• Äldre 16 Apr 22:50
    1741 visningar
    10 svar
    10
    1741

    Vad är kärlek?

    Jag har i mitt snart 30 åriga liv haft ett par mer seriösa relationer.
    En i ungdomsåren och nu senare en sambo i nästan tre år.
    Utöver det har jag haft ett antal KKn och från mitt perspektiv, endast sexuella relationer.

    Även med min sambo, som jag också var förlovad med, var det främst sexet jag saknade när vi gjorde slut.
    Jag gillade såklart henne och man blev såklart varandras andra hälft. Vi pratade tom om att skaffa barn ihop, vilket jag absolut skulle kunnat tänka mig, men jag vet inte om jag kan säga att jag verkligen varit kär i henne.
    Eller i någon för den delen.

    Någon form av förälskelse har jag nog haft ett par, tre gånger och det är möjligt att jag hade det till mitt ex också i början (kommer inte riktigt ihåg).
    Jag har också känt mig olyckligt "kär" några gånger i livet. Dvs något i stil med "hon vill inte ha mig, då vill jag ha henne ännu mer" och "jag skulle bara vilja kyssa henne en enda gång"

    Med mitt ex tex så första gången vi sa "jag älskar dig" så kände jag inget speciellt. Jag sa det för att hon sa det och inte ville såra henne.
    Även att vi förlovade oss var i stort sett bara hennes idë.
    Jag brydde såklart mig om henne väldigt mycket och skulle nog kunnat leva ihop med henne väldigt länge, om inte den sexuella biten avtog som den gjorde på slutet.
    Men jag vet inte om jag skulle kunna säga att jag kände något speciellt för henne, annat än just att jag brydde mig om henne och hon var min närmaste vän som jag gjorde nästan allt med.

    Vad mer bör jag ha kännt?
    Vet i ärlighetens namn inte om jag någonsin menat något verkligt speciellt med orden "jag älskar dig".

    När jag var lite yngre var jag ganska känslosam och kunde tom gråta över de obesvarade känslor jag ibland hade för tjejer jag egentligen inte ens varit på g med. Någon form av olycklig kärlek kanske.
    Även en del (av de miljontals!) kärlekslåtar och låtar om brustna hjärtan etc som finns har jag tidigare kunnat relatera en del till.
    Men nu på senare år och framförallt i slutet av mitt livs mest seriösa förhållande fanns inga av dessa tankebanor eller känslor.
    Vad kan ha hänt med mig? Varför verkar denna emotionella sida av mig ha försvunnit på senare år?
    Eller handlar det bara om att jag inte hittat "den rätta"?

    Vad är kärlek egentligen?
    Har vissa människor mindre förmåga att bli kära?
    Finns det verkligen dom som varje morgon vaknar upp och älskar allt kring den andra personen? Känns ändå väldig naturligt att man tillslut tar varann för givet...

  • Svar på tråden Vad är kärlek?
  • Anonym (Bahhh­..jag är skepti­sk)
    Äldre 16 Apr 22:56
    #1
    Andreas2 skrev 2015-04-16 22:50:55 följande:

    Jag har i mitt snart 30 åriga liv haft ett par mer seriösa relationer.
    En i ungdomsåren och nu senare en sambo i nästan tre år.
    Utöver det har jag haft ett antal KKn och från mitt perspektiv, endast sexuella relationer.

    Även med min sambo, som jag också var förlovad med, var det främst sexet jag saknade när vi gjorde slut.
    Jag gillade såklart henne och man blev såklart varandras andra hälft. Vi pratade tom om att skaffa barn ihop, vilket jag absolut skulle kunnat tänka mig, men jag vet inte om jag kan säga att jag verkligen varit kär i henne.
    Eller i någon för den delen.

    Någon form av förälskelse har jag nog haft ett par, tre gånger och det är möjligt att jag hade det till mitt ex också i början (kommer inte riktigt ihåg).
    Jag har också känt mig olyckligt "kär" några gånger i livet. Dvs något i stil med "hon vill inte ha mig, då vill jag ha henne ännu mer" och "jag skulle bara vilja kyssa henne en enda gång"

    Med mitt ex tex så första gången vi sa "jag älskar dig" så kände jag inget speciellt. Jag sa det för att hon sa det och inte ville såra henne.
    Även att vi förlovade oss var i stort sett bara hennes idë.
    Jag brydde såklart mig om henne väldigt mycket och skulle nog kunnat leva ihop med henne väldigt länge, om inte den sexuella biten avtog som den gjorde på slutet.
    Men jag vet inte om jag skulle kunna säga att jag kände något speciellt för henne, annat än just att jag brydde mig om henne och hon var min närmaste vän som jag gjorde nästan allt med.

    Vad mer bör jag ha kännt?
    Vet i ärlighetens namn inte om jag någonsin menat något verkligt speciellt med orden "jag älskar dig".

