• Mellanmjölkens land

Tomatfläckar på vita favorittröjan

Yngsta dottern har en tröja med en groda fastsydd på och den där tröjan (eller snarare grodan) älskar hon. Varje gång hon har den går hon runt och pekar på grodan och säger go-da.

Nu är det så att dottern är knappt 18 mån och för ett par dagar sen gjorde vi misstaget att inte ta av tröjan när vi åt korvstroganoff Resultatet är alltså en vit tröja med tomatfläckar på som inte gått bort i tvätten.

Ge mig era bästa tips på hur jag ska få tröjan ren igen! Den kan tvättas i 40 grader vilket alltså redan är gjort. Galltvål finns hemma, kan det vara ett alternativ? Försöka lägga fläckarna i blöt med vittvättmedel? Nått annat?

Som det kanske framgår undviker vi vita kläder i normala fall men den här tröjan hittade jag på loppis för 5:- och tänkte att det gör inget om den får fläckar...

• Svar på tråden Tomatfläckar på vita favorittröjan
  • Margaux

Vanishpulver utblandat med vatten direkt på fläckarna. Låt verka någon timma. Tvätta normalt.

• Evm

Blöt fläcken och häng ut tröjan i solen så bleks fläcken bort.

• nozpa

Stain-Off är våran mirakelräddning här hemma. Inte en enda fläck som inte gått bort. Kostar typ 20 spänn och är bättre än både galltvål och vanish.

MEN vet inte om den fungerar på en redan tvättad tröja. Har ingen aning om dess uppbyggnad, men gissningsvis innehåller den blekmedel. Kanon som sagt. Tar allt.

• Nathalie1992

Klorin?

Jag brukar använda cillit Bang (en lila flaska som är till för kök och badrum) till vita kläder som fått fläckar, som t ex tomat.. Är det bara på det vita de har kommit tomat på?

• Anonym (Vanish)

Hade samma problem här hemma, köttfärssås som inte gick bort i tvätten. Jag köpte en flaska med färdigblandad Vanish, man trycker ut en liten klick och gnuggar på fläcken sedan tvättar man som vanligt. Och fläcken försvann även om jag tvättat den en gång innan.

• sextiotalist

Är det ren bomull så har jag använt klorin. Min sambo är jätteduktig på att få små fläckar på hans vita pikétröjor. Jag har haft klorin på ett hörn av en wettexduk och låtit den legat på fläcken, har fungerat utmärkt

• Mellanmjölkens land

Jag tror att fläckarna bara kommit på det vita men väldigt nära andra färger.

Vi ska ha vanish i källaren, börjar med ett försök med det.

Hänga ute vet jag inte om, är orolig för att grodan blir blekt oxå då.

• Anonym (C)

Jag tar lite klorin på en tops och duttar på fläckar på vita kläder. Det bleker garanterat bort fläckar.

Svar på tråden Tomatfläckar på vita favorittröjan