• Anonym (TS)

Går alla upp i vikt på semestern?

Jag har just varit utomlands en vecka, skön semester i Europa, mycket god mat, glass, vin osv. En hel del gående men det hjälper inte. Vägde fyra kilo mer än innan jag åkte när jag vägde mig efter resan! Helt galet, fattar inte hur man kan gå upp så många kilon på så kort tid?

Hur är det för alla andra, går de flesta upp i vikt på semestrar, varför, varför inte? Hur ser ni på viktuppgång under en sån period, är det ok och något ni tar tag i efteråt eller borde det undvikas till varje pris?

• Svar på tråden Går alla upp i vikt på semestern?
  • Gladskit

Jag brukar nog snarare gå ner i vikt. Vi kom hem från 14 dagars utlandsresa för en vecka sedan och jag väger mig inte direkt men utifrån hur mina vanliga kläder kändes så gick jag nog ner 2kg skulle jag tro.
    Jag tycker det är rätt skönt att åka bort till ett ställe där allting (onyttiga saker) inte finns tillgängliga hela tiden utan där man får nöja sig med det som finns.
    Men OM jag hade gått upp i vikt istället hade jag nog inte lagt så mycket fokus på det, det går rätt snabbt att bli av med igen, är min erfarenhet i alla fall.

• Anonym (Ilja)

Numera går jag upp i vikt på semestern eftersom sambon älskar att grilla. Förr åt jag mer nyttigt på semestern och rörde mig mer, när jag var singel alltså.

• Anonym (1 kg/vecka)

Jag som ganska liten brukar gå upp 1 kg/vecka. Vi brukar åka till stränder i asien och är normalt borta 2 veckor. Min sambo som är nykterist brukar hålla vikten.

För mig så tycker jag en del av resan är att kunna prova ny mat och njuta av mat och dryck och äter och dricker därför vad jag vill. Men om jag inte riktigt vill så låter jag bli för viktens skull. Är jag ordentligt mätt efter huvudrätten behövs ingen efterrätt. Jag kan också äta omelett till frukost istället för pannkakor med chokladsås (som min sambo). Sedan tar jag igen det på alkohol..., även om jag inte åker utomlands för att dricka, så är det ju trevligt med drinkar för 15 kr st.

Vi brukar också gå rätt mycket, jag ser gå som en bra sak, då jag bli hungrig och orkar äta mer :)

Brukar återgå till vanliga rutiner hemma, fast ta några veckor med mindre alkohol när jag kommer hem och då gå ned igen.

• Duckan

Jag har inte gått upp så mycket som 4 kg, men 1-2 kan det lätt bli. Inte så mycket att göra känner jag utan det är bara att ta tag i det när semestern är slut.

• Harmagedon

Min kropp verkar i stort sett vara helt immun mot förändringar i kost. Äter oftast två hyfsat nyttiga mål mat (dålig på frukost) och möjligen någon frukt extra om dagen. 1-4 glas vin i veckan. Kan vräka i mig mat hela dagarna på semestern och dricka vin till varje middag. ( semester hos italienska släkten...) och inget händer. Tänkte att det skulle förändras med åren men jag är ändå 40+.

• Anonym (herr G)
    Anonym (Ilja) skrev 2015-04-17 08:24:50 följande:

Numera går jag upp i vikt på semestern eftersom sambon älskar att grilla. Förr åt jag mer nyttigt på semestern och rörde mig mer, när jag var singel alltså.

Ja grilla har man ju fått sluta med. Snacka om fettfälla. Annars tycker jag inte att det behöver vara semester för att man ska gå upp i vikt.
  • Duckan

Undrar också vad folk grillar som man går upp i vikt av? Det är väl möjligtvis tillbehören som är boven om ni äter sås och pommes till?

• Anonym (me)

semester utanför hemmet så går jag ner, är man bara hemma så kan man lätt gå upp. Varför går jag ner på borta semester? vi bokar aldrig allinclusive. Vi går massor och ser på nya saker, vi äter inte så mycket när det är varmt. Dricker mest vatten.

• K grrl

Jag har inte gått upp under semestern tidigare, men jag gjorde det nu, någonstans mellan 0,5-1 kg. Drack mycket mer alkohol än vad jag brukar och tränade ju inte.

Men tänk på att man binder vatten av att äta mycket kolhydrater, av att dricka alkohol och själva flygresan, så +4 kg skulle jag ta med en nypa salt.

• Madmoiselle

Jag går alltid NER i vikt på semestern. Jag tror det beror på att jag stressar mindre, rör på mg mer och äter nyttigare. Oftast har jag semester på sommaren och jag älskar vattenmelon, jordgubbar, hallon etc och frossar i det.

Om du går upp i vikt på semestern så spelar det ingen roll om du går ner det då du väl börjar jobba. Om du inte går ner det då du börjar jobba är det såklart inte bra (om du inte har för avsikt att gå upp i vikt såklart) eftersom du blir tyngre och tyngre med åren.

• Anonym (..)

Nä, jag går upp i vikt under vintern när det är kallt och jävligt och jag bara sitter inne och väntar på våren. Får för lite motion och tröstäter sötsaker för att pigga upp mig då.

Svar på tråden Går alla upp i vikt på semestern?