• Anonym (Trasigt morhjärta:()

Ni med barn som har adhd/add Asperger eller alla!!

Min fråga till vars barn idag har diagnos! Speciellt då symtomen/beteenden var otydliga!!

När kände ni att något var annorlunda? Hur tog ni tag i det? Och om skolan hade Anna uppfattning hur gick det?

Jag mår såå dåligt av att se min 9 åriga son och hur han är och förmodligen har det!

Vet till 100 att allt inte är "normalt" Redan från bebis var han en "lätt,snäll" bebis! Sov i egen säng och hela nätter från 3v ålder. Grät iprincip aldrig inte heller vid hunger, fick klocka och då åt han. Nöjd och glad i de flesta situationer....kunde länge sitta i babysitter/filt med leksaker utan minsta protest. Underhöll sig själv. Aldrig ledsen om vi lämna rummet. Inget behov av att bli buren,nattad eller vyssjad somna bäst själv i vagga. Glad,fin,go självständig från dag ett!

Mellan krypstadiet och ca 5 års ålder en väldigt aktiv företagsam kille, orädd,nyfiken och överallt! (Vi fick motion) Aldrig rädd att tappa bort oss ute, omgivningen såg honom som jobbig, speciellt vid sammankomster då ofta glas vältes och folk höll andan:((( Jobbigt då han är min lille goding bara mer aktiv! Har aldrig velat gosa,sitta och mysa det var snabbt sen ner från famnen. Inte behövt vår närhet eller tröst egentligen nånsin....inte varit varken mammig/pappig vi har båda dugit. Inga problem med inskolningar/barnvakt....knappt fått ett hej då! Under ålder 1-ca5 mycket utbrott allvarliga för allt som inte var ok för honom! Ville inte delta i samling på dagis (slapp då det) avskydde sånger,gemensamma lekar eller luciatåg osv.Har och även nu avskytt uppmärksamhet på nått sätt...kan inte säga åh vad fin du är i din nya tröja..då vägras den till skolan eller nånstans!

Har aldrig talat om sin dag frivilligt och minns inget när vi frågar

. Vid ca 6 år förändrades dels utbrotten och det synliga överaktiviteten! Nu tvärtom.

Intiativlös...noll motivation...glömmer allt....lite handfallen i det mesta! Kan absolut aldrig ta mer än en instruktion...tex gå och kissa och borsta tänderna!! 100 procent av gångerna har han bara kissat! Detta gäller allt i vardagen, klä på dig nu, servera kläder ett måste. Strumpor check måste sen säga och nu byxor osv! Blir alltid sena...kan inte stressa han förblir i sitt tempo oavsett vad! Kan uppfattas som ovillig och sur! Låser sig idag vid motgång ist för utbrotten, vägrar då allt och tystar ihjäl mig! Gör inga läxor!!!! Kan inte själv leka med något om jag inte severar honom en specifik lek! Blir ist sittandes tyst!!! Spela tv-spel iPad osv är han manisk med....pausar inte självmant för nåt... Inte ens hunger! Världen går under då jag avbryter. Han gråter aldrig inte vid skador/ont kämpar emot. Talar aldrig om för någon vuxen/lärare om han skadats! Berättar inget självmant! Är oerhört blyg...säger inte hej till tex grannen som hälsar eller en klasskompis i affären! Verkar ju då oförskämd. Blir sur och vill ej vara med i alla grupplekar då han inte tycker om reglerna!!!

Ser ofta deppig ut,är inte lika mogen som jämnåriga när han väl leker med någon bra tex kusinen så blir han såå intensiv och förstår inte när hon/han inte vill mer utan fortsätter och vi får då be han backa!!! Hanser då alltid Skamsen ut:((((( mobil har han men glömmer ladda den,missar sms/samtal osv och gör inte sånt som jämnåriga! Går plikttroget i skolan men tycker inte om nåt ämne! Läxorna totalvägras, Osv!!!

Oj oj oj detta blev en roman förlåt! Ändå är inte allt med!!!! Jag känner starkt har gjort länge i mitt mammahjärtat att lilla lilla killen:(( Han mår inte bra:(((( kan inte fullt ut förklara men jag mår dåligt av att se han på nåt sätt!!!! Jag vill ha han sprallig och glad.

Jag själv har ADHD! Ser inte min ADHD i honom förutom arbetsminnet...disträ och rastlösheten!!! Då han alltid rör sig oavsett om han kvar på ett ställe....pillar på strumpa,byxor tvinnar sitt hår viker filten eller nåt som gör att han är i rörelse!

