• Wolfclaw

Blir inte rumsren

Vi har två unga schäfrar från samma kull, en hane och en tik, sju månader gamla. Hanen är i princip helt rumsren och säger till om han behöver gå ut. Tiken däremot är det problem med. Hon vägrar nästan alltid att göra sina behov ute. Hon går med svansen uppe och nosar som om hon skulle sätta sig närsomhelst men det händer inget.

Vi kan vara ute på en lång promenad och hon gör ingenting. Sen kommer vi in och hon sätter sig och kissar på golvet. Nästan alltid när ingen ser vilket får mig att tro att hon egentligen vet att hon inte ska göra det. Det mest extrema exemplet var när jag hade henne med på jobbet i nio timmar. Fri tillgång till mat och vatten och aktivitet när jag hade tid. I övrigt satt hon i bilen. Därefter en promenad när jag kom hem. Inget alls. När vi kom in dröjer det inte länge förrän det luktar och hon har satt sig på golvet och kissat och bajsat.

Vet inte riktigt vad man ska göra. Båda hundarna har fått samma "träning" men tiken verkar inte fatta/vilja göra sina behov ute. Det funkar ibland om vi släpper henne på gräsmattan men det är ju inget som funkar i längden. Hon måste ju kunna göra ifrån sig i skogen också. Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Blir inte rumsren
  • Fjärilslarv

Får man ens ha en hund i bur så länge?

• Dexter dot com

Ha bara tålamod för många hundar är sena och att vara runt året innan dom blir rumsrena är inget ovanligt. Det låter som hon "har fullt upp" med annat ute och glömmer att göra sina behov och när hon kommer in i tryggheten igen så sätter hon sig. Promenerar ni henne ensam utan kullbrodern så hon får lugn och ro att göra ifrån sig? 
    Släpp tanken på att hon vet att hon "gör fel" när hon gör inne, säg ingenting utan torka bara upp det och beröm när hon gör ifrån sig ute.

• Wolfclaw
    Fjärilslarv skrev 2015-04-16 22:51:53 följande:

Får man ens ha en hund i bur så länge?

Om du läste hela meningen så stod det "aktivitet när jag hade tid". Hon fick sitta max två timmar i sträck.
  • Fjärilslarv
    Wolfclaw skrev 2015-04-18 19:36:52 följande:
    Om du läste hela meningen så stod det "aktivitet när jag hade tid". Hon fick sitta max två timmar i sträck.
    jo jag läste det, men jag frågar mig fortfarande om man får ha en hund i en bur så pass länge.
    Enda undantaget är väl flygresor, men då ska ju å andra sidan djuret ha så pass stor bur att den kan resa på sig, vända sig, uträtta sina behov och ha mat och vatten.

dessutom undrar jag vad aktiviteten var? långprommenad, hjärnjympa?
  • Ebbagr
    Fjärilslarv skrev 2015-04-18 19:58:02 följande:
    jo jag läste det, men jag frågar mig fortfarande om man får ha en hund i en bur så pass länge.
    Enda undantaget är väl flygresor, men då ska ju å andra sidan djuret ha så pass stor bur att den kan resa på sig, vända sig, uträtta sina behov och ha mat och vatten.

dessutom undrar jag vad aktiviteten var? långprommenad, hjärnjympa?
    Varför ska hen behöva förklara för dig vad hen gör för att aktivera sin hund? Detta forum handlar om att hen vill ha hjälp och råd till att få sin hund rumsren inte för att folk ska påpeka annat...

• Ebbagr
    Wolfclaw skrev 2015-04-16 21:44:39 följande:

Vi har två unga schäfrar från samma kull, en hane och en tik, sju månader gamla. Hanen är i princip helt rumsren och säger till om han behöver gå ut. Tiken däremot är det problem med. Hon vägrar nästan alltid att göra sina behov ute. Hon går med svansen uppe och nosar som om hon skulle sätta sig närsomhelst men det händer inget.

Vi kan vara ute på en lång promenad och hon gör ingenting. Sen kommer vi in och hon sätter sig och kissar på golvet. Nästan alltid när ingen ser vilket får mig att tro att hon egentligen vet att hon inte ska göra det. Det mest extrema exemplet var när jag hade henne med på jobbet i nio timmar. Fri tillgång till mat och vatten och aktivitet när jag hade tid. I övrigt satt hon i bilen. Därefter en promenad när jag kom hem. Inget alls. När vi kom in dröjer det inte länge förrän det luktar och hon har satt sig på golvet och kissat och bajsat.

Vet inte riktigt vad man ska göra. Båda hundarna har fått samma "träning" men tiken verkar inte fatta/vilja göra sina behov ute. Det funkar ibland om vi släpper henne på gräsmattan men det är ju inget som funkar i längden. Hon måste ju kunna göra ifrån sig i skogen också. Nån som har några bra tips?

Jag vet tyvärr inget ni kan göra, ni kanske kan börja om från 0? börja från ruta ett med träningen? :) 
  • Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-04-19 20:36:38 följande:
    Varför ska hen behöva förklara för dig vad hen gör för att aktivera sin hund? Detta forum handlar om att hen vill ha hjälp och råd till att få sin hund rumsren inte för att folk ska påpeka annat...
    För att kunna ge råd behöver man oftast ha hela bilden klar för sig därav följfrågor. En understimulerad hund är oftast stressad och stress kan leda till att hunden gör sina behov inne.
    Du behöver inte anta att folk är elaka utan vi frågar för att kunna vara hjälpsamma. Många tex TS har sin hund i bur fast det är olagligt och då är det ju på sin plats att upplysa om att det är helt klart olämpligt och klassas som djurplågeri.
  • Ebbagr
    banan123 skrev 2015-04-19 21:19:12 följande:

Eftersom det är olagligt att ha sin hund i bur inomhus är jag ganska säker på att det är olagligt i bil då du inte kör från punkt A till B. www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/ så att du tänker på detta :) Har tyvärr inga tips om rumsenheten min tik var otroligt duktig så har inte haft några svårigheter. Lycka till! :)

jag tycker alla sånadär regler är överdrivna. Nä man ska inte ha sin hund instängd i en bur hemma men att man inte får ha hunden bunden mer än 2h utomhus. vci hade en bichon havaneis som var döv så vi ville inte ha honom lös då vi inte kunde kalla in honom, så på gården fixade vi en lång lina mellan hus och friggeboda och det är klart han ville vara ute med oss om hela familjen var ute och pysslade med något. Det finns regler till allt men man behöver inte följa allt punkt till pricka, vi kunde inte ha hunden lös, jo i stugan men inte på gården då det fanns en väg just nedanför och grannarna har också hundar. Han mådde aldrig dåligt över att va fast i en lång lina så han kunde gå på hela gården + traska över på grannens. Det finns regler till nästan allt och det är överdrivet med vissa. förlåt men det är så jag tycker, och kalla mig inte dålig hundägare för det är jag inte!
  • banan123

tycker det är en bra regel. varför sätta sin hund i begränsd utrymme? kanske bättre hund är hos någon annan lämplig familj då.

Svar på tråden Blir inte rumsren