• linn74

mei tai

Hej!

Har en kille nyligen 1 år fyllda. Använder tricot sken samt beco butterfly 2. Ännu inte testat bära på rygg... Hmm vet inte hur jag ska göra isf,sjal eller sele o hur man isf praktiskt knyter eller tar på sele..men så tipsade en tjej om mei tai för att bära på rygg. Tips o råd kring det önskas. Är den bra?? Vilket pris kan man räkna med om man ska köpa begagnad?? Eller är sjal eller min sele bäst?? PS har en bärsjal som inte är elastisk oxå,som jag har kvar sen dottern var liten. Och är det svårt lära sej bära på rygg?? Aldrig gjort det som sagt..

• Svar på tråden mei tai
  • kixan

Becon är ju jätteenkel att bära på ryggen med, bara spänna fast barnet i selen och sen lyfta upp den på ryggen och knäppa spännena. Med andra selar och mt får du knäppa selen runt midjan så den hänger ner bakom dig, slänga upp barnet på ryggen, eller skiffa runt höften, sen dra upp selen över barnet och ta på axelremmarna osv. Det finns bra videos på youtube för allt detta, bara sök på typ back carry with (mei tai/woven wrap/namnet på selen du funderar på)

A -03, F -05, V -10, S -14
  • linn74

okej då kanske jag ska testa med beco selen då... kanske funkar bäst.Ska kolla youtube oxå. Är det svårt att testa och lära sig ryggknytning med bärsjal??? Dvs om man aldrig testat det...

• Flickan och kråkan

Sele är det absolut enklaste sättet att få upp ett barn på ryggen. Sjal är svårare och beror lite på barnet. Min snart 2-åring är lätt att knyta upp på ryggen för jag har tränat mycket (det krävs en hel del övning med vävd sjal) och dessutom är han själv van att knytas upp och har vetten nog - vanligtvis - att hålla i sig och vara någorlunda stilla. När mina har varit året har de inte varit riktigt lika samarbetsvilliga . Fast barn är givetvis olika . Öva över en säng eller madrass eller liknande. Meitai är något slags mellanting. Lite svårare än sele men klart lättare än sjal. Fast sjal är roligast och kan variera mest. Sjal har ju det opraktiska med mycket tyg i marken.....om vädret är sådär....blött, lerigt...

Och ja, det är svårt att knyta å ryggen första gången man gör det. Ser så lätt ut på film och så ska man prova själv..... . Prova, absolut, men ha i beräkningen att det kommer att krävas övning

• linn74

Tack för svar! Får väl testa med sjal sen..över säng var bra tips.Tänkte oxå be sambon vara med första gången jag testar på rygg.såg något klipp på YouTube ang bära på rygg med selen o ja det såg inte så svårt ut,men kan tänka personen testat flera gånger.

Svar på tråden mei tai