• Leffat

    Vi som hatar att laga mat...

    Hur får ni andra matlagningshatare dagarna att gå ihop? Tvingar ni er själv att stå vid spisen ändå? Äter ni ute ofta? Köper färdigmat? Övertalar ni er partner att laga mat i stället? Låt höra!
    Anledningen till att jag själv hatar att laga mat är helt enkelt att det inte intresserar mig det minsta, och jag kan komma på en miljon andra saker jag hellre gör med den där halvtimmen än att stå och laga mat. I mitt förhållande är det min partner som står för matlagningen, blandat med att jag köper färdigmat.

  • Svar på tråden Vi som hatar att laga mat...
  • pingvin88

    Jag gillar inte heller matlagning. Tyvärr knappt min partner heller.


    Vi tvingar oss till det ändå men tyvärr blir det inte så nyttigt och bra som vi egentligen önskar. Det blir lätt spaghetti och köttbullar tex för att det är enkelt och går fort.

    Hoppas att det kommer bra tips här i tråden som underlättar.

  • BuoBä

    Det jobbiga brukar vara att komma på vad man ska laga. En fd kollega hade en pragmatisk lösning på det. Han hade en lista med ca 15 olika enkla rätter, inklusive tillbehör, i mobilen, med shoppinglista på ingredienser. Det finns säkert en app om man letar.

    Han följde listan utan undantag. I början på veckan handlade han det han behövde. När han hade lagat den översta rätten hamnade den sist. Hans fru lagade mat varannan dag och på helgerna hjälptes de åt, så hans lista räckte en månad ungefär innan han var tillbaka på första rätten igen.

    Jag som gillar att laga mat och gärna improviserar med vad som finns i kylen tycker att det låter lite tråkigt, men det löser onekligen flera problem och funkade bra för hans familj.

  • Leffat
    BuoBä skrev 2015-04-16 11:16:25 följande:

    Det jobbiga brukar vara att komma på vad man ska laga. En fd kollega hade en pragmatisk lösning på det. Han hade en lista med ca 15 olika enkla rätter, inklusive tillbehör, i mobilen, med shoppinglista på ingredienser. Det finns säkert en app om man letar.

    Han följde listan utan undantag. I början på veckan handlade han det han behövde. När han hade lagat den översta rätten hamnade den sist. Hans fru lagade mat varannan dag och på helgerna hjälptes de åt, så hans lista räckte en månad ungefär innan han var tillbaka på första rätten igen.

    Jag som gillar att laga mat och gärna improviserar med vad som finns i kylen tycker att det låter lite tråkigt, men det löser onekligen flera problem och funkade bra för hans familj.


    Det där var en bra strategi, en sån lista borde nog vi också ha.
  • Fjäril Vingad

    Jag hatar också att laga mat! Men jag måste ju... Har ju familj att mata, liksom... Själv skulle jag ypperligt överleva på mackor och annan enkel mat.

    Vi gör matlistor för några veckor i taget, det blir enklast så. Då slipper man komma på något i sista stund, och det är lättare att planera inköp mm. Det blir också lättare att variera maträtterna. 

  • Anonym (hatar)

    Jag hatar också att laga mat, och precis som dig, TS, har jag mer eller mindre tvingat min partner att laga maten... Vilket leder till en del bråk. Jag orkar bara inte, det är så tråkigt och tar så lång tid, det är krångligt och blir aldrig gott. Det blir hemskt mycket enkel och snabb mat p.g.a detta, men som tur har vi inga barn än som behöver vettig näring.

  • BigMami

    Håller med om att det svåra är att komma på VAD man ska äta.. Skittråkigt!!

    Ofta slutar det med nödlösningar som korv & makaroner eller spaghetti & köttbullar. Billys pan pizza slinker också ner med jämna mellanrum..

    Sån där lista måste jag absolut klura på!

  • Jag är bara jag

    Lagar mat ändå,sällan fördigmat,ytterst,ytterst sällan ute. Ska jag lida framför spisen ska det åtminstone vara hemlagat! Vi köper hem så vi har mat för 4-5 dar framåt och sen lagar jag det jag känner för den dagen.

  • Nape

    Åh, det finns fler som jag! Jag hatar att laga mat och sambon kan inte. På riktigt, han kan inte producera ätbara grejer i köket- barnen gråter när han lagat mat.

    Idag ska vi äta makaroner och falukorv. Som ni förstår är jag inte en av dem som postar matbilder på fb/insta.

  • Aniiee

    Jag är din raka motsats, TS. Jag är kock, har lagat mat sedan jag var något år gammal, började jobba i ett restaurangkök när jag var 15, fyller minst 3 timmar om dagen med mat (tänka, planera, hitta på, fixa med recept, skriver kokbok, testlagar, laga mat till familjen....)

    Jag har hållit matlagningskurser för vänner och bekanta och visst känner jag igen "din typ" om vi säger så. Folk som hatar att laga mat. De flestas största problem är, som flera här säger, är att hitta på VAD man ska laga. Det är ofta det svåra och jobbiga. Man kan ta till strategier där, det finns flera. Plocka ihop en matsedel från någon hemsida varje vecka (jag är lite partial till att föreslå arlas hemsida, som har 6 färdiga veckomenyer att plocka från, så har man lite att välja mellan), "3-gånger-i-veckan"-mat (då äter man ju samma ett par dagar i veckan), "Once-a-month-ing" är mycket laga en helg, men då har man mat i frysen en hel månad (kräver en rejäl frys, och övriga redskap, kan reduceras till "once-a-week-ing", nästan samma sak som 3-gånger-i-veckan), med mera, med mera.

    Sen gäller det ju att anpassa det man lagar. Tycker du inte om att stå vid spisen ska du inte steka pannkakor i en timme, liksom. Då är det bättre med mat som har lite "hands-on"-tid, och sedan sköter sig själva på spisen/i ugnen, eller saker som tar max 30 minuter att laga, som enklare pastarätter osv.

    Känner att jag håller på att skriva en halv uppsats, här. Sorry. Men hojta till om du/någon undrar något, vill ha tips, whatever.Solig


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Catti41

    Jag KAN laga mat. Utan problem. Men jag tycker det är så tråkigt så jag kan dö. Så jag gjorde det bästa,mblev tillsammans med en kille som gillar att laga mat, är ett geni på att få ihop en god tre-rätters av ingenting och som avskyr genvägar och skräpmat.

    Tyvärr är han en del iväg på konferenser, då brukar han förbereda mat åt mig, för han vet att jag står ut med att laga mat 1-2 dagar, men den tredje dagen går jag och barnet på indisk restaurang, fjärde dagen blir det mackor till kvällsmat och femte dagen mcDonalds....

    Jag diskar gärna, jag bakar gärna, jag har inga problem med att göra långkok en helg, eller stek. Men vardagsmat. Gud så tråkigt. Och då kan jag tillägga att vår vardagsmat inte innehåller korv eller fiskpinnar eller liknande.

Svar på tråden Vi som hatar att laga mat...