• Anonym (Underlivet)

Ont i underlivet vid sömn utan kudde mellan benen

Hej!

Jag födde mitt första barn i början på december så det är snart 5 månader sen.

3100 gram och 50cm. Jag fick bara två ytliga stygn och på återkontrollen sågs inga fel. Knipet var ovanligt starkt, sa hon som undersökte mig. Det gick inte att se att jag fött barn enligt henne.

Men jag känner ändå att någonting är annorlunda. Efter förlossningen märkte jag att jag måste sova med en kudde emellan låren. (Sover på sidan.) Om jag inte gör det vaknar jag med ett smärtande underliv som känns svullet och ömt.

Vad kan det vara? Jag har ringt BM som säger att det kanske är pga bäckenet som fortfarande är mjukt när jag ammar. Om det inte försvinner när jag slutar amma ska jag höra av mig.

Problemet är bara att jag inte tänkt sluta amma på länge och planerar syskon ganska tätt. Ska jag alltså ha såhär ont i flera år innan jag kan få hjälp?

Jag har inte vågar ha sex ännu heller. Är rädd för att det ska göra så ont att jag blir traumatiserad och aldrig vill ha sex igen. (Har våldtäkt i bagaget.)

• Svar på tråden Ont i underlivet vid sömn utan kudde mellan benen
  • Dr to be

Om det är så att foglossning fortfarande spökar så kan du tyvärr ha kvar smärtan länge. Gå till en sjukgymnast, de kan nog ge tips ang stärkande övningar. Om ni planerar syskon tätt bör du definitivt försöka stärka upp muskler annars så riskerar du ännu värre smärta. Lycka till och grattis till barnet

• Vilda Tiger

Det är framfogen. Jag har likadant. Det är mycket svagare nu men finns kvar litegrann. Min minsta är fem månader. Uppsök sjukgymnast! Och fortsätt ha kudde mellan knäna då du sover på sidan.

Svar på tråden Ont i underlivet vid sömn utan kudde mellan benen