Bechterews sjukdom?
Någon här inne som har Bechterews sjukdom som vill dela med sig av sin historia? Jag "utreddes" som 16-åring pga smärtor, men läkarna viftade bort det snabbt. Att det ens kom på tal var för att min morbror, som har sjukdomen, tryckte på. Idag är jag 32 och har fått mer ont med åren. Jag har nästan alltid ont i korsryggen/ryggslutet men har viftat bort det med att jag är otränad. Jag har sedan många år ont i skinkorna, muskulaturen är enormt spänd men när jag försökt mjuka upp den, antingen genom att töja den alt genom akupunktur har jag tyvärr bara fått mer ont, det bränner framför allt. Jag kan inte ligga på sidan mer än Max några minuter i taget för det gör ont i höfterna, så sover alltid på mage. Jag är stel i hela kroppen, framför allt rygg och ben, enligt mig onormalt stel och jag har försökt töja muskulaturen, men det enda som händer är att jag får ont, rejält ont. Ang skinkorna så har läkarna försökt behandla det genom att ge mig tandläkarbedövning i nerven i bäckenbotten, för att försöka hjälpa muskulaturen att slappna av, men utan resultat. De har varit tvungna att söva mig för att kunna ge sprutorna eftersom jag annars bara legat och gallskrikit. Senaste symptomet jag fått är att jag fått ont i nacken, som om jag har nackspärr som inte vill gå över.
Låter det troligt att jag skulle kunna ha Bechterew eller beror mina symptom på något helt annat? Hur har era symptom sett ut och hur kom ni fram till att ni hade Bechterew?