Varför börjar man med slöjd först i årskurs tre?
Jag undrar om någon vet varför man börjar med skolämnet slöjd först i årskurs tre?
Jag undrar om någon vet varför man börjar med skolämnet slöjd först i årskurs tre?
Är olika för varje skola/kommun. Min son började ha slöjd i ettan o min bonus i tvåan..
Min son går i tvåan och har både syslöjd och träslöjd.
Vill du sätta en såg, kniv eller annat vasst instrument i händerna på en 6åring? Eller snarare en grupp 6-7åringar med bara en lärare som håller koll. Jag föredrar nog att mina barn är lite äldre innan de hamnar i en sån situation trots att min äldsta "hjälpt" mig att såga sen hon var 2,5-3 år.
Vill du sätta en såg, kniv eller annat vasst instrument i händerna på en 6åring? Eller snarare en grupp 6-7åringar med bara en lärare som håller koll. Jag föredrar nog att mina barn är lite äldre innan de hamnar i en sån situation trots att min äldsta "hjälpt" mig att såga sen hon var 2,5-3 år.
I min dotters skola började de med slöjd i 1:an.
Varje skolämne har ett minsta antal timmar som fördelas över årskurserna på det sätt som skolan väljer. Sparar man slöjdstarten till en senare årskurs kan man alltså ha längre lektioner varje vecka. I ett ämne som slöjd kan det vara praktiskt då mindre tid går förlorad i att plocka fram saker samt städa efter sig. Mer effektiv slöjdtid alltså.
En fördel med tidig slöjdstart är förstås att man bekantar sig med ämnet tidigare. Man måste ju inte använda såg och hammare i åk 1 för det.
Okej, nu ska jag "avslöja" varför jag ens frågade. Det hade nämligen en baktanke.
Jag är inskriven som vikarie på kommunen. Jag vikarierar på olika förskolor i kommunen. På en av förskolorna som jag nyss jobbat på så finns det en snickarbod där barn mellan 3-5 år själva får stå och såga, hamra, spika, fila, raspa, osv. De har en begränsning på hur många som får vara där samtidigt (tror det är sex åt gången). Men personalen lämnar titt som tätt för att titta till övriga barn så ibland står barnen där inne själva i en kvart (som längst när jag var där). Är inte det väldigt ansvarslöst!? Är det ens tillåtet att ha sågar och riktiga, tunga hammare för så små barn utan konstant uppsyn!?
Dessutom finns det både snören, trådar och fiskelinor tillgängliga, så att barnen kan bygga sig fiskespön, pilbågar, etc. Alltså, fiskelinor är ju hur slitstarka som helst!!!
Jag velar på om jag ska rapportera detta till kommunen eller inte? Vad tycker ni?
Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.
Okej, nu ska jag "avslöja" varför jag ens frågade. Det hade nämligen en baktanke.
Jag är inskriven som vikarie på kommunen. Jag vikarierar på olika förskolor i kommunen. På en av förskolorna som jag nyss jobbat på så finns det en snickarbod där barn mellan 3-5 år själva får stå och såga, hamra, spika, fila, raspa, osv. De har en begränsning på hur många som får vara där samtidigt (tror det är sex åt gången). Men personalen lämnar titt som tätt för att titta till övriga barn så ibland står barnen där inne själva i en kvart (som längst när jag var där). Är inte det väldigt ansvarslöst!? Är det ens tillåtet att ha sågar och riktiga, tunga hammare för så små barn utan konstant uppsyn!?
Dessutom finns det både snören, trådar och fiskelinor tillgängliga, så att barnen kan bygga sig fiskespön, pilbågar, etc. Alltså, fiskelinor är ju hur slitstarka som helst!!!
Jag velar på om jag ska rapportera detta till kommunen eller inte? Vad tycker ni?
Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.
Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.
Sorry, man tjänar inte en slant. Man sparar en slant. Om någon skulle betala mig för något slöjdrelaterat skulle denne nog bli besviken.
Varje skolämne har ett minsta antal timmar som fördelas över årskurserna på det sätt som skolan väljer. Sparar man slöjdstarten till en senare årskurs kan man alltså ha längre lektioner varje vecka. I ett ämne som slöjd kan det vara praktiskt då mindre tid går förlorad i att plocka fram saker samt städa efter sig. Mer effektiv slöjdtid alltså.
En fördel med tidig slöjdstart är förstås att man bekantar sig med ämnet tidigare. Man måste ju inte använda såg och hammare i åk 1 för det.