Folk som snackar skit och är okänsliga
Hej alla,
Det är så att jag har svårt att hantera folk i min omgivning när det gäller skitsnack om andra och allmänt nedsättande (som jag tycker) kommentarer riktade till en själv eller andra.
Det känns lite som att jag har en förmåga att dra till mig folk som har detta beteende, alternativt bara dra till mig sådana kommentarer.
Det som är riktigt jobbigt är att jag känner inte att jag kan hantera detta, blir arg, ledsen, tar åt mig och blir allmänt sänkt. Okej om det bara var random människor, men det är även människor som står mig nära.
Har just nu en kompis som jag börjat tänka det sista att hon snackar så mycket om andra och även säger kommentarer åt mig som är nedlåtande, typ dumförklarar för olika grejer ex.
Jag vet med mig själv att jag är rätt känslig som person och jag tar saker personligt, jag försöker jobba på detta och lära mig inte ta åt mig och att släppa saker.
Samtidigt tycker jag inte det är okej med sådana här beteenden, det är inget jag vill ha i mitt liv och jag försöker själv att inte vara sån (även om jag kan dras in ibland tyvärr).
Problemet med min kompis nu är att jag känner att hon inte kommer förstå om jag tar upp det, utan gå i försvar. Är rädd att förlora mitt kompisgäng om jag tar upp det, att dom andra tar ställning för henne. Är i en lite känslig position då jag befinner mig i en hyfsat ny miljö, känner inte så många och har svårt för att träffa nya människor.
Är det någon som har samma problem? Bra tips på hur man kan hantera det?