Och han älskar djur!!!! Ser vi nån film där människor skadas eller så tycker han mest det är lite coolt men inte mer.....djurprogram där djur skadas eller dylikt då ser jag tillochmed tårar och han vill stänga av??! Mer sympati för djur! Är grym med djur och fullständigt älskar speciellt katter

Tacksam om någon vänlig själ orkar läsa igenom mitt röriga inlägg. Känner mig oerhört maktlös:(((((( Nåt är fel och jag ska ta reda på vad och hjälpa stötta på bästa sätt! Oavsett diagnos eller ej så är det nåt "fel"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-22 10:05

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-22 13:19
    Det var inte många......förstår då alla inte vill/orkar berätta om sitt! Och har iof långa inlägg och förmodligen röriga....för att det jag försöker beskriva förmedla är även rörigt för mig.
    Men överallt jag försöker få bollning så finns det ej! Känner mig oerhört ensam i mina tankar.....och ja även på ett sådant här stort forum är det svårt:)

• Svar på tråden Ni med barn som har adhd/add Asperger eller alla!!

Hans blyghet är knepig för mig. En klasskompis som han leker med på skoltid och känner hälsar han inte på i tex affären.... Undviker då som om han inte känner denne??!

Vi kalas följer han gärna med då han tycker om sånt och det är kul. Men om någon han knappt känner eller ny person pratar med honom tex hur mår du? Är det roligt i skolan eller annat så ser han lidande ut typ trängd! Ny bekant...hej vad heter du? Om han svarar är det utan ögonkontakt och tyst.....fortsätter denne då hur gammal? Vilken klass? Osv blir han röd pillig och stressad,,,, jag som mamma vill då "rädda" honom!

Tycker inte om att handla följer aldrig med utan väntar hemma helst!

Är och har alltid varit speciell gällande kläder...inte hur de ser ut sånt är ointressant men är det nåt han känner är obekvämt,konstigt,obehagligt kan vi slänga det. Oftast nåt som han egentligen fått för sig. Inte en skrynkla får kannas, buckligt tjockt vikt i ärm osv har alltid varit fel och fobikänsla. Vintern är därför katastrof då det är omöjligt att inte få veck med alla lager och istoppande osv. Blivit sena många gånger då det måste dras och nitiskt sitta utan veck!!! Byxor ska knytas stenhårt i midjan nästan så han knappt kan andas då det är för åtdraget men ett måste för honom. Kan knyta om sina skor 17 ggr på Morgan då de inte är tillräcklick åtsittandes!!! Lite maniskt!!!

Mat är på hans sätt....inte nya saker med för honom konstiga namn!!! Väldigt enformig kost här för honom! Äter dåligt i skolan då saker ser konstiga ut eller har för honom nytt eller konstigt namn. Minsta annorlunda färg tex bränd blir det skräpkorgen. Äter gör han fort för mättnaden skull njuter inte. Äta är ett onödigt ont, påminns han inte så ber han inte om mat. Kan dock få akuthunger på kvällen och frossar! Har alltid varit speciellt med mat. Ihopblandat typ köttfärs korvstrogaboff går hem! Enkelt bara skyffla in!

Inget får bli fel.....skriva fel,måla fel, osv ger honom panik och ångest! Jäkla höga krav på sig själv. Ger upp direkt det inte funkar.... Tex cykling,simning går det inte första gången skiter han i det helt!!! Extremt dålig självkänsla:((((

Heller inget tidsbgrepp...tid eller igår osv går inte inn!! Vill vara till lags och är plikttrogen och lojal vilket ger honom ångest då han inte klarar:((( styra,organisera neeej går inte!

Är lite kameleont....grupptryck gör och beter sig som den han just då är med. Sånt han aldrig skulle göra annars!!!

Ber om ursäkt för mina långa inlägg och framförallt virriga och röriga texter!

Men guld så skönt att få skriva av sig! Hoppas nån därute kan skriva,berätta,rådge,bolla eller varit i liknande sits!!! Behövs

• Dimisi

Skulle du vilja att han blir utredd för en eventuell diagnos?

Jag tror inte det är direkt blyghet som gör att han inte hälsa eller svarar på frågor. Jag tror att det är för att han helt enkelt inte förstår de social koderna.

Min son har autism och adhd. Han babblar gärna på om sina intressen, men artighets-prata är han helt ointresserad av. Att hälsa och svara på frågor ingår i det "sociala spelet" som vi gör för att knyta kontakt och visa samhörighet. Att man kan behöva prata med människor bara för att hålla liv i eller bygga upp en relation finns inte på kartan för min son. 

Jag tycker det underlättar att min son är medveten om sina diagnoser, för då förstår han att det finns saker som kommer naturligt för andra, men som han måste träna på, som t ex att hälsa eller prata en stund med andra även om sådant som inte direkt intresserar honom.