    När jag var lite yngre var jag ganska känslosam och kunde tom gråta över de obesvarade känslor jag ibland hade för tjejer jag egentligen inte ens varit på g med. Någon form av olycklig kärlek kanske.
    Även en del (av de miljontals!) kärlekslåtar och låtar om brustna hjärtan etc som finns har jag tidigare kunnat relatera en del till.
    Men nu på senare år och framförallt i slutet av mitt livs mest seriösa förhållande fanns inga av dessa tankebanor eller känslor.
    Vad kan ha hänt med mig? Varför verkar denna emotionella sida av mig ha försvunnit på senare år?
    Eller handlar det bara om att jag inte hittat "den rätta"?

    Vad är kärlek egentligen?
    Har vissa människor mindre förmåga att bli kära?
    Finns det verkligen dom som varje morgon vaknar upp och älskar allt kring den andra personen? Känns ändå väldig naturligt att man tillslut tar varann för givet...


    Det är en kemisk substans som är till för fortplantning. Oftast klingar en stark förälskelse av max efter 4 år då båda parter ska finna nytt blod. Tyvärr är detta jag hörde i en dokumentär, kul va?
  • Äldre 16 Apr 23:39
    #2
    Andreas2 skrev 2015-04-16 22:50:55 följande:

    Jag har i mitt snart 30 åriga liv haft ett par mer seriösa relationer.
    En i ungdomsåren och nu senare en sambo i nästan tre år.
    Utöver det har jag haft ett antal KKn och från mitt perspektiv, endast sexuella relationer.

    Även med min sambo, som jag också var förlovad med, var det främst sexet jag saknade när vi gjorde slut.
    Jag gillade såklart henne och man blev såklart varandras andra hälft. Vi pratade tom om att skaffa barn ihop, vilket jag absolut skulle kunnat tänka mig, men jag vet inte om jag kan säga att jag verkligen varit kär i henne.
    Eller i någon för den delen.

    Någon form av förälskelse har jag nog haft ett par, tre gånger och det är möjligt att jag hade det till mitt ex också i början (kommer inte riktigt ihåg).
    Jag har också känt mig olyckligt "kär" några gånger i livet. Dvs något i stil med "hon vill inte ha mig, då vill jag ha henne ännu mer" och "jag skulle bara vilja kyssa henne en enda gång"

    Med mitt ex tex så första gången vi sa "jag älskar dig" så kände jag inget speciellt. Jag sa det för att hon sa det och inte ville såra henne.
    Även att vi förlovade oss var i stort sett bara hennes idë.
    Jag brydde såklart mig om henne väldigt mycket och skulle nog kunnat leva ihop med henne väldigt länge, om inte den sexuella biten avtog som den gjorde på slutet.
    Men jag vet inte om jag skulle kunna säga att jag kände något speciellt för henne, annat än just att jag brydde mig om henne och hon var min närmaste vän som jag gjorde nästan allt med.

    Vad mer bör jag ha kännt?
    Vet i ärlighetens namn inte om jag någonsin menat något verkligt speciellt med orden "jag älskar dig".

    När jag var lite yngre var jag ganska känslosam och kunde tom gråta över de obesvarade känslor jag ibland hade för tjejer jag egentligen inte ens varit på g med. Någon form av olycklig kärlek kanske.
    Även en del (av de miljontals!) kärlekslåtar och låtar om brustna hjärtan etc som finns har jag tidigare kunnat relatera en del till.
    Men nu på senare år och framförallt i slutet av mitt livs mest seriösa förhållande fanns inga av dessa tankebanor eller känslor.
    Vad kan ha hänt med mig? Varför verkar denna emotionella sida av mig ha försvunnit på senare år?
    Eller handlar det bara om att jag inte hittat "den rätta"?

    Vad är kärlek egentligen?
    Har vissa människor mindre förmåga att bli kära?
    Finns det verkligen dom som varje morgon vaknar upp och älskar allt kring den andra personen? Känns ändå väldig naturligt att man tillslut tar varann för givet?


    I allmänhet definierar folk kärlek och speciellt romantisk kärlek olika.

    Från det du skriver skulle jag säga att ditt ex nog inte var rätt för dig. Detta i och med att du inte verkar ha känt något särskilt för henne och att du mest saknar sex och inte henne som person och era (andra) gemensamma upplevelser. Det låter inget vidare att säga att man älskar nån och att förlova sig utan att det känns rätt.

    Lycka till med kärleken!
  • Äldre 17 Apr 00:53
    #3

    Den där filmkärleken är nog högst illusionär?

  • Schnaa
    Äldre 17 Apr 01:28
    #4

    Det bli mindre problematiskt om man tar det för var det är - ett intresse för en annan person och en vilja att den personen ska må bra, oavsett vad det innebär för en själv.

