• Lappri

    Vilken stavning på nya namnet?

    Hej!
    Jag har under många år velat byta mitt för- och efternamn, och nu är det dags att se vad Skatteverket tycker om det hela.


    Förnamnet: Har fallit pladask för Harlequin eller Harlekin.
    Vilken stavning tycker ni att jag ska satsa på?
    Engelska Harlequin eller svenska Harlekin?


    Efternamnet: Voltaire.
    Har inga blodsband till Voltaire men älskar namnet och tycker mycket om François-Marie Arouet (a.k.a Voltaire).


    Varför byta namn?
    Mitt nuvarande förnamn passar inte mig alls, alldeles för feminint.
    Har mest tråkiga minnen och erfarenheter av att bli kallad för detta och använder idag mitt smeknamn som en "nödlösning".
    Jag har inga blodsband till mitt nuvarande efternamn, fick det av min mor som fått det genom ett tidigare äktenskap.
    De flesta i närmaste släktleden har olika efternamn av diverse anledningar och känner mig inte bunden till något av dem.


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-21 15:28
    Bonusfråga: Vet någon hur man går tillväga för att få en släkts godkännande när det gäller efternamn?

    Släkten ifråga kanske kan gå med på det om jag är övertydlig med att jag inte kommer skaffa barn så namnet kommer inte "gå i arv" från mig.
    Jag är heller inte intresserad av att ta del av släktens ev. "goda namn/rykte" eller annat renommé som kommer med namnet.
  • Svar på tråden Vilken stavning på nya namnet?
  • Ascendere

    Så du ska byta namn till Harlekin Voltaire?
    Coolt!

    Tror dock det kan bli problem eftersom det finns personer som heter Voltaire i efternamn redan och man får inte byta till ett befintligt efternamn om man inte tillhör den släkten.

    För övrigt tycker jag du ska ta den svenska stavningen, det kommer att förenkla i alla möjliga sammanhang, du kan säga "som det låter" i stället för att behöva bokstavera varje gång

  • hurtänktedunu

    som tidigare sa så kan det nog bli lite svårt att byta efternamnet. ska du det ändå så måste dom som redan har efternamnet godkänna att du får ta det om jag inte missminner.

    jag tycker dock du ska ta den engelska stavningen på förnamnet. för det andra ser bara konstigt ut. däremot så får harlequin mig bara att tänka på porrnoveller då förlaget heter harlequin som ger ut dessa böcker.

  • Lappri
    Ascendere skrev 2015-04-21 12:49:59 följande:

    Så du ska byta namn till Harlekin Voltaire?
    Coolt!

    Tror dock det kan bli problem eftersom det finns personer som heter Voltaire i efternamn redan och man får inte byta till ett befintligt efternamn om man inte tillhör den släkten.

    För övrigt tycker jag du ska ta den svenska stavningen, det kommer att förenkla i alla möjliga sammanhang, du kan säga "som det låter" i stället för att behöva bokstavera varje gång


    Mm, misstänker att Skatteverket kommer sätta sig på tvären (efternamnet), men det är iaf värt ett försök! *obotlig optimist idag*


    Idag har jag ett franskt förnamn som...inte många lyckats stava (eller uttala) rätt på första försöket. Så att stava namnet vore inget nytt.

    Tack för ditt svar förresten!

  • Lappri
    hurtänktedunu skrev 2015-04-21 13:00:09 följande:

    som tidigare sa så kan det nog bli lite svårt att byta efternamnet. ska du det ändå så måste dom som redan har efternamnet godkänna att du får ta det om jag inte missminner.

    jag tycker dock du ska ta den engelska stavningen på förnamnet. för det andra ser bara konstigt ut. däremot så får harlequin mig bara att tänka på porrnoveller då förlaget heter harlequin som ger ut dessa böcker.


    Vet du (eller nån annan medlem) hur man går tillväga enklast för att få en släkts godkännande gällande ett namn?
    Tänkte om alla med det efternamnet måste godkänna eller hur det funkar.
    Skatteverket börjar nog lessna på folk som ringer med frågor så här års *deklarationstider* men kanske värt att höra sig för ändå.


    Ja, det var den engelska stavningen jag fastnade för först, sen smög den svenska sig in och ställde till det.


    Tack för svar!

  • Mamori

    Du lär inte få Voltaire... Jag har försökt byta efternamn länge och testat typ alla möjliga men inget går igenom. Det får inte vara samma som annat namn, som företagsnamn, som trademark etc så ditt namn faller även på Renee Voltaire Obestämd


    Företag brukar dessutom ha som policy att inte godkänna att någon tar likartat namn av säkerhetsskäl. Mitt favoritnamn föll på att en yoghurt som inte längre tillverkas hade ett liknande namn. Väldigt drygt.

