Ensamhetsträna valp
Okej, folk, hur går vi vidare med vår valps ensamhetsträning?
Hon är 13 ½ vecka nu och lite svår.
Hon verkar vara trygg i hemmet, vi (jag och fästmannen) kan vistas i andra rum än henne utan att hon blir orolig, utan hon leker, sover och sköter sig jättebra för sig själv några stunder varje dag. Vi har barngrindar som avskärmar vardagsrummet från de andra rummen så några dörrar stängs inte. Toaletten kan vi stänga dörren till utan att hon blir orolig :p
Sen några veckor tillbaka ensamhetstränar vi henne (jag är valpledig just nu, fästmannen jobbar). Jag går in/ut genom dörren i allt från 1 sek upp till 1 minut, säger alltid "kommer snart" när jag går. Säger ett lugnt och enkelt "Hej xxxxx!" när jag kommer in igen, men klappar, gosar, leker inte eller ger godis, utan ignorerar henne i princip några minuter innan jag gör nåt med henne.
Jag kör i "träningssessioner" om ca 10-20 ggr ut/in på en halvtimme några gånger om dagen. Fram tills i förrgår var hon hopplös och skrek så fort dörren stängdes. Idag chockade hon mig lite grann genom att för första gången ligga i vardagsrummets bortre ände i solen och fortfarande ligga där, tyst och snäll, när jag kom in efter 3 minuter när jag hämtade posten. Provade av nyfikenhet en gång till att lämna henne när hon låg på samma ställe, då väntade jag utanför dörren alldeles tyst, men då räknade jag bara till 30 sekunder innan hon började gnälla innanför dörren (alltså hade hon flyttat på sig) och jag fick vänta 30 sekunder till innan hon var tyst så pass länge att jag kunde öppna dörren och gå in.
Tips? Hur går jag vidare? Det känns som att det tar så lång tid och att hon har så många bakslag... Gör jag fel någonstans? Eller går det egentligen framåt hela tiden och att jag bara inte fattar det? :s