• Anonym (Vad göra?)

Folk som snackar skit och är okänsliga

Hej alla,

Det är så att jag har svårt att hantera folk i min omgivning när det gäller skitsnack om andra och allmänt nedsättande (som jag tycker) kommentarer riktade till en själv eller andra. 
    Det känns lite som att jag har en förmåga att dra till mig folk som har detta beteende, alternativt bara dra till mig sådana kommentarer. 
    Det som är riktigt jobbigt är att jag känner inte att jag kan hantera detta, blir arg, ledsen, tar åt mig och blir allmänt sänkt. Okej om det bara var random människor, men det är även människor som står mig nära.
    Har just nu en kompis som jag börjat tänka det sista att hon snackar så mycket om andra och även säger kommentarer åt mig som är nedlåtande, typ dumförklarar för olika grejer ex. 
    Jag vet med mig själv att jag är rätt känslig som person och jag tar saker personligt, jag försöker jobba på detta och lära mig inte ta åt mig och att släppa saker. 
    Samtidigt tycker jag inte det är okej med sådana här beteenden, det är inget jag vill ha i mitt liv och jag försöker själv att inte vara sån (även om jag kan dras in ibland tyvärr). 

Problemet med min kompis nu är att jag känner att hon inte kommer förstå om jag tar upp det, utan gå i försvar. Är rädd att förlora mitt kompisgäng om jag tar upp det, att dom andra tar ställning för henne. Är i en lite känslig position då jag befinner mig i en hyfsat ny miljö, känner inte så många och har svårt för att träffa nya människor. 

Är det någon som har samma problem? Bra tips på hur man kan hantera det?

• Svar på tråden Folk som snackar skit och är okänsliga
  • Dr Nail

Skitsnack är kan faktiskt vara något positivt. Det kan t.ex. bidra till bättre gruppsammanhållning i en arbetsmiljö. Så länge det handlar om någon utanför gruppen, exempelvis chefen.

• Anonym (Vad göra?)
    LauraPalmer skrev 2015-04-23 22:02:43 följande:

Hur gammal är du?

Jag är 23. Varför är det viktigt?
  • Anonym (Vad göra?)
    Dr Nail skrev 2015-04-23 22:07:00 följande:

Skitsnack är kan faktiskt vara något positivt. Det kan t.ex. bidra till bättre gruppsammanhållning i en arbetsmiljö. Så länge det handlar om någon utanför gruppen, exempelvis chefen.

Okej, men jag tycker inte om skitsnack. Om det bidrar till en bättre sammanhållning så tror jag det gör det på helt fel grunder. 
    Och nu handlar det ju om en kompis till mig, som snackar skit om våra andra kompisar och säger nedlåtande kommentarer till mig
  • LauraPalmer
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 22:08:11 följande:
    Jag är 23. Varför är det viktigt?
    Därför att skitsnack är ett fjortisbeteende.
  • Anonym (Vad göra?)
    LauraPalmer skrev 2015-04-23 22:10:58 följande:
    Jo, det kan man väl tycka. Men du, precis som jag, borde väl veta att alla som snackar skit inte är fjortisar. Har jobbat på arbetsplats där merparten snackade skit och de flesta var 30+. Det handlar väl om osäkerhet mest, eller att man mår dåligt och vill få ut det på något sätt. Så tänker jag i alla fall. Vet inte vad du ville säga med detta, att min kompis är en fjortis?
  • LauraPalmer
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 22:20:25 följande:
    Jo, det kan man väl tycka. Men du, precis som jag, borde väl veta att alla som snackar skit inte är fjortisar. Har jobbat på arbetsplats där merparten snackade skit och de flesta var 30+. Det handlar väl om osäkerhet mest, eller att man mår dåligt och vill få ut det på något sätt. Så tänker jag i alla fall. Vet inte vad du ville säga med detta, att min kompis är en fjortis?
    För en del går fjortisbeteendet inte över tyvärr.
  • Dr Nail
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 22:09:57 följande:

Okej, men jag tycker inte om skitsnack. Om det bidrar till en bättre sammanhållning så tror jag det gör det på helt fel grunder. 

