Hej, jag är själv tyvärr slösaktig och för att inte slösa bort alla pengar har jag lite olika strategier. Dels har jag/vi låst sparkonto, så man inte kan föra över pengar därifrån via internet och telefonbanken, utan måste gå in till banken för att ta ut pengar från det kontot. Vilket gör att jag/vi inte impulshandlar, utan bara tar ut därifrån om det verkligen är något vi bestämt att vi ska ta ut extrapengar till. Sedan har jag och min man gemensam ekonomi (delar allt lika oavsett inkomst) och det innebär för oss att vi kollar av med varandra först om vi vill köpa en lite dyrare grej. För mig är detta skönt, för då handlar inte jag på samma sätt, eftersom vi "är två om pengarna". Sedan kan vi båda vara lite slösaktiga med att köpa mycket mat ute(bor mitt i city med restauranger runt hörnet) och innan vi fick barn gick det åt en del till nöjen/kläder etc, ofta mer än vi först tänkt varje månad. Så i bland har vi tagit en köpfri månad, bara köpt det allra nödvändigaste, för att stoppa oss själva litegrann. Jag kan som du verkar känna också få sådana där "måste ha" begär och då kan jag ha svårt stoppa mig själv från att köpa det...i mitt fall handlar det ofta om saker till hemmet och det kan ju bli ganska dyrt...saken är ju också den att har man väl köpt en sak man velat ha är man ändå inte nöjd, utan då uppstår begär efter nästa grej.. Så då är det bra att ha gemensam ekonomi och någon annan som kan "stoppa " en lite. (Upplever också att om vi har haft köpstopp och har undvikit att kolla på saker på nätet, eller i butiker att köpbegäret minskat, för då underhåller man det inte på samma sätt.)Några tips om du känner att du går överstyr är att helt enkelt be din man sluta vara så generös med vad du får köpa och inte. Kanske kan du få välja ut en sak, men sen får det vara bra, eller enas om en summa du får handla för. För över de pengar som blir över efter räkningar och nödvändiga utgifter är betalda till ett låst sparkonto. Eller helt enkelt ha en köpfri period och se hur mycket pengar det faktiskt blir över när man inte handlar (ganska lärorikt). Sluta kolla på nätet efter olika varor om du har svårt att låta bli köpa. Lycka till!