• Roxwell

Vit på tungan

Varför är man vit på tungan? Jag borstar tungan varje morgon och kväll med den kommer alltid tillbaka... Upplever även att jag ofta blir torr i munnen, skit jobbigt. Vad beror detta på och vad kan man göra åt saken?

• Svar på tråden Vit på tungan
  • dalkullan95
    Roxwell skrev 2015-04-22 11:38:03 följande:

Varför är man vit på tungan? Jag borstar tungan varje morgon och kväll med den kommer alltid tillbaka... Upplever även att jag ofta blir torr i munnen, skit jobbigt. Vad beror detta på och vad kan man göra åt saken?

Drick vatten oftare
  • Fia 28

Om det är en vit beläggning som går att skrapa bort så är det troligen candida. Annars lämnar det ju oftast mer beläggning på tungan om du är väldigt torr i munnen, så drick mera vatten.

• DickRex

Alla har ju mer eller mindre beläggning på tungan, så första frågan är väl om det är "sjukligt". Har det kommit i samband med att du börjat med någon medicin (som ibland orsakar muntorrhet)?

Att dricka lite vatten hjälper inte alltid mot muntorrhet, men är du uttorkad så kan det ju göra det förstås. Men annars är det sugtabletter (finns på apoteket) som hjälper lite bättre än bara vatten.

Effektivare än att borsta tungan är det att använda en tungskrapa. Själv använder jag ett 20 cm långt "buntband" och skrapar tungan med varje gång jag borstar tänderna. Känner mig extra kyssäkta efter det

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden Vit på tungan