• 123456

Resa bort 1 vecka utan barnen

Har funderingar på  om maken och jag skulle åka på en veckas semester i höst när barnen är 2 resp 5 år gamla. De skulle då vara en vecka hos farmor och farfar. Har aldrig lämnat dem ens över natten ännu (förutom vid förlossningen av barn 2) så det känns lite olustigt. Å andra sidan är flygtiden över 10 tim och kostnaden blir så klart dubbelt så hög för två flygbiljetter till. Dessutom skulle nog vår relation (makens och min) gagnas av tid tillsammans eftersom den inte är den bästa sedan vi fick barn. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Resa bort 1 vecka utan barnen
  • Anonym (Gör't!)

Jag hade rest!

Men så har jag aldrig haft några problem att lämna mitt barn hos mormor och morfar (och numera även hos farmor och farfar en natt - men det beror på deras hälsotillstånd mm).

Jag tror på att alla mår bra av att hitta på roliga saker! För barnen är det nog jättespännande att få sova hos farmor och farfar!

Men börja gärna att öva några gånger med att de sover en eller två nätter där så att det inte blir en hel vecka första gången.

• aleakim

Personligen är jag alldeles för mesig för att klara något sådant. Hade mest troligt bara längtat hem till sonen hela veckan.

Men om ni övar lite först, först en natt och sedan kanske en helg och det flyter på utan problem så ser jag inga problem med det så länge det känns bra. Annars kanske ni kan åka en weekend nu till hösten och en vecka sedan när barnen är lite större?

W och liten i magen :)
  • Natulcien

Hur mycket tid tillbringar de med sin farmor och farfar idag? Ses de regelbundet, så att de har en nära anknytning? Det är ju viktigt om de ska lämnas så länge.

Personligen hade jag inte lämnat så små barn (i synnerhet inte en 2-åring) så länge. Men det kan ju bara ni själv avgöra.

Sen undrar jag om det verkligen krävs en hel vecka för att ni ska få tid tillsammans? Kanske det räcker med en helg?

• 123456

Visst räcker det med en helg. Det var bara att vi fick ett erbjudande på en långresa som var på en vecka.

• mammalovis

Om bara barn ett har sovit borta en natt i hela sitt liv och barn nummer två aldrig känns det väldigt elakt att lämna bort barnen en hel vecka. Börja med att låta dem träna på först en natt, sedan två nätter i rad, så barnen förstår att ni kommer tillbaka.

Jag hade nog också förespråkat en weekend i första hand, om de inte träffar farmor och farfar varje vecka över längre tid. Även farmor och farfar ska ju känna sig bekväma med två intensiva barn, jämfört med sin vardag.

• Anonym (Varför ?)

Får man fråga varför ni inte kom iväg? Va de pga lämning av barn?

• nevermind
    123456 skrev 2016-05-09 08:35:01 följande:

Vi åkte aldrig iväg. Så kan det bli.

Oj, missade att det var en gammal tråd...
Svar på tråden Resa bort 1 vecka utan barnen