Blir inte rumsren
Vi har två unga schäfrar från samma kull, en hane och en tik, sju månader gamla. Hanen är i princip helt rumsren och säger till om han behöver gå ut. Tiken däremot är det problem med. Hon vägrar nästan alltid att göra sina behov ute. Hon går med svansen uppe och nosar som om hon skulle sätta sig närsomhelst men det händer inget.
Vi kan vara ute på en lång promenad och hon gör ingenting. Sen kommer vi in och hon sätter sig och kissar på golvet. Nästan alltid när ingen ser vilket får mig att tro att hon egentligen vet att hon inte ska göra det. Det mest extrema exemplet var när jag hade henne med på jobbet i nio timmar. Fri tillgång till mat och vatten och aktivitet när jag hade tid. I övrigt satt hon i bilen. Därefter en promenad när jag kom hem. Inget alls. När vi kom in dröjer det inte länge förrän det luktar och hon har satt sig på golvet och kissat och bajsat.
Vet inte riktigt vad man ska göra. Båda hundarna har fått samma "träning" men tiken verkar inte fatta/vilja göra sina behov ute. Det funkar ibland om vi släpper henne på gräsmattan men det är ju inget som funkar i längden. Hon måste ju kunna göra ifrån sig i skogen också. Nån som har några bra tips?