt ofarligt.... nu vill jag också veta om det kan vara ofarligt! :(

• Anonym (Hjälp snälla)

Hej! Jag gick till läkare och fick remiss till mammografi. Vid mammografin såg allt normalt ut. Jag har googlat ännu mer och läst om hormonpåverkan som kan yttra sig så (jag är 42), och har även märkt att det är vid vissa perioder i månaden som det kliar mest. Jag är inte helt nöjd med mammografiundersökningen men de tycker ju man är fånig om man vill fortsätta undersöka då de tycker det är för vaga symtom för att gå vidare. Så jag klämmer och kollar så gott jag kan och kommer att söka igen om något mer känns konstigt. Men hittills är jag förhållandevis lugnad i alla fall...Hoppas ni slipper oroa er nåt mer!

• Anonym (Hjälp snälla)

...och JA svarade de på mammografin på frågan om det kan vara normalt att det kliar. Tyvärr är det ju inte det man får upp på Google....

• Anonym (Ibland)

Tack för att du skrev lite lugnande... om de som arbetar med detta säger att det är normalt så ! Illamående som ensamt symtom är sällan cancer. Likaså kanske klåda i bröst som ensamt symtom inte är det...

• ms marple

Tack för att du svarade! Och du också Anonym (ibland ). :) Jag har ringt till bröstmottagningen på SöS och fått veta att det är ett vanligt symtom som folk ringer om och att det sällan beror på cancer. Men hon tyckte att jag skulle göra en mammografi för att bli av med oron. Så det ska jag. Jag tycker teorin med hormonpåverkan låter rimlig, jag är också 42 typ och klådan kommer och går. Du dom har implantat - kan det hänga ihop med det?

Jag är lite av en hypokondriker, men grejen är ju att när man googlar på "klåda bröst" så får man bara upp länkar om cancer. Och framför allt s.k. inflammatorisk bröstcancer som är extremt dödlig. Den är också extremt ovanlig påpekade de på SöS.

Jag ska fixa mammografi-tid och sen ska jag coola ner mig.

Tack igen.

• Anonym (Ibland)

Men klådan kommer väl inte som ensamt symtom, tänker jag? Vågar absolut inte googla....

Jag har förnimmelser i brösten sedan jag gjorde operation. Ilar och gör ont ibland. Haft den i +10 år och de är hela och ok (kollade dem hos läkaren som opererade för bara några år sedan och ul 2014 pga trodde jag kände en knöl...).

• ms marple

Hej igen,

Anonym (ibland) - du har rätt i att klåda inte brukar vara ensamt symtom Men jag har hakat upp mig på en idé om att det skulle vara ett tidigt symtom och att jag en dag kommer vakna upp med ett bröst som är rött och svullet och inse att jag snart kommer att dö. Död Inte rationellt, jag vet. Grejen är väl att det liksom känns så mycket "inuti" bröstet, framför allt i bröstvårtan men även i hela, att det kliar och hettar. Det känns som om det inte borde vara normalt.

Men jag hittade det här forumet: http://forums.webmd.com/3/gynecology-exchange/forum/13566?pg=1 och där vimlar det av folk i 40-årsåldern som har problem med kliande bröst. Det är visserligen mycket vårt-relaterat och många pratar om krämer osv. vilket inte känns relevant i det här fallet. Men jag tror absolut att det kan vara en hormonell grej som hänger ihop med nån slags förklimakterium. Jag försöker få en tid på bröstmottagningen sfsm men idag hade de inte ens telefontid... Rynkar på näsan

Trådstartaren - hur länge har dina besvär hållit på?

Hör gärna av er igen.

Svar på tråden Rädd-kan klåda inuti bröst vara ofarligt?