• Anonym (hjälp)

Hur hantera sin ångest inör jobbet?!

Hur gör ni för att hantera er ångest inför jobbet? Jag vet inte hur jag ska hantera den, ligger ofta vaken på nätterna och grubblar och oroar mig inför jobbet. Nu är inte min sambo hemma heller nästa vecka så kan inte söka stöd hos honom när ångesten blir för jobbig. Så har ni några tips på hur jag ska kunna hantera denna ångest som alltid dyker upp innan jobbet? Hur jag ska bli av med klumpen i magen som jag alltid går till jobbet med? Hur det bara vänder sig i magen på mig när jag ser byggnaden där mitt jobb ligger, vad gör man åt det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-18 17:07
    Inför ska det naturligtvis stå i rubriken...

• Svar på tråden Hur hantera sin ångest inör jobbet?!
  • Anonym (usch och fy)

Usch, det låter hemskt att ha så mycket ångest inför jobbet. Så ska det ju inte vara! Tänker spontant att det måste vara något specifikt på jobbet som är ångestladdat, och att det kanske inte ens är ditt ansvar att åtgärda det?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (usch och fy) skrev 2015-04-18 17:10:05 följande:

Usch, det låter hemskt att ha så mycket ångest inför jobbet. Så ska det ju inte vara! Tänker spontant att det måste vara något specifikt på jobbet som är ångestladdat, och att det kanske inte ens är ditt ansvar att åtgärda det?

Jo det är mitt ansvar eftersom jag har haft sån här ångest på alla jobb som jag har haft, så felet ligger hos mig och att jag inte kan hantera min ångest... Äter du ångestdämpande?
  • Anonym (usch och fy)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-04-18 17:13:29 följande:
    Jo det är mitt ansvar eftersom jag har haft sån här ångest på alla jobb som jag har haft, så felet ligger hos mig och att jag inte kan hantera min ångest... Äter du ångestdämpande?
    Nej det gör jag inte. Men för att kunna bli bättre på att hantera ångesten så är första steget ju att försöka bena ut vad det är som orsakar ångesten, är det att ha krav på sig om att vara produktiv? Att träffa kollegor? Förväntningarna omkring själva jobbet? Har du ångest för alla jobb borde du ju vara sjukskriven imho, men det är förstås lättare sagt än gjort med dagens "arbetslinje".
  • Anonym (usch och fy)

Sen ÄR det ju inte ditt fel! Du har inte valt att ha ångest, misstänker jag. Att inte kunna hantera sin ångest, ja det är väl det som är själva grejen med ångest, eller hur? Hade man kunnat hantera den så hade det väl mer klassats som olustkänslor.... 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (usch och fy) skrev 2015-04-18 17:17:44 följande:
    Nej det gör jag inte. Men för att kunna bli bättre på att hantera ångesten så är första steget ju att försöka bena ut vad det är som orsakar ångesten, är det att ha krav på sig om att vara produktiv? Att träffa kollegor? Förväntningarna omkring själva jobbet? Har du ångest för alla jobb borde du ju vara sjukskriven imho, men det är förstås lättare sagt än gjort med dagens "arbetslinje".
    Det är den sociala biten som är jobbigast, hur jag ska bete mig socialt kommer inte naturligt så jag måste alltid tänka en massa så att jag beter mig på ett ok sätt som tex: "nu har jag tittat på henne i 1 minut, nu måste jag vända bort huvudet" "har jag pratat tillräckligt under den här fikarasten eller tyckte kollegorna att jag var för tyst" "varför tittade hon på mig sådär? ogillar hon mig? tycker hon att jag är konstig?" osv osv

Det sociala kommer man inte ifrån på ett jobb, så jag vet inte hur jag ens ska klara av att ha ett jobb! Och min sambo blir så sur och säger "men du kan ju inte gå hemma resten av ditt liv, du måste ju ha ett jobb?!"
  • Anonym (usch och fy)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-04-18 17:26:47 följande:
    Det är den sociala biten som är jobbigast, hur jag ska bete mig socialt kommer inte naturligt så jag måste alltid tänka en massa så att jag beter mig på ett ok sätt som tex: "nu har jag tittat på henne i 1 minut, nu måste jag vända bort huvudet" "har jag pratat tillräckligt under den här fikarasten eller tyckte kollegorna att jag var för tyst" "varför tittade hon på mig sådär? ogillar hon mig? tycker hon att jag är konstig?" osv osv