Och nu handlar det ju om en kompis till mig, som snackar skit om våra andra kompisar och säger nedlåtande kommentarer till mig

Om kompisen är nån typ av "ledarfigur" för gruppen, då är det sant som du säger att du riskerar att vända hela gänget emot dig genom att öppet utmana henne. Du kanske kan avvakta lite, bli mer accepterad, och börja underminera hennes position genom att subtilt låta andra veta vad hon säger bakom deras rygg. Här är "subtilt" nyckelordet.
  • Anonym (Känslor)

Du känner helt rätt, det är ett oacceptabelt beteende, var inte rädd för att hitta nya vänner.

De jag känner gör aldrig så.

• Anonym (Vad göra?)
    Dr Nail skrev 2015-04-23 22:24:26 följande:
    Om kompisen är nån typ av "ledarfigur" för gruppen, då är det sant som du säger att du riskerar att vända hela gänget emot dig genom att öppet utmana henne. Du kanske kan avvakta lite, bli mer accepterad, och börja underminera hennes position genom att subtilt låta andra veta vad hon säger bakom deras rygg. Här är "subtilt" nyckelordet.
    Jo, det är vad jag känner lite, att det är hon som håller ihop oss. Hon är en extremt social person som pratar lätt med de flesta, så hon har "makt" på det sättet. Hon blir lätt omtyckt liksom. 
    Vi har redan pratat lite kring henne, på grund utav hennes åsikter, inte beteende dock. Men jag vet inte, det känns som jag kanske får alla emot mig ändå om det är jag som ska börja berätta vad hon säger. Även om det är subtilt. 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Känslor) skrev 2015-04-23 22:25:12 följande:

Du känner helt rätt, det är ett oacceptabelt beteende, var inte rädd för att hitta nya vänner.

De jag känner gör aldrig så.

Ja, jag vill inte ha sådant i mitt liv. Problemet är att jag har svårt att träffa nytt folk, är blyg och har lite social fobi. Det är svårt för mig att träffa nya vänner nu när det blivit grupperingar och så i omgivningen. Har flyttat till en ny stad. 
    Sen tycker jag om andra sidor hos henne, och framförallt våra gemensamma kompisar. Är rädda att förlora dem och jag konfronterar henne på något sätt. 
  • Dr Nail
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 22:32:38 följande:

Jo, det är vad jag känner lite, att det är hon som håller ihop oss. Hon är en extremt social person som pratar lätt med de flesta, så hon har "makt" på det sättet. Hon blir lätt omtyckt liksom. 

Vi har redan pratat lite kring henne, på grund utav hennes åsikter, inte beteende dock. Men jag vet inte, det känns som jag kanske får alla emot mig ändå om det är jag som ska börja berätta vad hon säger. Även om det är subtilt. 

Det är bra, ni diskuterar hennes åsikter, det är en början! Det blir mer indirekt på det sättet, därför att de flesta brukar faktiskt skilja på åsikt och person när det gäller folk de känner väl. Sen kan du ju lite halvt på skoj nämna några av kommentarerna hon gett till dig. Nåt i stil med "och så är det HON som säger till MIG att...". Antagligen kommer det leda till att även några av de andra tar upp liknande erfarenheter, för sannolikheten är att du inte är den enda i gruppen som hon är smådryg mot.
  • Anonym (Jasså?)
    LauraPalmer skrev 2015-04-23 22:10:58 följande:
    Jasså? Där jag bor snackar alla skit om varandra, även om sina vänner, både gammal som ung som medelålders. Och så är det säkert på många ställen. Där folk har för mycket fritid och för litet att göra eller bry sig om frodas ofta skitsnacket.