    Därefter lägger man till förälskelse och att vara kär, men det är inte nödvändigt för att få kallas kärlek. Det är någon slags berusning, sexuell spänning och egoboost, som jag tror de flesta vill ska finnas med i ett förhållande. Det kan avta och tillta om vartannat.


    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Frutt­i Frutti­)
    Äldre 17 Apr 02:01
    #5
    Anonym (Bahhh..jag är skeptisk) skrev 2015-04-16 22:56:03 följande:
    Det är en kemisk substans som är till för fortplantning. Oftast klingar en stark förälskelse av max efter 4 år då båda parter ska finna nytt blod. Tyvärr är detta jag hörde i en dokumentär, kul va?
    Nej du blandar ihop förälskelse med kärlek. Förälskelsen är den som förblindar dig, den som får dig att vilja ha sex med en annan till vilket pris som helst. Till skillnad från förälskelse som förblindar, så är kärleken mer en ögonöppnare. Kärlek är det du känner för dina barn. Du kan naturligtvis känna kärlek till din partner också men kärleken är kravlös och ovillkorlig medan passionen mer är kravfylld och egoistisk. Det perfekta förhållandet är det där du har både ock. Att hålla liv i passionen är svårare än att hålla liv i kärleken och det är därför så många skiljer sig när förälskelsen klingar av för att söka ny passion.
    Förälskelse och passion handlar om spänning och att ta risker, ibland ren galenskap på liv och död. Medan kärlek mer handlar om att värna om familjen och dess överlevnad. Svår balans eftersom viss passion också är nödvändig för familjens överlevnad om relationen ska hålla.
  • Anonym (Denis­e)
    Äldre 17 Apr 07:40
    #6
    Andreas2 skrev 2015-04-16 22:50:55 följande:

    Jag har i mitt snart 30 åriga liv haft ett par mer seriösa relationer.
    En i ungdomsåren och nu senare en sambo i nästan tre år.
    Utöver det har jag haft ett antal KKn och från mitt perspektiv, endast sexuella relationer.

    Även med min sambo, som jag också var förlovad med, var det främst sexet jag saknade när vi gjorde slut.
    Jag gillade såklart henne och man blev såklart varandras andra hälft. Vi pratade tom om att skaffa barn ihop, vilket jag absolut skulle kunnat tänka mig, men jag vet inte om jag kan säga att jag verkligen varit kär i henne.
    Eller i någon för den delen.

    Någon form av förälskelse har jag nog haft ett par, tre gånger och det är möjligt att jag hade det till mitt ex också i början (kommer inte riktigt ihåg).
    Jag har också känt mig olyckligt "kär" några gånger i livet. Dvs något i stil med "hon vill inte ha mig, då vill jag ha henne ännu mer" och "jag skulle bara vilja kyssa henne en enda gång"

    Med mitt ex tex så första gången vi sa "jag älskar dig" så kände jag inget speciellt. Jag sa det för att hon sa det och inte ville såra henne.
    Även att vi förlovade oss var i stort sett bara hennes idë.
    Jag brydde såklart mig om henne väldigt mycket och skulle nog kunnat leva ihop med henne väldigt länge, om inte den sexuella biten avtog som den gjorde på slutet.
    Men jag vet inte om jag skulle kunna säga att jag kände något speciellt för henne, annat än just att jag brydde mig om henne och hon var min närmaste vän som jag gjorde nästan allt med.

    Vad mer bör jag ha kännt?
    Vet i ärlighetens namn inte om jag någonsin menat något verkligt speciellt med orden "jag älskar dig".

    När jag var lite yngre var jag ganska känslosam och kunde tom gråta över de obesvarade känslor jag ibland hade för tjejer jag egentligen inte ens varit på g med. Någon form av olycklig kärlek kanske.
    Även en del (av de miljontals!) kärlekslåtar och låtar om brustna hjärtan etc som finns har jag tidigare kunnat relatera en del till.
    Men nu på senare år och framförallt i slutet av mitt livs mest seriösa förhållande fanns inga av dessa tankebanor eller känslor.
    Vad kan ha hänt med mig? Varför verkar denna emotionella sida av mig ha försvunnit på senare år?
    Eller handlar det bara om att jag inte hittat "den rätta"?

    Vad är kärlek egentligen?
    Har vissa människor mindre förmåga att bli kära?
    Finns det verkligen dom som varje morgon vaknar upp och älskar allt kring den andra personen? Känns ändå väldig naturligt att man tillslut tar varann för givet...


    Jag har varit förälskad några gånger, ironiskt nog inte i min make dock. Där är det kärlek som långsamt växt fram. Jag saknar honom när han är borta, jag blir glad när jag ser honom. Jag vill ge allt i hela världen till honom.
  • Äldre 22 Apr 09:48
    #7
    Love is patient,
    love is kind.
    It does not envy,
    it does not boast,
    it is not proud.
  • Äldre 22 Apr 09:56
    #8

    Kärlek är ett ord som kan betyda flera saker.