Det sociala kommer man inte ifrån på ett jobb, så jag vet inte hur jag ens ska klara av att ha ett jobb! Och min sambo blir så sur och säger "men du kan ju inte gå hemma resten av ditt liv, du måste ju ha ett jobb?!"
    Jag förstår att det är oerhört energikrävande och jobbigt. Men det finns ju faktiskt jobb där man inte behöver träffa så många andra. Har du någon kontakt med sjukvården eller FK i detta som kan backa upp dig i att försöka hitta något jobb som passar dig? 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (usch och fy) skrev 2015-04-18 17:35:32 följande:
    Jag förstår att det är oerhört energikrävande och jobbigt. Men det finns ju faktiskt jobb där man inte behöver träffa så många andra. Har du någon kontakt med sjukvården eller FK i detta som kan backa upp dig i att försöka hitta något jobb som passar dig? 
    Vad är det för jobb där man inte behöver träffa så många andra? På alla jobb kommer det ju att finnas kollegor som man måste prata med och komma in i gänget. Har försökt få kontakt med sjukvården, alltså psyk för jag vill komma och prata med någon, de säger att de ska höra av sig om en tid, men de gör aldrig det. Har ringt 2 ggr nu. Jag kan heller inte säga upp mig från detta jobb, min sambo kommer bli vansinnig och lämna mig och då har jag varken tak över huvudet eller mat för dagen
  • Anonym (!)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-04-18 17:26:47 följande:
    Det är den sociala biten som är jobbigast, hur jag ska bete mig socialt kommer inte naturligt så jag måste alltid tänka en massa så att jag beter mig på ett ok sätt som tex: "nu har jag tittat på henne i 1 minut, nu måste jag vända bort huvudet" "har jag pratat tillräckligt under den här fikarasten eller tyckte kollegorna att jag var för tyst" "varför tittade hon på mig sådär? ogillar hon mig? tycker hon att jag är konstig?" osv osv Det sociala kommer man inte ifrån på ett jobb, så jag vet inte hur jag ens ska klara av att ha ett jobb! Och min sambo blir så sur och säger "men du kan ju inte gå hemma resten av ditt liv, du måste ju ha ett jobb?!"

Ju fler av dina trådar jag läser desto mer sannolikt verkar det som att lösningen för dig skulle vara en aspergersutredning som leder till att du får sjukersättning på åtminstone 50%. Jag kan inte veta det säkert, naturligtvis, men åh vad jag känner igen dig från det jag läst skrivet av andra tjejer med aspergers!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (!) skrev 2015-04-18 17:43:18 följande:

Ju fler av dina trådar jag läser desto mer sannolikt verkar det som att lösningen för dig skulle vara en aspergersutredning som leder till att du får sjukersättning på åtminstone 50%. Jag kan inte veta det säkert, naturligtvis, men åh vad jag känner igen dig från det jag läst skrivet av andra tjejer med aspergers!
    Men jag VILL jobba heltid! Jag har säkert aspergers, men jag vill jobba heltid, kanske skulle funka jobba heltid med bra ångestdämpande, sömnpiller och något mot den sociala ångesten.
  • Anonym (usch och fy)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-04-18 17:42:59 följande:
    Vad är det för jobb där man inte behöver träffa så många andra? På alla jobb kommer det ju att finnas kollegor som man måste prata med och komma in i gänget. Har försökt få kontakt med sjukvården, alltså psyk för jag vill komma och prata med någon, de säger att de ska höra av sig om en tid, men de gör aldrig det. Har ringt 2 ggr nu. Jag kan heller inte säga upp mig från detta jobb, min sambo kommer bli vansinnig och lämna mig och då har jag varken tak över huvudet eller mat för dagen
    Usch, vilken jobbig sits för dig. Ja tyvärr fungerar systemet ju inte så bra som man skulle önska alla gånger.... 

Det finns säkert massvis med jobb där man inte behöver träffa andra, spontant tänker jag på lastbilschaufför, trädgårdsmästare, olika former av it-arbete, översättare... Finns säkert många fler. 
Svar på tråden Hur hantera sin ångest inör jobbet?!