• Anonym (Vad göra?)
    Dr Nail skrev 2015-04-23 22:54:29 följande:
    Det är bra, ni diskuterar hennes åsikter, det är en början! Det blir mer indirekt på det sättet, därför att de flesta brukar faktiskt skilja på åsikt och person när det gäller folk de känner väl. Sen kan du ju lite halvt på skoj nämna några av kommentarerna hon gett till dig. Nåt i stil med "och så är det HON som säger till MIG att...". Antagligen kommer det leda till att även några av de andra tar upp liknande erfarenheter, för sannolikheten är att du inte är den enda i gruppen som hon är smådryg mot.
    Jo, jag förstår hur du tänker.. det finns en ingång till att prata mer om det. Men upplever det inte som att dom andra mår dåligt över något hon sagt, men svårt att veta såklart. 
    Kanske ska testa.. Vill bara inte bli en sån som snackar skit också. Men det är väl antingen det eller konfrontera henne då, vilket känns som en dålig idé. 
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-04-23 22:59:51 följande:
    Jasså? Där jag bor snackar alla skit om varandra, även om sina vänner, både gammal som ung som medelålders. Och så är det säkert på många ställen. Där folk har för mycket fritid och för litet att göra eller bry sig om frodas ofta skitsnacket.
    Så är det nog.. Även om det är ett omoget beteende. Jag upplever det ändå som någon slags osäkerhet hos många som snackar skit. Också att folk snackar mer skit och blir mer dryga när de är stressade/mår dåligt eller liknande, som en ventil. 
  • Dr Nail
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 23:01:02 följande:

Jo, jag förstår hur du tänker.. det finns en ingång till att prata mer om det. Men upplever det inte som att dom andra mår dåligt över något hon sagt, men svårt att veta såklart. 

Kanske ska testa.. Vill bara inte bli en sån som snackar skit också. Men det är väl antingen det eller konfrontera henne då, vilket känns som en dålig idé. 

Lätt är det inte. Speciellt med tanke på det du sa om din eventuella sociala fobi. Personligen skulle jag börja där. Alltid bra att börja med sig själv, tror jag.
  • Anonym (Vad göra?)
    Dr Nail skrev 2015-04-23 23:10:34 följande:
    Lätt är det inte. Speciellt med tanke på det du sa om din eventuella sociala fobi. Personligen skulle jag börja där. Alltid bra att börja med sig själv, tror jag.
    Jo, det är väl sant.. Jag försöker ju jobba på mig själv också. Vet inte om mina problem räknas som fobi längre, för det är bra mycket bättre än innan. Klarar ändå vardagen hyfsat liksom. Är väl andra saker, som att våga ta kontakt med andra och så, när man inte måste då. Vet inte vad jag kan göra mer heller direkt, annat än att försöka utmana mig själv för med det som är jobbigt. Har redan gått i en hel del terapi och så. 
  • Dr Nail
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-04-23 23:15:11 följande:

Jo, det är väl sant.. Jag försöker ju jobba på mig själv också. Vet inte om mina problem räknas som fobi längre, för det är bra mycket bättre än innan. Klarar ändå vardagen hyfsat liksom. Är väl andra saker, som att våga ta kontakt med andra och så, när man inte måste då. Vet inte vad jag kan göra mer heller direkt, annat än att försöka utmana mig själv för med det som är jobbigt. Har redan gått i en hel del terapi och så. 

Yep. Att försöka utmana sig själv är bra. Genom att göra saker vi inte vill göra blir vi människor vi vill vara. Själv är jag sjukt lat, så jag jobbar på det genom att exempelvis tvinga mig själv att göra grejer jag tycker är sjukt tråkiga.

Jag tror du fixar det, lycka till :)
  • Anonym (Vad göra?)
    Dr Nail skrev 2015-04-23 23:29:52 följande:
    Yep. Att försöka utmana sig själv är bra. Genom att göra saker vi inte vill göra blir vi människor vi vill vara. Själv är jag sjukt lat, så jag jobbar på det genom att exempelvis tvinga mig själv att göra grejer jag tycker är sjukt tråkiga.

Jag tror du fixar det, lycka till :)
    Ja du har nog en poäng. Jag ska försöka i alla fall. Tack så mycket för hjälpen och uppmuntran :)
Svar på tråden Folk som snackar skit och är okänsliga