• SH87

Köpa lägenhet tillsammans

Hej på er...ska försöka fatta mig kort. Vi ska köpa en lägenhet tillsammans i stockholm. Vi har vart tillsammans knappt ett år och bor nu på olika platser i landet. Vi har helt olika ekonomiska förutsättningar. Till handpenningen på 15% kommer hon att kunna lägga ca 1/5 och jag resten. Jag har även möjlighet att lägga in ännu mera om det skulle behövas. Det vi bägge vill är att hon ska "dra sitt strå" till stacken så vi bägge får ta del av en ev framtida vinst (alt förlust) och känner att vi äger vårt boende tillsammans. Vi kommer att köpa och bo i lgh 3-5 år gissar vi. Jag bor idag i en lgh i sholm som jag ligger rejält plus på om jag säljer. Hon kommer att bli tvungen att sälja sin lgh på annan ort för att få pengar till 1/5 av kontantinsatsen (det är så långt hennes vinst på lgh räcker i denna stad tyvärr).

Alt 1. Har läst att man kan skriva papper på att hon får en latent skuld till mig pga diffen i handpenningen men att ägandet på då läggs som 50/50. Skulle lgh gå ner pga den kortare tiden vi räknar med att äga lgh kommer hon att nog svårt att hantera skuld på lån + skuld till mig gissar jag.

Alt 2. Man kan även fördela ägandet till lgh och lånet till samma fördelning som handpenningen, dvs jag betalar 5ggr mer än henne i amortering och räntor men får då också ta en större risk pga lånet (om banken ens godtar min lånebild så då blir ganska ansträngd gissar jag).

Hur har ni gjort när vi köpte er bostad för första gången? Har ni några andra vettiga förslag? Tack för Alla förslag från er!

• Svar på tråden Köpa lägenhet tillsammans
  • WSON

Alternativ 3: Om ni fördelar handpenningen som beskrivet 80/20 innebär det 12% resp 3% av lgh. Om ni sen delar rätt av på ränta och amorteringar delar ni rätt av på resterande 85% dvs 45.5% resp 54.5%. Jag har inte räknat igenom ordentligt så jag kan ha tänkt galet nånstans, men jag tycker att resonemanget borde hålla. 

Räkneexempel baserat på 1MSEK för enkehets skull:

Kontant: 30' resp 120'
    Lån: 850'

(alla lever lyckliga ett tag, och om det inte varar för evigt händer följande:)

Amorterat under åren: 200k (100 var)

Sålt med 0% vinst, fördelat enligt ovan

455' / 545'

kvavarande lån (50/50): 325 /325

ut: 130 / 220

dvs båda har fått tillbaka "sina" pengar.

• WSON
    WSON skrev 2015-04-22 13:10:35 följande:

Alternativ 3: Om ni fördelar handpenningen som beskrivet 80/20 innebär det 12% resp 3% av lgh. Om ni sen delar rätt av på ränta och amorteringar delar ni rätt av på resterande 85% dvs 45.5% resp 54.5%. 

För säkerhets skull, jag slog ihop två steg i uträkningen. 85% delat på två blir 42.5% och när man adderar det som tillkommer genom handpenningen blir det 45.5 resp 54.5
  • SH87

Tack för svar men förstår inte riktigt hur du menar, skulle du kunna förklara på något annat sätt hur du tänker? Tack på förhand!

• Lyckligajag

Hej!

Jag och min kille köpte hus tillsammans i november förra året. Han betalde hela kontantinsatsen på ca 250000kr. Vi har nu skrivit ett samboavtal där det finns en skuldbrev från mig på halva den summan till honom, så om vi skulle dela på oss och sälja huset skulle vi dela på köpet men jag är skyldig honom halva kontantinsatsen, så om huset går med vinst spelar det ingen roll, det är bara för kontantinsatsen jag är skyldig honom. Väldigt komplicerat när någon betalar mer än den andra om mitt råd är att skriva samboavtal så har man det på papper :)

• SH87

Tack för svar :) hur gör ni om det skulle vara så illa att ni skulle gå i förlust om ni skulle bli tvungen att sälja?

• jur13

Ja, det är en vettig lösning att skriva skuldebrev avseende differensen i insatsen.

