• Anonym (Oroad)

3åring med 500 i vitablodkroppar!

Vår dotter har provat sitt urin förra veckan. Hon hade 500 i vita blodkroppar, urinen är skickad på odling..

Vi har sökt hjälp för att hon haft feber till och från 12-24h. Klagat på ryggont och kallsvettas ibland.. Vi har trott UVI, men nu när värdena var så höga blev jag väldigt rädd och tänkte på Leukemi.. Någon som vet om 500 är "vanligt" eller något extra att oroa sig för?

• Svar på tråden 3åring med 500 i vitablodkroppar!
  • Anonym (Oroad)

Alltså hon har har ofta haft feber som då har varat i 12-24h, allt från 38,5-40,3c..

• Birgitta02

Logiskt vore ju att du frågade läkaren om vilka referensvärden det är. Vad bör det ligga på hos en frisk människa, och vad kan 500 betyda?

• Anonym (Oroad)

Normalvärden är 0, vad jag förstått.

Jag har kikat på sidan du länkat till tidigare, men där skriver de ju på annat sätt. Över 50x(10/9) var ju allvarligt. Svårt att förstå när man inte är inom vården själv..

Vi träffade bara en sköterska som sa att de skulle skicka odling, varpå jag frågade om det gällde uvi och hon svarade ja.. Men det känns ändå som väldigt högt när jag läst omkring..

• aleydis

Vita blodkroppar i blodet mäts som beskrivs i länken, då är 50 x 10 ^9 väldigt högt.

Vita blodkroppar i urinen brukar mätas som 1+, 2+, 3+.

Jag har aldrig hört någon säga "500 i vita blodkroppar". Du kanske ska fråga igen vad de menade, du kanske har missuppfattat värdet?

• Sweet Sofia

Att ha många vita blodkroppar i urinen tyder på urinvägsinfektion eller anna infektion i njurarna eller urinröret. Det hade varit något helt annat om hon haft mycket vita blodkroppar i blodet.

Kan även bara virusinfeksion.

I urinen har man normalt några få vita blodkroppar.

• Sweet Sofia
    aleydis skrev 2015-04-20 20:42:05 följande:

Vita blodkroppar i blodet mäts som beskrivs i länken, då är 50 x 10 ^9 väldigt högt.

Vita blodkroppar i urinen brukar mätas som 1+, 2+, 3+.

Jag har aldrig hört någon säga "500 i vita blodkroppar". Du kanske ska fråga igen vad de menade, du kanske har missuppfattat värdet?

På många u-stix så mäts u-leucocyter med ex 500+++. Så att säga 500 vita blodkroppar i urinen är absolut inte ovanligt och fullt normalt.
  • Birgitta02

Var det inte i blodprovet de kollade trombocyterna? Men faktiskt, ring imorgon så du får lite svar på dina frågor.

Svar på tråden 3åring med 500 i vitablodkroppar!