• Etina

Min 5-åring kissar ner sig.

Jag har problem med att min femåring kissar ner sig. Ibland bryr han sig inte om det ens utan går med kiss i byxorna. Känns som han struntar i att gå för han är så inne i leken. Försöker påminna honom att gå men då blir han bara arg och naturligtvis kissar han ner sig en stund senare. Har även provat att inte tjata på honom men det hjälper inte heller. vissa dagar kan det funka bättre då han inte kissat på sig på hela dagen och då är han så stolt och nöjd. Finns det någon som känner igen detta eller någon som har några tips? Känns som vi har provat allt.

• Svar på tråden Min 5-åring kissar ner sig.
  • MammatillOliwerNoelBebis

Har själv en femårig pojke som kissar på sig så gått som varje dag.

Mitt tips är att säga nu går vi och kissar, istället för att fråga. Du kan också kartlägga när han kissar på sig. För min son har det oftast hänt påväg till toaletten samt i leken, och då ignorerar han kissiga byxor. Ett annat tips är också att ha en låda med kalsonger, byxor, strumpor, tvättlappar att torka rumpa, ben och snopp med. Sen måste de vuxna självklart hjälpa till att torka upp pölen vid olyckor. Din son är såpass stor nu att han kan byta kläder och torka sig själv. Det är även det de tränar på på dagis. Påminn honom att han ska gå och kissa, vägrar han kan du förklara att han måste avbryta leken för att byta kläder. Men ta ett snack med din son och fråga varför olyckor sker.

Min son har när han var i 3 årsåldern varit väldigt intresserad av kiss/bajs och även testat då att kissa/bajsa på sig med flit, men jag tror inte det gäller varken din eller min son nu.

Oliwer-2010-12-18, Noel-2013-12-31, bf-8/12-2015
Svar på tråden Min 5-åring kissar ner sig.