• mycketsaft

    hur använder man sugarpaste?

    Jag försökte mig på att göra bakelser täckta med sugarpaste, det blev en katastrof, så pass illa att bilden på bakverken nu till och med finns på lajkat.. När jag knådade massan blev den ju bara till ett enda klet, jag använde florsocker men inte hjälpte det! Jag fick riva loss små bitar som satt fast i bordet. Det satt fast överallt, på bord, kavel, mina händer, som en smet bara. Jag insåg att jag gjort något fel, såg ett klipp på youtube men där ser det ju bara ut som att de arbetar med typ marsipan.

    Ska man ha svinmycket florsocker när man knådar ihop det eller? Jag behöver tips!

  • Svar på tråden hur använder man sugarpaste?
  • Mimmi77

    Hahaha! Kan du inte visa bilden?

    Jag använde pasta maskin för att platta ut små/mindre delar.

    Just till sugarpaste tycker jag man behöver särskilda vertyg som kan va svåra att få tag i i Sverige. Jag köpte utomlands.

  • mycketsaft


    De blev inte så snygga, ska föreställa katter.
  • mycketsaft

    Aha, det är kanske är för att jag bara har vanliga verktyg då. Kanske ska testa med marsipan istället. Eller kan man blanda sugarpaste och marsipan? 

  • BuoBä

    Det enda specialverktyg jag har är en silikonmatta från IKEA. Den är väldigt praktiskt. I övrigt har jag en vanlig kavel och det har funkat fint.

    Testa en annan sugarpaste kanske?

  • mycketsaft
    BuoBä skrev 2015-04-17 13:10:15 följande:

    Det enda specialverktyg jag har är en silikonmatta från IKEA. Den är väldigt praktiskt. I övrigt har jag en vanlig kavel och det har funkat fint.

    Testa en annan sugarpaste kanske?


    Vad använder du för sort?
  • BuoBä
    mycketsaft skrev 2015-04-17 13:45:16 följande:

    Vad använder du för sort?


    Den från Panduro. Den smakar rätt äckligt, men jag ville åt de starka färgerna.

    Kavlingsmarsipan har jag köpt från kakburken.se. Det är godare, och lite mer lätthanterligt, även om jag som sagt inte haft några problem med sugarpaste.

    Tilläggas ska väl också att jag är mega-amatör på det här med tårtor, så jag gör inga avancerade saker, men kavlat lock har jag gjort en del.
  • mycketsaft
    suziz skrev 2015-04-17 14:44:59 följande:

    Haha, det hände mig med och det var också Dr Oetker...


    Skönt att inte vara den enda!
    BuoBä skrev 2015-04-17 14:34:04 följande:
    Den från Panduro. Den smakar rätt äckligt, men jag ville åt de starka färgerna.

    Kavlingsmarsipan har jag köpt från kakburken.se. Det är godare, och lite mer lätthanterligt, även om jag som sagt inte haft några problem med sugarpaste.

    Tilläggas ska väl också att jag är mega-amatör på det här med tårtor, så jag gör inga avancerade saker, men kavlat lock har jag gjort en del.
    Ok, synd att den smakar äckligt.. Nu ska jag prova igen, nu ska jag blanda figurmarsipan och sugarpaste. Det borde inte bli värre än sist i alla fall.

Svar på tråden hur använder man sugarpaste?