Då det gäller ägarförhållandena uppstår faktiskt så kallad "dold samäganderätt" om köpet genomförs för bådas räkning om:

1. Köpet sker för gemensamt bruk
    2. Ett inte obetydligt ekonomiskt tillskott från din sambo
    3. Den formelle köparen (du) ska antas ha insett bidragets syfte (sambo bli samägare)

Är dessa kriterier uppfyllda presumeras gemensam parstvilja om samägande föreligga. Noteras alltså att det blir fråga om en presumtion varför ni lämpligen skriver ett avtal sinsemellan om att bli samägare. Huvudregeln vid samägande är annars att delägarna är till lika delar ägare (50/50) om inte annat avtalats. Detta framgår av Samägandelagen 1 § in fine.

Sedan kan det vara bra att skriva samboavtal (motsvarar äktenskapsförord) nu när ni blir sambo. Annars blir allt bohag du köper för gemensam användning samboegendom får ett (jag använder ditt ord) latent anspråk som kan göras gällande då samboförhållandet upphör.

Jag föreslår alltså:
    - skuldebrev
    - samäganderarättsavtal
    - samboavtal

Hojta om du behöver mallar för detta. Lycka till

• jur13
    jur13 skrev 2015-04-22 18:58:58 följande:

Ja, det är en vettig lösning att skriva skuldebrev avseende differensen i insatsen.

Då det gäller ägarförhållandena uppstår faktiskt så kallad "dold samäganderätt" om köpet genomförs för bådas räkning om:

1. Köpet sker för gemensamt bruk
    2. Ett inte obetydligt ekonomiskt tillskott från din sambo
    3. Den formelle köparen (du) ska antas ha insett bidragets syfte (sambo bli samägare)

Är dessa kriterier uppfyllda presumeras gemensam parstvilja om samägande föreligga. Noteras alltså att det blir fråga om en presumtion varför ni lämpligen skriver ett avtal sinsemellan om att bli samägare. Huvudregeln vid samägande är annars att delägarna är till lika delar ägare (50/50) om inte annat avtalats. Detta framgår av Samägandelagen 1 § in fine.

Sedan kan det vara bra att skriva samboavtal (motsvarar äktenskapsförord) nu när ni blir sambo. Annars blir allt bohag du köper för gemensam användning samboegendom får ett (jag använder ditt ord) latent anspråk som kan göras gällande då samboförhållandet upphör.

Jag föreslår alltså:
    - skuldebrev
    - samäganderarättsavtal
    - samboavtal

Hojta om du behöver mallar för detta. Lycka till

Korrigering vid 5:e stycket

** "gemensam användning samboegendom [..]" >> ,din sambo får då ett  >>[..]
  • WSON
    SH87 skrev 2015-04-22 16:48:25 följande:

Tack för svar men förstår inte riktigt hur du menar, skulle du kunna förklara på något annat sätt hur du tänker? Tack på förhand!

Jag tycker jag var glasklar

Ni betalar 15% i kontantinsats varav person A betalar 80% (4/5) och person B 20% (1/5).

Då har person A betalat 0.8*0.15=0.12=12% av lgh och person B betalat 0.2*0.15=0.03=3% av lgh.

Därutöver lånar ni båda lika mycket pengar till resterande (dvs delar lånet rätt av). Med lånade pengar har då var och en betalat 0.5*0.85=0.425=42.5% av lgh.

Om man lägger ihop lån och kontantinsats har då A betalat 42.5+12=54.5% och B har betalat 42.5+3=45.5%. 

I mitt räkneexempel baserat på att man köper för en mille och säljer för samma summa efter att under boendetiden ha amorterat 200' (100' var) får då var och en tillbaka exakt vad den har stoppat in i kontantinsats+amortering. 

Om priset stiger kommer person A att få ut en högre andel av vinsten än person B, medan om priset faller kommer B att förlora mindre än A. 

Om man tillämpar skuldebrev och lika ägande kommer person A och B att dela lika på eventuell vinst/förlust, men då borde det teoretiskt finnas med en uppräkning av beloppet med tiden för att åtminstone inflationsskydda A:s pengar. Å andra sidan har man större problem än mikrometerrättvisa om man separerar och inflationen är f.n. försumbar.
  • SH87

Tack så mycket för svaret, nu hängde jag med :)

Svar på tråden Köpa lägenhet tillsammans