    Kärleken man känner för sitt barn är annorlunda än kärleken man känner för sin man/fru/sambo

    Kärlek är inte motsatsen till Hat. 

    Kärlek och Hat kan existera tillsammans.

    Jag tror att motsatsen till kärlek är likgiltighet.

  • Anonym (Denis­e)
    Äldre 22 Apr 11:42
    #9
    Midnight Sun skrev 2015-04-22 09:48:08 följande:
    Love is patient,
    love is kind.
    It does not envy,
    it does not boast,
    it is not proud.
    Man kan citera bibeln på svenska också
  • Anonym (Samma tanke.­..)
    Äldre 4 May 14:40
    #10
    Anonym (Frutti Frutti) skrev 2015-04-17 02:01:11 följande:
    Nej du blandar ihop förälskelse med kärlek. Förälskelsen är den som förblindar dig, den som får dig att vilja ha sex med en annan till vilket pris som helst. Till skillnad från förälskelse som förblindar, så är kärleken mer en ögonöppnare. Kärlek är det du känner för dina barn. Du kan naturligtvis känna kärlek till din partner också men kärleken är kravlös och ovillkorlig medan passionen mer är kravfylld och egoistisk. Det perfekta förhållandet är det där du har både ock. Att hålla liv i passionen är svårare än att hålla liv i kärleken och det är därför så många skiljer sig när förälskelsen klingar av för att söka ny passion.
    Förälskelse och passion handlar om spänning och att ta risker, ibland ren galenskap på liv och död. Medan kärlek mer handlar om att värna om familjen och dess överlevnad. Svår balans eftersom viss passion också är nödvändig för familjens överlevnad om relationen ska hålla.
    Så bra skrivet! Okej, nu kommer min idé gällande kärlek, håll i er :)

    Brukar alltid dra paralleller till antingen djurriket eller den forntida människan. Vad fyller känslan "kärlek" för funktion i naturens perspektiv? Som du skriver så är förälskelse, passion och attraktion helt naturliga instinkter för att få alla arter att föröka sig. Sen är det ju få arter i djurriket som hänger ihop efter själva parningsakten, de som gör det lever i par eller flock för att öka sina chanser till överlevnad. Inte för att de är kära i varandra...

    Människan på stenåldern var också ett flockdjur, de fysiskt svagare kvinnorna (snälla häng mig inte nu...) parade ihop sig med en man som kunde jaga och skydda henne och i utbyte fick han chans att sprida vidare sina gener (vilket borde vara en naturlig instinkt, annars hade människan inte överlevt). Win-win, men det handlade fortfarande inte om kärlek, snarare ett partnerskap. 

    Livslånga relationer inklusive livslång passion/förälskelse är nog mest en illusion som den moderna människan i väst själv har förbannat sig med... För något svårare finns nog inte. De som säger att de vaknar upp varje morgon och älskar ALLT med personen som ligger bredvid är antingen inne i ett väldigt bra period eller så lever de i total förnekelse i någon drömvärld. För om du inte ens älskar allt med dig själv varje dag (vilket jag tror är sanningen för de flesta), hur ska du då kunna älska någon annan på det sättet?

    Jag tror dock på kombinationen livslång relation + ömsesidig respekt. Vi snackar djup respekt, på alla plan. Din partner ska vara din idol nästan, någon du är stolt över och ställer upp för i vått och torrt, någon du vårdar och tar hand om för att du vill det. Om (jag säger OM) det funkar båda vägarna så har du dessutom någon som ställer upp för dig, skyddar dig och är stolt över dig. Återigen, partnerskap, fast version nutid, ett kickass-team som ingen kan slå :)
    Den partnern är nog ingen man bara hittar och så faller alla bitarna på plats, jag tror det krävs både ömsesidigt arbete och framför allt personlig inställning, att man bestämmer sig för att satsa på den här personen fullt ut trots sina brister.

    Så TS, jag tror att du inte riktigt vet själv varför du ska ha en relation? Vad är det du behöver, varför behöver du en partner? Förutom sexet, det kan du ju faktiskt få utan en relation... Mår du bra av att ha en partner, att ha någon att "ta hand om" som också tar hand om dig?
    Om svaret är ja så tror jag tyvärr att er relation rann ut i sanden pga bristande engagemang. Du/ni jobbade inte tillräckligt hårt på att bli ett team och tillslut började ni ta varandra för givet.

    Hitta "dig själv" först, kom på vad du behöver för att må bra och kämpa sedan för att nå dit, då tror jag att de emotionella sidorna kommer tillbaka!
Svar på tråden Vad är kärlek?