• Helgapelga

Vaknar av att inte få luft och med en frätande spysmak i halsen

Ja, som rubriken lyder så vaknar jag ibland av det.

Det händer alltid mitt i natten. Ena sekunden sover jag djupt och lugnt och i nästa sekund är jag fullständigt klarvaken, jag kastar mig upp i sittande, rakryggad ställning, sväljer som en tok för att tvinga ner den frätande, brännande lilla minispyan som ligger precis nedanför svalget och jag flämtar och hostar för att få ordning på vad det nu än är som händer med mig. Det känns som att jag knappt får luft, att jag inte kan andas, för att jag andats in lite av den här "spyan". Att den kommit ner i lungorna. Det är fruktansvärt hemskt! Och det tar ett bra tag innan jag fått bort smaken i halsen, och den brännande känslan är helt borta. Tillslut har jag lugnat mig såpass att jag kan lägga mig ner igen och somna om...

Men, vad ÄR det som händer?? Någon som vet vad jag menar, som varit med om samma eller vet vad det kan bero på? Eller som vet hur jag kan kan bli av med det? Det är verkligen jätteobehagligt och äckligt :(

Tacksam om någon vet något!

• Svar på tråden Vaknar av att inte få luft och med en frätande spysmak i halsen
  • YearsOfSnow

det är inte en riktig elak halsbränna tror du? för jag lider av halsbränna och ofta känns det som nått kommer upp i samband att det bränns nått så fruktansvärt

• Anonym (drömmare)

Jag drömmer ibland att jag har munnen full av något som smakar illa som jag försöker spotta ut, men det går inte. Jag tror att det kan komma sig av att tungan har fallit bakåt mot svalget i sömnen.

• aleydis

Jag har så nu under graviditeten, det är fruktansvärt äckligt. Det är halsbränna, det kommer upp maginnehåll när man ligger ner. Känner su halsbränna under andra delar av dygnet. Jag skulle tipsa om att ta gaviscon före läggdags och sova med lite höjd huvudända.

• Helgapelga
    YearsOfSnow skrev 2015-04-18 23:23:26 följande:

det är inte en riktig elak halsbränna tror du? för jag lider av halsbränna och ofta känns det som nått kommer upp i samband att det bränns nått så fruktansvärt

Tanken har slagit mig, men borde jag inte ha halsbränna på dagtid också i så fall? Detta händer ju bara typ en natt varannan, var tredje månad liksom... Så det känns inte som klassisk halsbränna (vilket jag aldrig har haft). Verkligen jättekonstigt!
  • jenny99

Sömnapné?Fast då kanske man har lite svårt att andas när man vaknar.

• Helgapelga
    aleydis skrev 2015-04-18 23:31:05 följande:

Jag har så nu under graviditeten, det är fruktansvärt äckligt. Det är halsbränna, det kommer upp maginnehåll när man ligger ner. Känner su halsbränna under andra delar av dygnet. Jag skulle tipsa om att ta gaviscon före läggdags och sova med lite höjd huvudända.

Jag är inte gravid, skall jag kanske säga. Att ta läkemedel innan läggdags lockar inte alls när det sker så himla sällan (varannan, var tredje månad som jag skrev innan)... Men då är det något liknande du har, skönt att du förstår hur jag menar! Men stackars dig ändå, för det är verkligen jättejätteäckligt!
  • Helgapelga
    jenny99 skrev 2015-04-18 23:35:15 följande:

Sömnapné?Fast då kanske man har lite svårt att andas när man vaknar.

Nää... sömnapné tror jag inte att det är, de symptomen har jag inte.
  • Lizzie 83

Det låter som halsbränna. Jag har varit med om samma känsla några gånge. Jag har halsbränna annars också ibland, men just då har det kommit bara sådär. Har du tänkt på om du har ätit något särskilt på kvällen innan det händer? Det kanske finns något som du ska undvika att äta precis innan Läggdags.

• Helgapelga
    Lizzie 83 skrev 2015-04-18 23:44:18 följande:

Det låter som halsbränna. Jag har varit med om samma känsla några gånge. Jag har halsbränna annars också ibland, men just då har det kommit bara sådär. Har du tänkt på om du har ätit något särskilt på kvällen innan det händer? Det kanske finns något som du ska undvika att äta precis innan Läggdags.

Nej, jag har faktiskt inte reflekterat över vad jag ätit på dagen och kvällen innan... Jag skall absolut börja skriva upp det, för att på så sätt kunna se ett mönster - tack för tipset!
  • Mantrasina

Jag får så där enstaka gånger om jag ätit mycket, relativt sent, och särskilt om jag varit upprörd. En form av halsbränna som övriga skriver. Prova med gaviscon (mixtur eller tuggtablett före sänggång). Jag har noterat att jag har fått det ett par gånger när jag druckit vin sent, och lagt mig ganska snart efter, du får fundera över vad du äter när det händer dig.

Vissa har också en lite slapp magmun,vilket gör att när de ligger ner rinner det ut lite magsyra och maginnehåll i strupen. Det har förstås samma effekt - känslan du beskriver. Dock borde det hända oftare om det är vad du lider av. Har en det behöver en läkemedelsbehandling för att få det under kontroll,eftersom det innebär att det fräter på delar av kroppen där det inte ska frätas. (Halsbränna är ju när magsyra fräter annanstans än i magsäcken, det är vad som gör så ont.)

Svar på tråden Vaknar av att inte få luft och med en frätande spysmak i halsen