• klix

    Alkohol/drogproblem

    Hej! Jag har en son som är 2,5månda och hans pappa är ganska krånglig på många sätt. Han ljuger och man kan aldrig räkna med honom men det är inte problemet han har alkohol problem när han dricker så blir han agressiv men sloss inte men det blir väldigt mycket bråk. Han spenderar alla sina pengar på sprit och fester och det blir ganska jobbigt för oss. Han ljuger om pengar och nästan allt (jag tror han är mytoman) han har hållt på med droger tidigare men säger att han har slutat men ibland så ser jag dom tecken på att droger har varit inblandad men han vill inte ta nått test. Han bryr sig inte om sonen eftersom jag måste tvinga honom att komma å träffa honom och det kan ta upp till 1-2. Veckor innan han kommer. Och han har alltid bortförklaringar som att han har inget busskort eller kan inte ta sig till oss men han åker till olika ställen och festar. Jag har pratat med honom om ensamvårdnad osv men då kommer alltid tjafset upp "jag har rätt att träffa och vara med min son osv"

    Nu undrar jag kan man göra nått så han inte träffar oss mer eller typ så vi inte har något med varandra att göra eller åtminstone vår son för jag tycker han Inte är så lämplig för honom.

    Glömde nämna det att jag har varit i kontakt med soc och familjerätten men inte hänt något.

    Någon som känner igen sig eller nått liknande?

  • Svar på tråden Alkohol/drogproblem
  • Anonym (umgängesrätt)

    Tyvärr är det så att barnet har rätt till sin far. Under förutsättning att pappan inte är direkt farlig för barnet så får du inte hindra umgänge. Även om det är så att han inte dyker upp som avtalat. Förhoppningsvis mognar han och inser att det gynnar även honom att ha kontakt med sitt barn.

    Att få enskild vårdnad är inte lätt i dagens läge, men visst går det. Men har han inte varit direkt dum mot babyn så finns tyvärr nog inte så mycket att göra. Du kan ju tala om för honom att även om du har enskild vårdnad så har det inget med umgänget att göra. Enskild vårdnad är enbart att du själv får avgöra vilken skola barnet ska gå i, eller dagis, och att skaffa pass utan pappans underskrift. Livet blir helt klart enklare. MEN: umgänget blir inte påverkat alls. Många blandar ihop vårdnad med umgänge. Men de är helt skilda saker.

    Lycka till

Svar på tråden Alkohol/drogproblem