• emeliienicole

Konstant mensvärk och ont i ryggen, hjälp?!

Hej!

Är nu gravid i v. 37 med mitt första barn, har alltså aldrig gjort detta förut och kan verkligen ingenting...Visste inte att jag hade sammandragningar förrän i förrgår då jag var hos mvc och hon förklarade det för mig, trodde absolut inte att sammandragningar kändes så!!

Men nu till saken, jag hade igår en fruktansvärd "mensvärk" om man kan kalla det så, då vet ni kvinnor vilken typ av värk jag pratar om iallafall. Värken strålade sen ut i nedre delen av ryggen och jag hade riktigt ont faktiskt...sen släppte den konstanta mensvärken och övergick till mer oregelbundna värkar..alltså att den kom och kändes i någon minut innan den släppte för att sen återkomma igen efter några minuter. Detta släppte dock helt senare på kvällen sen. 

Finns det någon är ute som vet vad detta hade kunnat vara? Bebisen är redan fixerad med huvudet i bäckenet så det är ju inte att han "håller på" att fixera sig iallafall...är det detta som kallas förvärkar? eller är det någonting som är på g?

Skulle vara så glad om det fanns någon som kunde svara på detta, är helt kluven och vet inte alls vad detta är för något..haha. 

• Svar på tråden Konstant mensvärk och ont i ryggen, hjälp?!
  • Fredrika2007

Låter som förvärkar. Men de kan ju övergå till riktiga värkar, så håll koll på tiden emellan. :)

• emeliienicole
    Fredrika2007 skrev 2015-04-17 13:00:02 följande:

Låter som förvärkar. Men de kan ju övergå till riktiga värkar, så håll koll på tiden emellan. :)

Jag får göra det..men hur fungerar riktiga värkar? Vet du det?..

Kan man få värkar en dag ganska så oregelbundet och sen upphör dom ett dygn eller så och sen får man tillbaka dom? Eller innebär "riktiga" värkar att det aldrig stannar upp utan det trappas upp hela tiden? :)

• nathalieekstrom

Kroppen övar väldigt mycket på slutet så det kan vara det. Starka förvärkar. För att du ska vara på gång på riktigt så ska dem i alla fall bli mer intensiva och komma rätt ofta och regelbundet. När jag födde så började jag ha små värkar på onsdagen som blev mer och mer ofta och intensiva ända fram till fredag natt i princip och då var min förlossning igång. För först föderskor så kan ju själva latensfasen / öppningen ta rätt lång tid men det kan också gå jätte snabbt är så olika! Men du bör känna när det händer på riktigt sen, brukar vara svårt och undgå hehe :)

• emeliienicole
    nathalieekstrom skrev 2015-04-17 16:37:22 följande:

Kroppen övar väldigt mycket på slutet så det kan vara det. Starka förvärkar. För att du ska vara på gång på riktigt så ska dem i alla fall bli mer intensiva och komma rätt ofta och regelbundet. När jag födde så började jag ha små värkar på onsdagen som blev mer och mer ofta och intensiva ända fram till fredag natt i princip och då var min förlossning igång. För först föderskor så kan ju själva latensfasen / öppningen ta rätt lång tid men det kan också gå jätte snabbt är så olika! Men du bör känna när det händer på riktigt sen, brukar vara svårt och undgå hehe :)

Haha ja, vissa säger ju "när det har satt igång så vet du det!", men har även hört många säga att dom inte hade en aning..och som sagt, jag visste inte ens att jag hade sammandragningar förrän för ett par dagar sen och jag är ändå i v.37, har haft detta i ganska många veckor tillbaka...är så orolig för att jag inte ska veta när det har satt igång, vill ju liksom inte riskera att föda hemma eller i bilen eller liknande..haha!
  • nathalieekstrom
    emeliienicole skrev 2015-04-17 19:33:19 följande:
    Haha ja, vissa säger ju "när det har satt igång så vet du det!", men har även hört många säga att dom inte hade en aning..och som sagt, jag visste inte ens att jag hade sammandragningar förrän för ett par dagar sen och jag är ändå i v.37, har haft detta i ganska många veckor tillbaka...är så orolig för att jag inte ska veta när det har satt igång, vill ju liksom inte riskera att föda hemma eller i bilen eller liknande..haha!
    Hehe jag skulle nog säga att i dem flesta fall som förstföderska så kommer du känna när det är dags och ändå ha rätt god tid på dig att komma upp till förlossningen. Mina förvärkar i jämförelse med dem riktiga sen dem kände man verkligen skillnad på. Undrar du över nått och du tror att nått verkligen är på gång så ring upp och prata med dem på förlossningen. Dem brukar vara jätte bra att prata med :)
  • emeliienicole
    nathalieekstrom skrev 2015-04-18 15:49:20 följande:
    Hehe jag skulle nog säga att i dem flesta fall som förstföderska så kommer du känna när det är dags och ändå ha rätt god tid på dig att komma upp till förlossningen. Mina förvärkar i jämförelse med dem riktiga sen dem kände man verkligen skillnad på. Undrar du över nått och du tror att nått verkligen är på gång så ring upp och prata med dem på förlossningen. Dem brukar vara jätte bra att prata med :)
    Tack så jättemycket för svaret! Är som sagt säkert orolig över 1000 grejer i onödan, men det är väl så när det är första gången...vet ju inte riktigt vad som väntar ;)
  • nathalieekstrom
    emeliienicole skrev 2015-04-20 10:21:46 följande:
    Tack så jättemycket för svaret! Är som sagt säkert orolig över 1000 grejer i onödan, men det är väl så när det är första gången...vet ju inte riktigt vad som väntar ;)
    Jag förstår dig. Jag ligger höggravid med nr 2 och är också nervös i mitt. Man väntar konstant på tecken på att det ska dra igång. Men som sagt vi båda lär nog inte kunna undangå när det väl är dags hehe :) Lycka till nu, håller tummarna för att du får en bra första upplevelse!
Svar på tråden Konstant mensvärk och ont i ryggen, hjälp?!