Ni med barn som har adhd/add Asperger eller alla!!
Min fråga till vars barn idag har diagnos! Speciellt då symtomen/beteenden var otydliga!!
När kände ni att något var annorlunda? Hur tog ni tag i det? Och om skolan hade Anna uppfattning hur gick det?
Jag mår såå dåligt av att se min 9 åriga son och hur han är och förmodligen har det!
Vet till 100 att allt inte är "normalt" Redan från bebis var han en "lätt,snäll" bebis! Sov i egen säng och hela nätter från 3v ålder. Grät iprincip aldrig inte heller vid hunger, fick klocka och då åt han. Nöjd och glad i de flesta situationer....kunde länge sitta i babysitter/filt med leksaker utan minsta protest. Underhöll sig själv. Aldrig ledsen om vi lämna rummet. Inget behov av att bli buren,nattad eller vyssjad somna bäst själv i vagga. Glad,fin,go självständig från dag ett!
Mellan krypstadiet och ca 5 års ålder en väldigt aktiv företagsam kille, orädd,nyfiken och överallt! (Vi fick motion) Aldrig rädd att tappa bort oss ute, omgivningen såg honom som jobbig, speciellt vid sammankomster då ofta glas vältes och folk höll andan:((( Jobbigt då han är min lille goding bara mer aktiv! Har aldrig velat gosa,sitta och mysa det var snabbt sen ner från famnen. Inte behövt vår närhet eller tröst egentligen nånsin....inte varit varken mammig/pappig vi har båda dugit. Inga problem med inskolningar/barnvakt....knappt fått ett hej då! Under ålder 1-ca5 mycket utbrott allvarliga för allt som inte var ok för honom! Ville inte delta i samling på dagis (slapp då det) avskydde sånger,gemensamma lekar eller luciatåg osv.Har och även nu avskytt uppmärksamhet på nått sätt...kan inte säga åh vad fin du är i din nya tröja..då vägras den till skolan eller nånstans!
Har aldrig talat om sin dag frivilligt och minns inget när vi frågar
. Vid ca 6 år förändrades dels utbrotten och det synliga överaktiviteten! Nu tvärtom.
Intiativlös...noll motivation...glömmer allt....lite handfallen i det mesta! Kan absolut aldrig ta mer än en instruktion...tex gå och kissa och borsta tänderna!! 100 procent av gångerna har han bara kissat! Detta gäller allt i vardagen, klä på dig nu, servera kläder ett måste. Strumpor check måste sen säga och nu byxor osv! Blir alltid sena...kan inte stressa han förblir i sitt tempo oavsett vad! Kan uppfattas som ovillig och sur! Låser sig idag vid motgång ist för utbrotten, vägrar då allt och tystar ihjäl mig! Gör inga läxor!!!! Kan inte själv leka med något om jag inte severar honom en specifik lek! Blir ist sittandes tyst!!! Spela tv-spel iPad osv är han manisk med....pausar inte självmant för nåt... Inte ens hunger! Världen går under då jag avbryter. Han gråter aldrig inte vid skador/ont kämpar emot. Talar aldrig om för någon vuxen/lärare om han skadats! Berättar inget självmant! Är oerhört blyg...säger inte hej till tex grannen som hälsar eller en klasskompis i affären! Verkar ju då oförskämd. Blir sur och vill ej vara med i alla grupplekar då han inte tycker om reglerna!!!
Ser ofta deppig ut,är inte lika mogen som jämnåriga när han väl leker med någon bra tex kusinen så blir han såå intensiv och förstår inte när hon/han inte vill mer utan fortsätter och vi får då be han backa!!! Hanser då alltid Skamsen ut:((((( mobil har han men glömmer ladda den,missar sms/samtal osv och gör inte sånt som jämnåriga! Går plikttroget i skolan men tycker inte om nåt ämne! Läxorna totalvägras, Osv!!!
Oj oj oj detta blev en roman förlåt! Ändå är inte allt med!!!! Jag känner starkt har gjort länge i mitt mammahjärtat att lilla lilla killen:(( Han mår inte bra:(((( kan inte fullt ut förklara men jag mår dåligt av att se han på nåt sätt!!!! Jag vill ha han sprallig och glad.
Jag själv har ADHD! Ser inte min ADHD i honom förutom arbetsminnet...disträ och rastlösheten!!! Då han alltid rör sig oavsett om han kvar på ett ställe....pillar på strumpa,byxor tvinnar sitt hår viker filten eller nåt som gör att han är i rörelse!
Och han älskar djur!!!! Ser vi nån film där människor skadas eller så tycker han mest det är lite coolt men inte mer.....djurprogram där djur skadas eller dylikt då ser jag tillochmed tårar och han vill stänga av??! Mer sympati för djur! Är grym med djur och fullständigt älskar speciellt katter
Tacksam om någon vänlig själ orkar läsa igenom mitt röriga inlägg. Känner mig oerhört maktlös:(((((( Nåt är fel och jag ska ta reda på vad och hjälpa stötta på bästa sätt! Oavsett diagnos eller ej så är det nåt "fel"
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-22 10:05
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-22 13:19
Det var inte många......förstår då alla inte vill/orkar berätta om sitt! Och har iof långa inlägg och förmodligen röriga....för att det jag försöker beskriva förmedla är även rörigt för mig.
Men överallt jag försöker få bollning så finns det ej! Känner mig oerhört ensam i mina tankar.....och ja även på ett sådant här stort forum är det svårt:)