  • Lappri
    Mamori skrev 2015-04-21 19:00:52 följande:

    Du lär inte få Voltaire... Jag har försökt byta efternamn länge och testat typ alla möjliga men inget går igenom. Det får inte vara samma som annat namn, som företagsnamn, som trademark etc så ditt namn faller även på Renee Voltaire Obestämd


    Företag brukar dessutom ha som policy att inte godkänna att någon tar likartat namn av säkerhetsskäl. Mitt favoritnamn föll på att en yoghurt som inte längre tillverkas hade ett liknande namn. Väldigt drygt.


    *svordomar* Jo, jag hittade också Renee när jag googlade för en stund sedan. *fler svordomar* Inget ont emot Renee, men...typiskt...


    Har sneglat åt andra efternamn och sitter och knåpar själv, snart går väl brandlarmet så som hjärnkontoret får jobba här.


    Vi får fnula vidare på varsitt håll så ska vi nog båda få ett nytt efternamn.


    Skam den som ger sig!

  • Mamori
    Lappri skrev 2015-04-21 19:07:33 följande:

    *svordomar* Jo, jag hittade också Renee när jag googlade för en stund sedan. *fler svordomar* Inget ont emot Renee, men...typiskt...


    Har sneglat åt andra efternamn och sitter och knåpar själv, snart går väl brandlarmet så som hjärnkontoret får jobba här.


    Vi får fnula vidare på varsitt håll så ska vi nog båda få ett nytt efternamn.


    Skam den som ger sig!


    Hejar på dig! Skål
  • Lappri
    Mamori skrev 2015-04-21 19:11:15 följande:
    Hejar på dig! Skål

    Right back at ya´!


    Bara PM:a om du vill ha hjälp med namnförslag.

  • Aniiee

    Jag tror att både förnamnet och efternamnet blir svåra att få igenom. Jag vet inte riktigt hur förnamn och registrerade märken funkar, men det kan nog bli rejält lurigt


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Lappri
    Aniiee skrev 2015-04-21 21:52:22 följande:

    Jag tror att både förnamnet och efternamnet blir svåra att få igenom. Jag vet inte riktigt hur förnamn och registrerade märken funkar, men det kan nog bli rejält lurigt


    SKV/PRV kommer säkert knorra, men jag tror det mer blir för att det är ett konstigt tilltalsnamn än att det är ett reggat varumärke (antar att du tänker på bokförlaget Harlequin?).


    Det är ju tex tillåtet att heta Puma, Nike, Lexus osv, osv.

  • Aniiee
    Lappri skrev 2015-04-21 22:36:18 följande:

    SKV/PRV kommer säkert knorra, men jag tror det mer blir för att det är ett konstigt tilltalsnamn än att det är ett reggat varumärke (antar att du tänker på bokförlaget Harlequin?).


    Det är ju tex tillåtet att heta Puma, Nike, Lexus osv, osv.


    Ja, det var det jag tänkte. Så frågan är vilket som kom först (Nike har varit ett namn i ett par tusen år innan varumärket kom, till exempel, medan Harlequin har varit en titel, men aldrig ett regelrätt namn) och hur reglerna ser ut där.

    Men det är intressant och spännande. Så lycka till =)
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Lappri
    Aniiee skrev 2015-04-21 22:47:15 följande:
    Ja, det var det jag tänkte. Så frågan är vilket som kom först (Nike har varit ett namn i ett par tusen år innan varumärket kom, till exempel, medan Harlequin har varit en titel, men aldrig ett regelrätt namn) och hur reglerna ser ut där.

    Men det är intressant och spännande. Så lycka till =)

    Nu är ansökan inskickad. (Harlequin)


    Nu är det bara att vänta i..."8-10 veckor"...på besked...


    Tålamod...tålamod...vad fasen är tålamod för nåt?!

  • Aniiee
    Lappri skrev 2015-04-22 08:31:51 följande:

    Nu är ansökan inskickad. (Harlequin)


    Nu är det bara att vänta i..."8-10 veckor"...på besked...


    Tålamod...tålamod...vad fasen är tålamod för nåt?!


    Det är sånt där man bara har när man INTE väntar på något Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Summertime95

    Det som är jobbigt med lite ovanliga namn är att man alltid måste bokstavera det!


     

Svar på tråden Vilken stavning på nya namnet?