Tack för svar!

Ja jag vill utreda och veta. Egentligen inte bara för att ha diagnos. Men få ev förklaringar till varför han har det så här. Kan då lättare stötta ge honom ett bättre liv. Låter konstigt men värker bara i mig då han blir missförstådd av oss alla:( och han känns olycklig.

Kan vid middagen tillsammans med honom min dotter och pojkvän...komma på mig själv med att titta på honom när han äter och gör sina egenheter och få ont i hjärtat:( Vet inte riktigt vad som får mig att tycka han ser ut att inte må bra! Som om hans tysta blick säger mig nåt.... Ber mig att förstå! Så svårt att förklara, och detta bara av att se på honom vid middagen. Då han kanske faktiskt ler och är glad...men jag ser annat!

Ingen förstår mig just där, att han är annorlunda håller våra nära med om men just detta jobbiga som bara jag tycks se är det bara jag!!

Ang blygheten och förstå det sociala tänker jag med. Och när han då blir intensiv på en vän eller så tex att vara väldigt påig och "för mycket" eller om han kittlar nån och det ger respons från denna att det är kul fortsätter han mer och blir istället för hårdhänt eller jobbigt intensiv. Hon/han visar att nu är det inte kul längre (dom tröttnar) då fortsätter han ändå tills vi vuxna får be han sluta!! Vilket resulterar i att han blir sur och skamsen! Det gör oxå oerhört ont i mig!! Han gjorde ju liksom inget fel och nu blir tillsagd inför alla:((( Är väldigt ängslig och tar åt sig oerhört i det mesta! Därav tror jag rädsla att misslyckas:(((

Hur gick ni till väga och varför misstänkte ni detta?

Puffar lite:)

Nån mer med erfarenheter eller lite "råd"

Känner nu när jag skrev detta här (första gången jag får ner ord och öppnat mig) att jag är i behov av att få bolla eller så med andra mer insatta i att känna så här som själv har barn som är lite "annorlunda" (hitta inget annat ordval) oavsett vilken diagnos eller ingen.

Svårt att prata med familj då ingen förstår mig fullt ut! Utan tycker jag ska vänta tills ev utredning! Men jag vill ju redan nu underlätta för honom efter hans behov! Kan ju liksom inte ånga på och strunta i det tills utredning!!!!

Han ska nu börja fjärde klass och dom byter då skola. Fritids upphör och erbjuder istället fritidsklubben. Men det är bara på em inte på morgonen. Är villrådig då han inte på egen hand kommer klara morgonen och komma iväg! Har provat att ge honom det ansvaret redan nu! Pratat igenom rutiner...klä på sig,äta sin corn flakes och sedan gå! Har då satt larmet på olika tider med uppmaning tex: 07:00 gå upp....detta gör han och sätter sig i soffan! 07:15 larmet igen klä på sig (har förberett kläder som ligger i soffan) 07:40 äta (oxå förberett)

08:00 ytterkläder på!!! Detta fallerade!!! Han gick upp 07:00 sen stängt av larmet per automatik vid varje ringning! "Glömt" varför den ringer och har heller inte läst vad som står vid varje ringning!! Just nu är jag sjukskrivning så det funkar, ger honom som träning ändå eget ansvar men inget sker!! Han har liksom heller inte tidsuppfattningen!!! Hur gör jag när jag sedan jobbar igen?!

Imorse så fick jag som ofta pusha på då han börjar bli sen......sa då att klockan är nu 08:15 och när börjar skolan?? Han svarar vet inte!!!! Det är 08:15 och har alltid varit! Minns han inte eller?

Allt detta blir för mig extra kämpigt då jag är ensamstående och har själv problem och är virrig:)) pga min ADHD!

Jösses vad jag skriver romaner är nog verkligen i behov av att få ur mig och höra era erfarenheter! Hur göra innan ev diagnos.....vill ju redan nu jobba med honom efter hans behov! Har en 5 årig dotter som självmant klär sig och gör alla rutiner då hon vet vad som görs! Stackarn får vara den organiserade av oss alla här:)))haha

Nån?? Tacksam om ni därute vill dela med er!

En orolig/ledsen mamma!

Puff

• Bluebird88

Hej TS! Jag har bara erfarenhet av vuxna med ADHD, men testa att skriva i barn/funkionshinder-forumet. Där finns trådar om ADHD och Autism och de föräldrarna kan säkert tipsa om allt möjligt:

www.familjeliv.se/forum/3/60

Tack för tipset det ska jag göra:)

Svar på tråden Ni med barn som har adhd/add Asperger eller alla!!