Köpa lägenhet tillsammans
Hej på er...ska försöka fatta mig kort. Vi ska köpa en lägenhet tillsammans i stockholm. Vi har vart tillsammans knappt ett år och bor nu på olika platser i landet. Vi har helt olika ekonomiska förutsättningar. Till handpenningen på 15% kommer hon att kunna lägga ca 1/5 och jag resten. Jag har även möjlighet att lägga in ännu mera om det skulle behövas. Det vi bägge vill är att hon ska "dra sitt strå" till stacken så vi bägge får ta del av en ev framtida vinst (alt förlust) och känner att vi äger vårt boende tillsammans. Vi kommer att köpa och bo i lgh 3-5 år gissar vi. Jag bor idag i en lgh i sholm som jag ligger rejält plus på om jag säljer. Hon kommer att bli tvungen att sälja sin lgh på annan ort för att få pengar till 1/5 av kontantinsatsen (det är så långt hennes vinst på lgh räcker i denna stad tyvärr).
Alt 1. Har läst att man kan skriva papper på att hon får en latent skuld till mig pga diffen i handpenningen men att ägandet på då läggs som 50/50. Skulle lgh gå ner pga den kortare tiden vi räknar med att äga lgh kommer hon att nog svårt att hantera skuld på lån + skuld till mig gissar jag.
Alt 2. Man kan även fördela ägandet till lgh och lånet till samma fördelning som handpenningen, dvs jag betalar 5ggr mer än henne i amortering och räntor men får då också ta en större risk pga lånet (om banken ens godtar min lånebild så då blir ganska ansträngd gissar jag).
Hur har ni gjort när vi köpte er bostad för första gången? Har ni några andra vettiga förslag? Tack för Alla förslag från er!