• emliz

Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h

Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mej lite snabbt och smidigt.

Min dotter går på ett föräldrakooperativ. Vi har skrivit in henne från 6-17 (då vi jobbar 6 mil därifrån)

Hon har gått där sedan hösten förra året. Vi är nyinflyttade.

Under knappt det året hon har varit där har vi förlorat ca 8h arbetstid. Dom är nästan jämt försenade allt från tio minuter till en timma! Min man är den som lämnar och han tvingas ju jobba övertid för missade timmar.

Vad kan vi göra?

Jag ska ringa styrelsen idag och försöka kräva kompensation. Vi betalar nästan 900 i månaden men min man tjänar ju mer i dagslön vilket betyder att han också förlorar mer.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h
  • Pescetarian

Vuxna människor som inte kan passa sina arbetstider!?

Nej, jag har inget förslag annat än att ta in ny, mer ansvarsfull personal.

Kan de inte ens passa tiderna så funderar man ju på vilka andra brister de kan tänkas ha i sin yrkesroll.

• emliz

Jag tycker att det är jätte tråkigt. Jag gick där som barn och det var aldrig några problem. Jag var dum och trodde att det skulle vara lika bra.

Det är tur iaf att min dotter börjar skolan till hösten.

• viseversa

Förstår att du är arg. Det är INTE okej att inte hålla tiderna. Klart ni ska gå vidare med detta och jag hoppas ni får ersättning.

• Pescetarian
    emliz skrev 2015-04-17 07:26:21 följande:

Jag tycker att det är jätte tråkigt. Jag gick där som barn och det var aldrig några problem. Jag var dum och trodde att det skulle vara lika bra.

Det är tur iaf att min dotter börjar skolan till hösten.

Hur bra eller dålig en förskola är, har ju endast med personalen att göra.

Men är det ett föräldrakooperativ så har ju ni som föräldrar bra mycket mer att säga till om.
  • emliz
    Pescetarian skrev 2015-04-17 09:30:50 följande:

Men är det ett föräldrakooperativ så har ju ni som föräldrar bra mycket mer att säga till om.

Jag fick den känslan med. Att vi kunde komma överens om saker enklare. Vi frågade om dom kunde öppna lite tidigare. Ett nej. Vi frågade det kommunala om dom kunde öppna lite tidigare. Absolut inga problem!

Vi kan inte bestämma över någonting. Jag får inte ens jobba över idag fast att dom har personal till kl 4. (Slutar tidigt på fredagar)

Och någon av oss måste jobba över med tanke på den timmen min man missade tack vare dom
  • Ramborg
    emliz skrev 2015-04-17 09:42:56 följande:

Jag fick den känslan med. Att vi kunde komma överens om saker enklare. Vi frågade om dom kunde öppna lite tidigare. Ett nej. Vi frågade det kommunala om dom kunde öppna lite tidigare. Absolut inga problem!

Vi kan inte bestämma över någonting. Jag får inte ens jobba över idag fast att dom har personal till kl 4. (Slutar tidigt på fredagar)

Och någon av oss måste jobba över med tanke på den timmen min man missade tack vare dom

Vadå "får inte"? Du har rätt till barnomsorg när du jobbar! Jag hade gått i taket fullständigt. Vem sitter i styrelsen? När har ni årsmöte?
    42.
  • Natulcien

Om kl.06 är inom den ramtiden som är möjlig så ska de ju vara där kl.06.

• nozpa

En försening är väl okej. Men nu har det ju blivit ett problem. Klart att du ska ta upp det. Det är inte alls okej. Tänk om ni skulle hämta sist och kommer 1 timma efter att ni skulle hämtat. Tror inte dom tyckt att det vore okej när dom vill gå hem.

Förstår att det kan kännas jobbigt att ta upp det med tanke på att ni har barn där, men tycker ändå att du ska ta det. Känns väldigt slappt att komma sent upprepade ggr.

• Punkster
    Ramborg skrev 2015-04-17 09:59:26 följande:
    Vadå "får inte"? Du har rätt till barnomsorg när du jobbar! Jag hade gått i taket fullständigt. Vem sitter i styrelsen? När har ni årsmöte?
    Fristående förskolor bestämmer själva sina öppettider inom ramen för skollagen, vilken är en smula luddig. Det är bra mycket lättare att komma med krav om man har sitt barn i en kommunal verksamhet.
  • modsey

Privata och kooperativ av dessa slag har inte samma krav på sig om öppettider och kan utan att behöva erbjuda ersättare också ha stängt 4 veckor i sommar.
    Det här tyvärr saker man måste kolla innan man sätter barnen där och var skäl till att förskolor som dessa helt enkelt gick bort för oss.

Svar på tråden Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h