• Anonym (Undrar)

    Varför börjar man med slöjd först i årskurs tre?

    Jag undrar om någon vet varför man börjar med skolämnet slöjd först i årskurs tre?

  • Svar på tråden Varför börjar man med slöjd först i årskurs tre?
  • Sarhja

    Min son går i tvåan och har både syslöjd och träslöjd.

  • Anonym (logiskt)

    Vill du sätta en såg, kniv eller annat vasst instrument i händerna på en 6åring? Eller snarare en grupp 6-7åringar med bara en lärare som håller koll. Jag föredrar nog att mina barn är lite äldre innan de hamnar i en sån situation trots att min äldsta "hjälpt" mig att såga sen hon var 2,5-3 år.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (logiskt) skrev 2015-04-22 21:21:36 följande:

    Vill du sätta en såg, kniv eller annat vasst instrument i händerna på en 6åring? Eller snarare en grupp 6-7åringar med bara en lärare som håller koll. Jag föredrar nog att mina barn är lite äldre innan de hamnar i en sån situation trots att min äldsta "hjälpt" mig att såga sen hon var 2,5-3 år.


    Det var så jag tänkte - att man kanske inte har utvecklats bra nog vad gäller ansvar och säkerhet, förns vid 9-10 års ålder.

    Fast här skriver ju folk om slöjd redan i ettan.
  • IMHO

    Varje skolämne har ett minsta antal timmar som fördelas över årskurserna på det sätt som skolan väljer. Sparar man slöjdstarten till en senare årskurs kan man alltså ha längre lektioner varje vecka. I ett ämne som slöjd kan det vara praktiskt då mindre tid går förlorad i att plocka fram saker samt städa efter sig. Mer effektiv slöjdtid alltså.

    En fördel med tidig slöjdstart är förstås att man bekantar sig med ämnet tidigare. Man måste ju inte använda såg och hammare i åk 1 för det.

  • Anonym (Undrar)

    Okej, nu ska jag "avslöja" varför jag ens frågade. Det hade nämligen en baktanke.

    Jag är inskriven som vikarie på kommunen. Jag vikarierar på olika förskolor i kommunen. På en av förskolorna som jag nyss jobbat på så finns det en snickarbod där barn mellan 3-5 år själva får stå och såga, hamra, spika, fila, raspa, osv. De har en begränsning på hur många som får vara där samtidigt (tror det är sex åt gången). Men personalen lämnar titt som tätt för att titta till övriga barn så ibland står barnen där inne själva i en kvart (som längst när jag var där). Är inte det väldigt ansvarslöst!? Är det ens tillåtet att ha sågar och riktiga, tunga hammare för så små barn utan konstant uppsyn!?

    Dessutom finns det både snören, trådar och fiskelinor tillgängliga, så att barnen kan bygga sig fiskespön, pilbågar, etc. Alltså, fiskelinor är ju hur slitstarka som helst!!!

    Jag velar på om jag ska rapportera detta till kommunen eller inte? Vad tycker ni?

  • Anonym (Vilma)

    Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.

  • IMHO
    Anonym (Undrar) skrev 2015-04-22 21:59:32 följande:

    Okej, nu ska jag "avslöja" varför jag ens frågade. Det hade nämligen en baktanke.

    Jag är inskriven som vikarie på kommunen. Jag vikarierar på olika förskolor i kommunen. På en av förskolorna som jag nyss jobbat på så finns det en snickarbod där barn mellan 3-5 år själva får stå och såga, hamra, spika, fila, raspa, osv. De har en begränsning på hur många som får vara där samtidigt (tror det är sex åt gången). Men personalen lämnar titt som tätt för att titta till övriga barn så ibland står barnen där inne själva i en kvart (som längst när jag var där). Är inte det väldigt ansvarslöst!? Är det ens tillåtet att ha sågar och riktiga, tunga hammare för så små barn utan konstant uppsyn!?

    Dessutom finns det både snören, trådar och fiskelinor tillgängliga, så att barnen kan bygga sig fiskespön, pilbågar, etc. Alltså, fiskelinor är ju hur slitstarka som helst!!!

    Jag velar på om jag ska rapportera detta till kommunen eller inte? Vad tycker ni?


    Tycker du kan prata med förskolechefen först. Hon/han borde ju kunna motivera det juridiska (eller komma på att juridiskt stöd saknas). Om det sedan är förskolechefens tanke att uppsikten över barnen i snickarboden ska vara så sporadisk vet du ju inte förrän du frågar. Hur som helst så borde din observation och ditt engagemang tas emot positivt. Att bli upplyst om rutiner som brister är oftast värdefullt. Blir det inte alls som du tänkt dig kanske det är en god idé att vända dig högre upp i kommunens hierarki.
  • Madmoiselle
    Anonym (Vilma) skrev 2015-04-23 13:18:28 följande:

    Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.


    Jag har haft oerhört stor nytta av det jag lärde mig på slöjden i skolan i vuxen ålder. Många har det, grundskolan ska ha en stor variation på ämnen så att alla får prova på allt. Hur ska man annars kunna välja yrke senare i livet?
  • IMHO
    Anonym (Vilma) skrev 2015-04-23 13:18:28 följande:

    Jag förstår inte varför man har träslöjd/syslöjd i skolan överhuvudtaget. Så meningslöst och onödigt.


    Visserligen off topic, men jag kan inte låta bli att svara. Praktiska ämnen som t.ex. slöjd övar bland annat finmotorik, planering och förmågan att lösa praktiska problem. Jag var rätt värdelös i slöjd när det begav sig. Fick knappt en trea (den tidens Godkänt/E). Nu är jag ändå glad att jag tvingades igenom det. När favoritkläder går sönder, gardiner ska läggas upp, något går sönder i lägenheten eller det är dags att tapetsera så tjänar man en slant om man kan göra det själv. Pyssligheten har jag utvecklat med åren. Kanske jag skulle nå ett C idag.
  • IMHO

    Sorry, man tjänar inte en slant. Man sparar en slant. Om någon skulle betala mig för något slöjdrelaterat skulle denne nog bli besviken.

  • Gathenhielm
    IMHO skrev 2015-04-22 21:49:09 följande:

    Varje skolämne har ett minsta antal timmar som fördelas över årskurserna på det sätt som skolan väljer. Sparar man slöjdstarten till en senare årskurs kan man alltså ha längre lektioner varje vecka. I ett ämne som slöjd kan det vara praktiskt då mindre tid går förlorad i att plocka fram saker samt städa efter sig. Mer effektiv slöjdtid alltså.

    En fördel med tidig slöjdstart är förstås att man bekantar sig med ämnet tidigare. Man måste ju inte använda såg och hammare i åk 1 för det.


    Låter logiskt.
    IMHO skrev 2015-04-23 17:23:05 följande:
    Tycker du kan prata med förskolechefen först. Hon/han borde ju kunna motivera det juridiska (eller komma på att juridiskt stöd saknas). Om det sedan är förskolechefens tanke att uppsikten över barnen i snickarboden ska vara så sporadisk vet du ju inte förrän du frågar. Hur som helst så borde din observation och ditt engagemang tas emot positivt. Att bli upplyst om rutiner som brister är oftast värdefullt. Blir det inte alls som du tänkt dig kanske det är en god idé att vända dig högre upp i kommunens hierarki.
    Enig. Få saker är så störande som folk som direkt går till en högre instans om ett förmodat problem.

    För övrigt låter det grymt kul med en snickarbod på förskolan! Önskar att min avkommas ställe hade något liknande.
    Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Varför börjar man med slöjd först i årskurs tre?